Ministerul Transporturilor va introduce o taxa pe autostrazi, insa numai pe cele construite in regim de concesiune. Un alt proiect vizeaza realizarea unei linii feroviare TGV, Bucuresti - Budapesta.

Soferii vor plati taxa de autostrada, insa numai pe tronsoanele realizate in regim de concesiune, nu si pe cele deja existente, construite cu bani de la bugetul de stat, a declarat Ludovic Orban, ministrul Transporturilor. "Deoarece bugetul nu ne-a permis sa realizam aceste proiecte din fonduri de la stat, ele vor fi construite de alte companii, pe banii acestora, urmand ca, pe o perioada de 25-30 de ani, aceste companii sa-si primeasca banii din taxele percepute. Vreau sa infirm informatiile privind introducerea unor taxe pe Autostrada Soarelui si pe Autostrada Bucuresti - Pitesti. Acestea vor fi introduse doar pe autostrazile pe care le vom construi prin concesiune", a explicat Orban. Cele patru autostrazi pe care se va putea circula doar cu taxa vor fi Pitesti - Sibiu, Ploiesti - Brasov, Ploiesti - Focsani - Bacau si Targu-Mures - Iasi. Ministrul nu a precizat valoarea taxelor, acestea depinzand de valoarea proiectului, de volumul de trafic si de durata de concesionare, care poate fi de pana la 30 de ani. Potrivit Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), compania britanica de consultanta Atkins va finaliza pana la sfarsitul anului un studiu cu privire la modul in care vor fi concesionate aceste tronsoane de autostrada, precum si cu privire la modul de calcul al taxei.


TGV, IN ROMANIA. Ministerul Transporturilor va realiza anul viitor un studiu de fezabilitate si pentru realizarea unei  linii fe-roviare de mare viteza de tip TGV, care sa lege Bucurestiul de Budapesta. "Studiul ne va spune care va fi traseul optim, dar una din variante este Timisoara - Craiova. Practic, linia ar putea trece prin defileul Jiului, in zona DN 6, apoi traseul va continua in zona de campie", a spus Orban. Modalitatile de finantare avute in vedere pentru o astfel de linie sunt fondurile interne sau creditele externe. "Vom fi integrati pe deplin in UE atunci cand din Bucuresti vom ajunge cu trenul in 7-8 ore la Paris sau in 11-12 ore cu masina", a declarat Ludovic Orban.


BANI. Construirea unei linii ferate pentru trenuri de mare viteza, intre Bucuresti si Budapesta, necesita investitii de circa 8 miliarde de euro, costul mediu pe kilometru fiind estimat intre 10 si 12 milioane de euro, potrivit estimarilor reprezentantilor industriei feroviare din Romania. Potrivit ministrului, Ungaria a identificat deja surse de finantare pentru realizarea liniei pe teritoriul sau, pana la Budapesta. Autoritatile romane doresc sa asigure o viteza minima de 120 km/h pe coridoarele feroviare de transport IV si IX, pentru a lega Romania de liniile europene de mare viteza. Coridorul de transport pan-european IV face legatura intre sud-estul si centrul Europei, in timp ce coridorul IX leaga nordul si sudul continentului.


CFRDin ianuarie 2008, taxa platita de operatorii feroviari de marfa pentru utilizarea infrastructurii va fi de circa 14,31 lei pe tren/kilometru, fata de 9 lei cat este acum. Tot din ianuarie, taxa platita de CFR Calatori va ajunge de la 14 lei la circa 8 lei. "Actualul mod de calcul defavorizeaza CFR Calatori, pentru ca taxa se calculeaza pe tren/kilometru, si nu in functie de tonaj, asa cum se va intampla de la 1 ianuarie 2008", a explicat Constantin Manea, directorul general CFR SA.


ProiectMinistrul Transporturilor, Ludovic Orban, a spus ca studiul de fezabilitate pentru proiectul rutei feroviare dintre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni va fi finalizat pana la sfarsitul anului 2007. Noua ruta feroviara va facilita transportul de carburanti la aeroport. "La nivelul Bucurestiului se simte nevoia unui inel circular feroviar, precum si a construirii unei centuri pentru a oferi alternative de tranzit, pentru ca altfel in cativa ani circulatia se va bloca aproape in intregime", a spus Orban.