Ima Firm Romania, sucursala locala a companiei islandeze Ima Firm Scandinavia, se afla la inceputul activitatii sale pe piata romaneasca a designului interior. Lansarea oficiala a avut loc saptamana trecuta, in urma unei investitii initiale de 4,5 milioane euro. Pentru inceput, perspectivele de evolutie pe piata locala par pozitive: "Am avut o reactie incredibila de la deschidere", ne-a declarat Gudrun Atladottir, general manager pentru Romania. Aceasta a adaugat ca, la doar 2 zile de la deschiderea reprezentantei din Bucuresti, au primit deja o propunere de a deschide un alt magazin in Iasi, pe care o analizeaza. Explicand faptul ca nu au iesit pe piata pana ce nu a avut loc lansarea oficiala, Gudmundur Atlason, CEO Ima Firm Scandinavia, a precizat: "Principala noastra intentie a fost aceea de a pregati totul si abia apoi de a primi clientii". In ceea ce priveste evolutia financiara pe termen scurt a companiei, acesta ne-a declarat ca estimeaza vanzari de circa 4 milioane de euro pentru 2008. Ima Firm: "Toata concentrarea noastra se afla aici" Pe piata internationala, Ima Firm activeaza de 3 ani. Pana acum, compania a avut un singur birou, in Islanda, timp in care accentul a fost pus mai degraba pe dezvoltarea unui concept original si, in subsidiar, pe testarea produselor si nu neaparat pe vanzare. Aceasta etapa incipienta era cat se poate de necesara inainte de a incepe propriu-zis afacerea intr-o piata cu potential major de dezvoltare. Gudmundur Atlason a precizat: "Am petrecut toti acesti ani ca sa dezvoltam conceptul, iar acum am venit in Romania deoarece Islanda este o piata prea mica". In ceea ce priveste prevalenta pietei romanesti fata de cea islandeza, Atlason a adaugat: "S-ar putea sa vindem ceva in Islanda, dar nu aceasta va fi concentrarea noastra. Scopul nostru nu este sa deschidem un alt magazin in Islanda, desi acest lucru s-ar putea intampla". La randul sau, Gudrun Atladottir a subliniat: "Toata concentrarea noastra se afla aici, in Romania".De ce Romania si nu orice alta tara, europeana sau nu? Statutul de piata emergenta si posibilitatile semnificative de dezvoltare ce decurg din acesta sunt, din nou, principalele atuuri ale tarii noastre in ochii investitorilor straini. "Ne gandiseram la mai multe piete, precum Marea Britanie sau Norvegia, dar am vazut ca aici sunt foarte multe oportunitati, ca sunt foarte multe case ce trebuie demolate si renovate, asa ca ne-am gandit ca este mai bine sa incepem intr-o asemenea tara", ne-a declarat Gudrun Atladottir. Aceasta a adaugat ca, spre deosebire de pietele enumerate mai sus, care sunt deja mature si au atins o anumita stabilitate, tara noastra detine avantajul de a fi in plina dezvoltare (fiind, asadar, si mult mai deschisa la intrarea unor noi jucatori). "Credem ca piata romaneasca este foarte interesanta: se intampla atat de multe lucruri aici si sunt atat de multe posibilitati", a subliniat Atladottir. Mobilarea unui apartament cu 2 dormitoare: 54.000 euro Originalitatea conceptului dezvoltat de Ima Firm consta in aceea ca ofera posibilitatea de a a-ti mobila intreaga casa conform aceluiasi model, eliminand astfel discrepantele in decorarea diferitelor camere ale locuintei clientului. "Putem crea acelasi design pentru toate camerele", ne-a aratat Atladottir, estimand ca aceasta idee va fi considerata "o buna alternativa pe piata". Aceasta a adaugat ca, in opinia sa, Ima Firm nu prea are concurenti pe acest segment specific de activitate al pietei locale de design interior, deoarece nu exista o companie care sa ofere acelasi concept. La capitolul preturi, reprezentanta companiei a subliniat ca, pentru a mobila in intregime un apartament cu 2 dormitoare, pretul mediu ar fi de 54.000 euro. "Achizitionarea unor apartamente deja mobilate este un trend european" In ceea ce priveste vanzarea produselor Ima Firm, oficialii companiei ne-au declarat ca nu intentioneaza sa apeleze la alte magazine sau lanturi de retail, produsele fiind accesibile exclusiv prin reprezentanta pe care au deschis-o aici. Atladottir a precizat faptul ca, deocamdata, nu se adreseaza persoanelor particulare - desi nu exclud posibilitatea de a-si vinde si astfel produsele -, ci, in cea mai mare parte, companiilor, hotelurilor si, nu in ultimul rand, developerilor. In acest sens, Atlason a precizat ca este posibil sa vanda produsele si la nivel individual, insa "probabil ca nu pana la inceputul anului viitor". Prin faptul ca intentioneaza sa colaboreze cu developeri, Gudrun a remarcat faptul ca insusi conceptul de "casa la cheie" ar putea fi radical transformat - astfel, proprietarul nu se va muta doar intr-un apartament finisat, ci intr-unul gata mobilat, mai ales ca "achizitionarea unor apartamente deja mobilate este un trend european". Aceasta tendinta, apreciaza Atlason, este, de altfel, si "o buna investitie, pentru ca apartamentul arata mai scump". Piata autohtona cuprinde o arie vasta de clienti In ceea ce priveste principalele caracteristici ale pietei locale de design interior, Gudrun considera ca, la ora actuala, aceasta ofera produse "foarte colorate si foarte asemanatoare unele cu celelalte", in care se vede "foarte multa influenta italiana". In plus, piata romaneasca este diferita de cea islandeza prin faptul ca include o arie foarte larga de clienti. Astfel, sunt consumatori care nu se dau in laturi de la a plati mai mult pentru un plus de calitate, dar si clienti care sunt interesati in primul rand de factorul pret, oferta existenta raspunzand tuturor acestor cerinte. Cat despre perspectiva de schimbare a mentalitatii romanilor cu privire la raportul calitate-pret al produselor, Gudrun considera ca "atunci cand vor avea mai multi bani, acestia vor cumpara produse de o calitate mai buna". In termen de 5 ani, aceasta estimeaza ca piata va fi in continuare in dezvoltare, insa vor fi mai putine culori in materie de design interior. "Acum, oamenii locuiesc in case ce trebuie renovate, dar cand apartamentele oamenilor vor fi gata, si piata se va mai stabiliza", explica Atladottir maturizarea pietei pe termen mediu.