Miine, Colectia SIMFONICA va propune o auditie a Simfoniei nr. 8 in si minor a lui Franz Schubert, alaturi de o brosura despre compozitor.

Urmatorul titlu din Colectia SIMFONICA, pe care Cotidianul il aduce cititorilor in fiecare vineri, la doar 7,9 lei, este Simfonia nr. 8 in si minor, „Neterminata" (D 759), a lui Franz Schubert, acompaniata de o brosura despre biografia si opera compozitorului. Inregistrarile au fost realizate de The Royal Philharmonic Orchestra, alaturi de pianistul Ronan O’Hora, sub bagheta lui Claire Gibault, la CTS Studios din Londra, in 1994 si 1995.

Descoperita in 1865, la citeva decenii de la moartea compozitorului, Simfonia a 8-a, compusa de Schubert in 1822, a trezit interesul pentru descoperirea compozitiilor pe care marii muzicieni le-au abandonat. Beethoven, Bizet, Mahler, Ceaikovski si Bach, cu celebra „Arta fugii", sint doar citiva dintre cei care nu au reusit sa dea o varianta finala propriilor compozitii. Pornind de la fragmentele schitate de Beethoven, Barry Cooper a reconstruit Simfonia a 10-a. Si Mahler a lasat neterminata tot a 10-a simfonie, structurata in cinci miscari, dintre care prima si a treia incomplete. Cele doua miscari, Adagio si Purgatorio, au fost publicate abia in 1924, de Franz Schalk si Ernst Krenek, iar simfonia a fost interpretata in nenumarate variante, cea mai cunoscuta fiind orchestratia propusa de Deryck Cooke, din anii ’60.

Concertul numarul 3 pentru pian al lui Ceaikovski este, de fapt, prelucrarea schitelor pentru o lucrare abandonata, Simfonia nr. 7, iar una dintre cele mai iubite dintre compozitiile lui Bizet, Simfonia in do major, a fost, de asemenea, incheiata la ani buni de la moartea compozitorului. Aceasta nu este singura lucrare lasata de Bizet in stadiu provizoriu. Dupa ce a lucrat unsprezece ani la Simfonia „Roma", muzicianul nu a reusit sa ajunga la o versiune care sa-l multumeasca.

Regina neterminatelor ramine insa „Arta fugii", ultima si cea mai abstracta compozitie a lui Bach. Publicata de fiul muzicianului la citiva ani dupa moartea acestuia, „Arta fugii" a fost multa vreme considerata imposibil de interpretat. Erich Bergel, compozitor de origine romana, a propus, in cadrul Festivalului „George Enescu", o orchestratie pentru instrumente cu coarde si suflatori.

Claire Gibault vorbeste despre ce inseamna sa fii dirijor si politician, pe www.cotidianul.ro/select