In incercarea de a revitaliza industria aviatica nationala, Rusia va prezenta miercuri, 26 septembrie, primul avion comercial modern, destinat pietei mondiale si denumit Superjet. Construit de cel mai mare producator de avioane de razboi din fosta Uniune Sovietica, Suhoi, avionul civil Superjet este proiectat pentru a sustine un numar cuprins intre 78 si 98 pasageri, fiind destinat curselor regionale si dezvoltat in colaborare cu grupul american Boeing.
Aeronava va fi prezentata la o unitate militara Suhoi din estul Rusiei. Primul zbor, programat initial pentru luna septembrie, a fost amanat cu o luna sau doua, transmite Reuters.
In timp ce implicarea Boeing in dezvoltarea avionului Superjet este considerata de analisti mai mult simbolica, grupul american fiind interesat de dobandirea accesului la furnizorii rusi de titan pentru urmatoarea sa generatie de avioane, mai multe companii din Franta si Italia au investit sume importante in acest proiect, informeaza Mediafax.
Miza este o piata de opt miliarde de dolari pentru avioane de curse regionale, dominata de grupurile Embraer, din Brazilia, si Bombardier, din Canada, desi aceasta valoare este relativ mica, prin comparatie cu investitiile anuale de 60 de miliarde de dolari pentru productia avioanelor de mari dimensiuni ale Boeing sau Airbus. "Acest program este foarte important pentru Rusia, intrucat inseamna renasterea industriei aerospatiale. Rusii sunt foarte buni la constructia de avioane militare, dar, pe segmentul aeronavelor comerciale, sunt mult in urma", a declarat Marc Ventre, vicepresedinte executiv al conglomeratului francez Safran, cu activitati in industria aerospatiala.
Dupa caderea Uniunii Sovietice, dezvoltarea industriei de aviatie s-a incheiat. Analistii apreciaza ca Putin vrea sa revitalizeze acest sector, cu obiectivul de a demonstra pe plan international puterea industriei nationale.
Producatorul de avioane mizeaza pe vanzarea unui numar de 100 de avioane pana la finele anului. Reprezentantul Safran preconizeaza ca numarul total de avioane Superjet vandute va atinge cel putin 800 de unitati, in valoare de 20 de miliarde de dolari.
Pana in prezent, principalii cumparatori pentru modelul Superjet 100 sunt companiile ruse Aeroflot si Air Union, iar primul client occidental care a lansat o comanda pentru acest avion a fost compania aeriana cu sediul in Italia, ItAli. Intre potentialii cumparatori se numara si Air France si Lufthansa. Pretul de lista pentru avionul Superjet se ridica la circa 25 de milioane de dolari, cu 25% sub preturile practicate de concurenti.