Un pedagog de scoala ardeleana In anii a€™80, Ion Pop era o legen­da a mediului universitar. Conducea una dintre cele mai celebre publicatii culturale ale epo­cii ("Echinox", revista studentilor la Litere din
 Un pedagog de scoala ardeleana In anii a€™80, Ion Pop era o legen­da a mediului universitar. Conducea una dintre cele mai celebre publicatii culturale ale epo­cii ("Echinox", revista studentilor la Litere din Cluj, aflata in permanenta concurenta cu surata ei din Iasi, "Di­a­log") si avea reputatia specialistului numarul 1 in problemele avangardei literare romanesti, ceea ce la vremea respectiva putea fi perceput ca o jumatate de disidenta. Chipul sau in imaginar era completat de san­­sa incredibila pe care a avut-o de a fi stat de vorba cu toate numele de neocolit ale criticii franceze, gandi­to­rii de numele carora sunt legate di­rec­tiile fundamentale ale spiritului european in a doua jumatate a se­colului al XX-lea: Gaëtan Picon, Pier­re Richard, Roland Barthes, George Po­ulet, Gérard Genette, Jean Sta­ro­bin­ski, Roger Caillois, Tvetan Todo­rov, Julia Kristeva. Proba si rodul aces­tor intalniri fundamentale a fost volumul Ore franceze, un best-seller al inceputului deceniului noua. Pri­vit de la cateva sute de kilometri de cineva care nu l-a intalnit niciodata in carne si oase, Ion Pop avea toate datele unui revoltat, ale unui om dis­pus sa calce in picioare toate tabu-uri­le, dogmele si inhibitiile culturale co­muniste, in numele li­ber­ta­tii de gan­dire si al sincronizarii cu ide­ile europene ale momentului. Ala­turi de Nicolae Manolescu, Cornel Un­­gureanu, Alex Stefanescu, Ga­bri­el Di­misianu, Mircea Iorgulescu, Eu­gen Simion, Mircea Martin, Mir­cea Zaciu si inca vreo cativa, Ion Pop era unul dintre acei critici pe care ii ad­miram fara sa ii cunosc, ale caror aparitii editoriale erau mereu asteptate cu sufletul la gura si nu de­za­ma­geau niciodata. Credibilitatea lui Ion Pop era maxima si simpla sa ci­ta­­re intr-o polemica studenteasca pe teme literare era in masura sa in­cli­ne decisiv balanta argumentelor spre una dintre parti. Cand l-am cu­nos­cut, la multi ani dupa caderea re­gimului comunist, m-a surprins din nou. Lu­mi­nos, discret, elegant, calm si plin de bun-simt ca un ade­va­rat ardelean, dispus oricand sa as­culte argumen­te­le celuilalt si sa isi (re)negocieze propriile opinii, Ion Pop nu are nimic din teribilismul si gongorismul specialistilor nostri in avangarda. De la primul "buna ziua" iti dai seama ca apelativul "profesor" ii vine manusa. Totul in el ema­na cinste, competenta si echilibru si nu intamplator este garantul mai tuturor juriilor literare din ultimii ani. Dascal, critic si istoric literar, poet, traducator, om de presa, Ion Pop este o efigie culturala a Clujului si un om de o civilitate cu totul speciala in peisajul mult prea pestrit al tranzitiei.     CV Ion Pop s-a nascut la 1 iulie 1941 in localitatea Miresu Mare, judetul Maramures. A publicat mai multe volume de critica si istorie literara: Avangardismul poetic romanesc (1969), Poezia unei generatii (1973), Transcri­eri (1976), Nichita Stanescu. Spatiul si mastile poeziei (1980), Lucian Blaga, universul liric (1981), Lecturi fragmentare (1983), Jocul poeziei (1985), Avangarda in literatura romana (1990), A scrie si a fi. Ilarie Vo­ron­ca si metamorfozele po­e­zi­ei (1994, 2007) etc.; poezie: Pro­pu­­ne­re pentru o fantana (1966), Biata mea cumintenie (1969), Gramatica tarzie (1977), Soarele si uitarea (1985), Amanarea ge­nerala (1990); interviuri Ore fran­ce­ze I, II; a tradus studii de te­o­rie literara ale unor critici fran­cezi de referinta: George Poulet sau Jean Starobinski. A obtinut in mai multe randuri Premiul Uniunii Scriitorilor din Romania si premiul Academiei Romane.     "Vom sti, in sfarsit, daca/ plamanii exersati in vecinatatea/ zapezilor eterne/ vor avea, totusi, scundul curaj/ de a gusta duhoarea din vale.   Oho, s-au compus destule/ si multe s-au descompus/ intre miriapode si ode,/ intre cantece si pantece./ Samanta n-a cazut intotdeauna/ nici in humusul cald,/ nici pe marmura.   Poate vor rasari totusi/ un fel de statui,/ poate ca/ incapatanata si oarba,/ clarvazatoare pe veci,/ va razbi totusi/ si putina iarba." Fragment din poemul Bilant de Ion Pop   Rubrica realizata cu sprijinul Uniunii Scriitorilor din Romania


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.