Miercurea viitoare, Cotidianul va propune, in cadrul Colectiei „Literatura", un titlu incitant: „Pielea", roman al controversatului scriitor italian Curzio Malaparte.

Poate necesitatea, poate intimplarea a facut ca dupa Hamsun sa urmeze, in Colectia „Literatura", Malaparte. Adica unui fascist sa-i urmeze un alt fascist, trecut la comunism si, apoi, in cele din urma, cautind mintuirea in catolicism. Malaparte, o combinatie italo-germana care ar functiona perfect in industria automobilelor (motorul nemtesc, designul italian), demonstreaza ca si in literatura are loc si sens un astfel de metisaj. Si in acest caz se poate spune ca zgura biografiei ingreuneaza receptarea operei.

Daca sintem mai atenti la forma decit la fond, daca ne intereseaza suprafata vietii si nu profunzimea operei. Exista o metafora foarte potrivita pentru parcursul lui Malaparte. Soldatii italieni care se alatura americanilor eliberatori, in razboiul mondial ultim, poarta uniforme ale unor soldati englezi morti. Pe care i-au ucis, spune autorul, chiar italienii de dinainte de a schimba baricada. Imbracati in hainele fostului dusman viu, devenit aliat mort.

Autorul acestui foarte puternic roman (ca si saptamina trecuta, mai risc o data cuvintul capodopera, ca nu-l dau de la mine, il da Malaparte de la el!) a trecut si el baricadele dintr-o parte in alta, de la extrema dreapta la cea stinga, ajungind, se stie, la capatul vietii, sa se agate de salvarea de dupa!

„Pielea" este un fragment din istoria unui popor (poporul napolitan, zice Malaparte) care nu e pregatit sa fie nici invins, nici sa defileze alaturi de invingatori. Un popor pentru care traversarea desertului inseamna sa-ti ucizi calauzele si sa intirzii cit mai mult sosirea in tara promisa. Ratacirea prin pustie inseamna totul atunci cind standardele morale sint o povara la care ai renuntat de multa vreme.

„Pielea" este un roman mai profund decit sugereaza titlul!

Bate ceasul lui Haydn Urmatorul titlu din Colectia SIMFONICA, pe care Cotidianul il aduce cititorilor vineri, la doar 7,9 lei, contine Simfonia nr. 101, in re major, „Ceasornicul" si Simfonia nr. 103, in mi bemol major, „Mit dem Paukenwirbel" de Joseph Haydn, alaturi de o brosura despre biografia si opera muzicianului. Inregistrarile dateaza din noiembrie 1994 si au fost realizate la C.T.S. Studios din Londra, sub bagheta lui Jane Glover.

Afla mai multe despre Colectia Literatura