Federatia Internationala de Automobilism a gasit o solutie comparata cu sentinta lui Pilat din Pont in scandalul de spionaj dintre McLaren si Ferrari: amenda de 100 de milioane de euro si retragerea punctelor la constructori pentru scuderia britanica, dar nici o sanctiune pentru piloti.

Campionatul Mondial de Formula 1 programeaza duminica, de la ora 15.00 (TVR 1), prima cursa de la verdictul controversat in afacerea de spionaj care a tinut in acest sezon atentia asupra acestui sport mai ceva ca memorabilele Grand Prix-uri reusite de Ayrton Senna sau Michael Schumacher in trecut.

Revelatia Lewis Hamilton si dublul campion mondial Fernando Alonso se vor afla pe grila de start la Spa, in Marele Premiu al Belgiei, chiar daca scuderia McLaren, cu care se afla sub contract, a fost sanctionata de FIA pentru spionaj. Retragerea tuturor punctelor din acest sezon (cele 166 acumulate pina la cursa de duminica, plus cele care vor mai fi adunate pina la finalul sezonului) se refera doar la constructori, chiar daca pilotii au beneficiat de spionajul asupra rivalilor de la Ferrari. In plus, scuderia britanica a fost amendata cu suma-record de 100 de milioane de euro, cea mai mare sanctiune financiara dictata vreodata in istoria sporturilor automobilistice, dar o bagatela pentru McLaren, care ii ofera lui Alonso un salariu de 25 de milioane pe sezon si are venituri mult mai mari doar din drepturile de televizare. In ceea ce priveste o eventuala scanctiune pentru 2008, potrivit deciziei FIA, cei de la McLaren sint, de asemenea, obligati sa prezinte spre examinare monoposturile pe care le vor folosi in sezonul 2008 al CM de Formula 1 inainte de startul campionatului. "Consiliul Mondial al FIA va primi un raport tehnic complet privind monoposturile din 2008 ale echipei McLaren si va lua o decizie, la intilnirea din decembrie 2007, privind dictarea unei sanctiuni, daca se impune, pentru sezonul 2008", se mai arata in comunicat.

Iertarea pilotilor a creat isterie in Italia, dar a fost salutata in Marea Britanie si Spania, FIA explicind ca s-a decis acest lucru pentru colaborarea de care Alonso si Hamilton au dat dovada pe parcursul anchetei. Reamintim ca scandalul a fost redeschis dupa ce dublul campion mondial a confirmat ca stia de documentele secrete obtinute de la Ferrari, care au fost analizate impreuna cu tehnicienii de la McLaren. "Tinind cont de circumstantele exceptionale, care au condus FIA sa le ofere imunitate pilotilor echipei, pentru colaborarea cu forul international, nu se va aplica nici o sanctiune in ceea ce priveste punctele acumulate de acestia", sustine FIA. "Alonso si Hamilton ramin in fruntea clasamentului mondial la piloti, care are cea mai mare priza la public, iar conflictul dintre Ferrari si McLaren se termina la egalitate", scrie "Gazzetta dello Sport", care compara decizia FIA cu cea a lui Pilat din Pont. Cotidianul "Corriere della Sera", care are cel mai mare tiraj din presa italiana, scrie ca ziua de joi a fost una neagra pentru sport si despre cei care cred ca etica este o valoare in Formula 1. "Decizia este mai grea decit se putea imagina. Nu s-a facut dreptate", noteaza ziarul italian. "Ultimul capitol nu a fost inca scris. Conflictul a fost urmat de o sanctiune, dar in urma acestei decizii vor urma alte probleme in Marile Premii", relateaza "La Repubblica".

Presa spaniola, in schimb, s-a aratat usurata in urma hotaririi FIA, pentru ca spaniolul Fernando Alonso poate continua lupta pentru cistigarea titlului de campion al Formulei 1, iar primele pagini ale ziarelor trateaza pe larg subiectul. Publicatia "ABC" scrie ca pilotul spaniol, care a cistigat doua titluri de campion alaturi de Renault in 2005 si 2006, se gindeste sa paraseasca actuala sa echipa, intentie remarcata si de cotidianul "Marca", ziar care anunta ca pilotul a ajuns la un acord verbal cu echipa franceza. Patronul Ron Dennis nu exclude nici el nimic in ceea ce priveste viitorul pilotilor de la team-ul britanic, evocind chiar posibilitatea unor plecari de comun acord.

Mercedes Motorsport a reactionat prin vicepresedintele Norbert Haug, care s-a declarat socat de sanctiunea impusa de Consiliul Mondial al Federatiei Internationale de Automobilism. Oficialul a mentionat ca McLaren va continua sa lupte, folosind toate mijloacele juridice aflate la dispozitie. Totusi, Norbert Haug nu precizeaza daca McLaren-Mercedes va face apel la Curtea de Apel a FIA sau daca va initia procese civile. De altfel, actiunile in instantele civile continua atit in Italia, cit si in Anglia, desi Ferrari s-a declarat satisfacuta de sanctiunile impuse strict pe plan sportiv. In urma acestei decizii, echipa Ferrari se afla in fruntea clasamentului constructorilor, cu 143 de puncte, fiind urmata de BMW-Sauber (86 p) si Renault (38 p). La piloti, situatia este neschimbata, cu Lewis Hamilton lider (92 de puncte), urmat de Fernando Alonso (89 p) si Kimi Raikkonen (74 p).

Cronologia cazului de spionaj Ferrari-McLaren Martie 2007: Designerul-sef de la McLaren, Mike Coughlan, a obtinut, inaintea Marelui Premiu al Australiei, prima etapa a Campionatului Mondial de Formula 1, documente de la inginerul echipei Ferrari, Nigel Stepney.

27 martie: Un incident a avut loc inainte de Marele Premiu al principatului Monaco, cind o pulbere alba a fost descoperita in rezervorul monopostului pilotului Felipe Massa (Ferrari), pulbere ce a fost trimisa apoi politiei.

22 iunie:

Politia a descins la casa lui Stepney de linga baza Maranello a echipei Ferrari Ferrari a initiat o actiune in justitie impotriva lui Nigel Stepney, care este acuzat de comportament "ilegal". Cazul va fi judecat de un tribunal italian. 24 iunie: Nigel Stepney a declarat ca este victima unei "campanii murdare", condusa de echipa italiana.

26 iunie: A aparut informatia ca investigatia nu este despre sabotaj. Se sugereaza ca Ferrari suspecteaza un nou caz de spionaj, implicind transferul de informatii echipelor rivale.

2 iulie: Ferrari cere asistenta din partea Inaltei Curti de Justitie din Londra.

3 iulie

Casa lui Coughlan din Surrey (Marea Britanie) este perchezitionata de oficiali ai tribunalului, care gasesc dovezi incriminatoare Ferrari il concediaza pe Stepney McLaren da publicitatii o declaratie in care se mentioneaza ca un important angajat a primit informatii tehnice de la un inginer al echipei Ferrari la sfirsitul lunii aprilie. Mike Coughlan este suspendat. 4 iulie:

Un purtator de cuvint al Ferrari spune: "Avem dovezi ca Stepney a oferit informatii tehnice unui angajat McLaren si am gasit dovezi despre acest fapt in casa acestuia (a lui Mike Coughlan)". Federatia Internationala de Automobilism (FIA) lanseaza o ancheta referitoare la acest caz 5 iulie: Nigel Stepney este interogat mai mult de trei ore de politia italiana. Casa lui de linga Maranello este cercetata pentru a doua oara.

8 iulie: Stepney a negat acuzatiile ca ar fi transmis o serie de informatii confidentiale unui coleg de la McLaren.

10 iulie: Cazul lui Coughlan ajunge la Inalta Curte de Justitie din Londra, unde are loc o audiere publica. Coughlan este acuzat oficial ca a primit documente secrete.

11 iulie: Coughlan nu apare la Inalta Curte din Londra dupa ce ajunge la un acord cu Ferrari. Coughlan a facut o declaratie sub juramint pentru Ferrari, cu conditia ca informatiile sa nu fie prezentate procurorilor italieni.

12 iulie: Reprezentanti ai McLaren sint chemati sa participe la o sedinta extraordinara a Consiliului Mondial al FIA, la Paris, pe 26 iulie, pentru a raspunde acuzatiei privind incalcarea articolului 151c a regulamentului FIA.

16 iulie: Detalii legate de declaratia facuta de Coughlan sub juramint pentru Ferrari ies la iveala: el a spus mai multor colegi angajati McLaren ca a intrat in posesia unor documente secrete de la Ferrari. McLaren reactioneaza in aceeasi zi, negind acuzatiile lui Coughlan.

18 iulie: Stepney cere o intilnire cu fostul lui sef, Jean Todt.

20 iulie: Avocatul italian al lui Stepney, Sonia Bartolini, anunta ca Ferrari a refuzat cererea clientului sau de a se intilni cu Jean Todt.

26 iulie: Consiliul Mondial al FIA decide ca McLaren a incalcat regulamentul, pentru ca a intrat in posesia unor informatii confidentiale privind masinile Ferrari, dar nu a dictat nici o sanctiune. Consiliul Mondial a explicat ca nu detine probe care sa arate ca McLaren a profitat de informatiile de la Ferrari, insa a anuntat ca, in cazul in care in viitor se va demonstra ca aceste informatii au fost utilizate in detrimentul competitiei de Formula 1, Consiliul Mondial isi rezerva dreptul de a convoca din nou echipa McLaren, "care ar putea risca sa fie exclusa nu numai din sezonul 2007 al CM de F1, ci si din sezonul 2008".

27 iulie: Ferrari a dat publicitatii o reactie "la lumina rece a zilei", un monolog in care Jean Todt se plinge ca, desi echipa McLaren a fost prinsa ca a incalcat regulamentul FIA, "nici o sanctiune nu a fost impusa". El arata de ce Ferrari crede ca ar trebui aplicate sanctiuni. Jean Todt sustine ca a primit, la inceputul sezonului 2007, o cerere de la patronul McLaren, Ron Dennis, in vederea stabilirii de relatii mai bune intre cele doua echipe pentru a evita "viitoare denunturi catre autoritatile sportive". Desi initial sceptica, echipa Ferrari a ajuns la un astfel de acord cu McLaren pe 9 iunie.

30 iulie: Luigi Macaluso, presedintele Federatiei Italiene de Automobilism, i-a scris presedintelui FIA, Max Mosley, cerindu-i sa supuna cazul Curtii de Apel a FIA. Macaluso spune ca a gasit cu greu justificare nepenalizarii echipei McLaren, desi aceasta a incalcat regulamentul.

31 iulie: Mosley ii raspunde lui Macaluso printr-o scrisoare si accepta sa trimita cazul la Curtea de Apel a FIA. Mosley explica de ce Consiliul Mondial al FIA a ales sa nu sanctioneze echipa McLaren si subliniaza argumentele McLaren in cadrul sedintei din 26 iulie, precum si unele elemente ale cazului pe care Consiliul le-a apreciat ca fiind "suspicioase". FIA a spus ca audierea va fi probabil la sfirsitul lui august.

5 septembrie: FIA a anuntat aparitia de noi dovezi. Consiliul Mondial este convocat pentru 13 septembrie, in locul sedintei Curtii de Apel.

13 septembrie: Dupa o sedinta de noua ore, echipa McLaren-Mercedes a fost sanctionata de Consiliul Mondial al FIA cu retragerea tuturor punctelor obtinute in acest sezon, respectiv 166 de puncte in primele 13 etape ale Campionatului Mondial de Formula 1. De asemenea, McLaren nu va primi nici un punct pina la finalul campionatului si va trebui sa plateasca o amenda-record de 100 de milioane de dolari. Consiliul Mondial al FIA a decis in schimb sa nu impuna sanctiuni impotriva pilotilor Lewis Hamilton si Fernando Alonso, care ocupa in ordine primele doua locuri in clasamentul pilotilor, astfel ca acestia isi pastreaza punctele obtinute si ramin in lupta pentru cistigarea titlului mondial.