"Dupa 50 de ani de concerte, important este anul 51, care incepe acum in octombrie. Fiecare noua stagiune inseamna emotii si nemultumiri si multe bucurii, pe care, ca si in copilarie, ne place sa le impartasim cu ceilalti. Asa e la artisti, copilaria continua... Iar partea asta verde din mine m-a ajutat de cate ori m-am asezat la pian. Dumnezeu mi-a dat incercari pe care le-am trecut cu bine, iar eu le-am luat ca pe niste posibilitati de a-mi imbogati talentul si credinta", a marturisit Dan Grigore, vorbind despre o jumatate de secol daruita muzicii. "Am intrat in lumea muzicala sub zodia lui Enescu", a povestit mai departe maestrul, amintindu-si ca la concertul de debut a avut o responsabilitate uriasa, intrucat canta in prima auditie mondiala trei lucrari de Enescu. "Iar zodia enesciana a continuat ajungand pana la doamna Enescu care mi-a cedat pianul Steinway, care acum este la Muzeul Enescu. Am avut privilegiul de a lucra si de a studia pe acest pian. Ma simt onorat ca aceasta modesta cariera a mea este in <<Zodia Enescu>>", a mai afirmat pianistul. "Dar cel mai frumos lucru legat de cariera mea enesciana mi s-a intamplat in Norvegia, unde oamenii au venit la mine dupa concert si mi-au spus - <<Ce frumos a compus acest om! Mai veniti sa ne mai cantati Enescu. Avem bani sa va platim>>".
Pe de alta parte, pianistul regreta ca tinerii muzicieni nu selecteaza creatia enesciana din placere, ci le este impusa ca proba obligatorie in Concursul International "George Enescu". "Concursul Enescu nu ne-a facut cinste, nu am luat nici un premiu", a subliniat pianistul, care a facut parte din juriul sectiunii pian, apreciind pe de alta parte performantele artistice ale concurentilor din afara. "Meritul Festivalului Enescu de dupa '89 e ca a pus Enescu pe firmament international. Inainte erau numai romani. Si nu faceau totul prea bine. Muzica romaneasca trebuie facuta de cineva care o poate pleda in fata publicului. Muzica e o cauza care nu trebuie pierduta... Iar muzica lui Enescu o intelege bine numai cine trece dincolo de semnele lasate de el. Pentru ca se stie ca Enescu avea anxietatea ca interpretii s-ar putea sa nu-i inteleaga muzica, ca si Mozart sau Chopin. Numai Bach n-a avut-o. Si el e poate singurul a carui muzica, chiar prost cantata, e frumoasa, pentru ca e puternic infipta, ca o catedrala, pe cand ceilalti sunt mult mai diafani. Cum ar fi o floare in bataia vantului".
Asta seara, la Sala Mare a Palatului, maestrul Dan Grigore va concerta alaturi de Filarmonica din Dresda, interpretand "Rapsodia pe o tema de Paganini" op. 43 pentru pian si orchestra de Serghei Rahmaninov.
Piata Festivalului
Radio Romania Cultural organizeaza o serie de spectacole care vor avea loc in acest sfarsit de saptamana in Piata Festivalului. Astazi, "Orasul cu un singur locuitor", un spectacol de poezie si muzica pe versuri de Matei Visniec, scenariul si regia Mihai Lungeanu, in rolul principal Virgil Ogasanu. Maine, evenimentul multimedia "Apocalipsa" dupa Mircea Eliade, bazat pe scrierile portugheze ale lui Mircea Eliade dupa o idee de si cu participarea lui Sorin Alexandrescu - scenariul si regia artistica Cezarina Udrescu, in rolurile principale Ion Caramitru, Oana Pellea si Razvan Vasilescu. Duminica le apartine Big Band-ului Radio, dirijat de Ionel Tudor si George Natsis, solisti Mircea Tiberian, Cristian Soleanu, Marian Georgescu, George Natsis, Anca Parghel si Nico.
Azi, la festival
In cadrul Festivalului, azi, la ora 17.00 la Ateneul Roman are loc un recital al Marthei Argerich si Nelson Freire. La ora 18.00, la Teatrul de Comedie, Gigi Caciuleanu Romanian Dance Company prezinta "OuiBaDa". La Ateneu, la 22.30, Ansamblul "Hesperion XXI" va sustine un concert dirijat de Jordi Savall. La Sala Thalia din Sibiu va avea loc un concert sustinut de Abdel-Rahman El Bacha, iar la Timisoara va avea loc un spectacol cu Tosca lui Puccini, o productie a Operei Nationale din Timisoara. Tot astazi, Radio Romania Muzical prezinta colectia de CD-uri de muzica clasica a casei Harmonia Mundi, la ora 17.00 la standul sau din Piata Festivalului.