CJCE a anulat in parte decizia din 2002 a ComisieiSentinta poate fi contestata in 2 luni  Tribunalul de Prima Instanta de la Curtea de Justitie a Comunitatii Europene (CJCE) a anulat in parte decizia comisiei privind ajutoarele de stat acordate
CJCE a anulat in parte decizia din 2002 a ComisieiSentinta poate fi contestata in 2 luni Tribunalul de Prima Instanta de la Curtea de Justitie a Comunitatii Europene (CJCE) a anulat in parte decizia comisiei privind ajutoarele de stat acordate companiei elene Olympic Airways, constatand ca decizia comisiei din 2002 nu respecta obligatia de motivare in ceea ce priveste tolerarea redeventelor datorate aeroportului din Atena si TVA-ului datorat, aplicabile carburantului si pieselor de schimb.In decembrie 2002, ca urmare a unei plangeri formulate de Asociatia Transportatorilor Aerieni din Grecia, Comisia a adoptat o decizie prin care a constatat ca cea mai mare parte a obiectivelor planului de restructurare din 1998 nu au fost atinse, conditiile impuse nu au fost respectate si ajutorul pentru restructurare a fost aplicat in mod abuziv. De asemenea, Comisia a mentionat existenta unor ajutoare noi, care nu au fost notificate, constand in principal din tolerarea de catre statul grec a neplatii sau a amanarii termenelor de plata a cotizatiilor pentru asigurarile sociale, a taxei pe valoarea adaugata (TVA) aplicabile carburantilor si pieselor de schimb, a redeventelor datorate Aeroportului din Atena, a redeventelor si chiriilor datorate altor aeroporturi si a unei taxe pe biletele de avion, perceputa la plecarea din aeroporturile grecesti ("spatosimo"). Comisia i-a impus Greciei adoptarea masurilor necesare pentru recuperarea de la companie a 14 miliarde GRD (41 milioane euro) pentru ajutoarele in vederea restructurarii, precum si valoarea datoriilor tolerate plus dobanzile.Un an mai tarziu, Comisia a introdus o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Greciei, la Curtea de Justitie. In urma analizei executarii deciziei Comisiei, Curtea a condamnat Grecia pentru neluarea tuturor masurilor necesare pentru restituirea ajutoarelor acordate Olympic Airways.Prin prezenta actiune, Olympic Airways a solicitat Tribunalului de Prima Instanta al Comunitatilor Europene analizarea legalitatii deciziei respective, atat in ceea ce priveste ajutoarele pentru restructurare, cat si existenta unor noi ajutoare care nu au fost notificate.In ceea ce priveste ajutoarele pentru restructurare, Tribunalul respinge toate sustinerile Olympic Airways privind caracterul pretins abuziv al deciziei Comisiei, constatand ca, in pofida consensului intre Grecia si Comisie cu privire la necesitatea unei revizuiri substantiale a planului de restructurare din 1998 in scopul asigurarii viabilitatii Olympic Airways, dupa renuntarea la planul Speedwing la jumatatea anului 2000, Grecia nu a transmis Comisiei un plan revizuit. Grecia a tolerat amanarea continua a platilor In acest context, avand in vedere amploarea datoriilor si lipsa fondurilor proprii ale Olympic Airways, Comisia a constatat in mod intemeiat ca nu s-a restabilit viabilitatea companiei pe termen scurt si pe termen lung. Confirmand decizia Comisiei in aceasta privinta, Tribunalul o anuleaza, in parte, pe cea privind unele ajutoare noi care nu au fost notificate.In ceea ce priveste ajutoarele noi care nu au fost notificate, tinand cont de permanentizarea neplatii redeventelor de aeroport datorate Aeroportului International din Atena, Tribunalul considera ca decizia Comisiei este lipsita de motivare, in masura in care se limiteaza sa enunte concluzia potrivit careia statul insusi era cel care tolera amanarea continua a platilor, la fel ca si in cazul permanentizarii neplatii TVA aplicabila carburantului. Referitor la neplata de catre filiala Olympic Aviation a TVA-ului aferent achizitionarii pieselor de schimb, Tribunalul constata omiterea de catre Comisie a analizarii chestiunii daca aceasta neplata a TVA conferea un avantaj economic real care sa permita calificarea sa ca ajutor de stat. Prin urmare, Tribunalul anuleaza partile din decizie care privesc aceste ajutoare si respinge toate celelalte sustineri ale Olympic Airways.Potrivit unui comunicat emis ieri de catre CJCE, impotriva hotararii Tribunalului se poate formula recurs in termen de doua luni de la comunicarea acesteia. Povestea ajutoarelor In 1994, ajutoarele pentru restructurare acordate de Republica Elena companiei Olympic Airways (OA) au fost declarate compatibile cu piata comuna de catre Comisie, cu conditia ca Guvernul grec sa respecte o serie de angajamente. In 1996, considerand ca respectivele angajamente nu au fost respectate si avand indoieli cu privire la ajutoarele noi si care nu au fost notificate, Comisia a deschis o noua procedura.In 1998, Grecia a comunicat un plan de restructurare revizuit pe care Comisia l-a acceptat. Aceasta a redus injectia de capital de 54 miliarde GRD prevazuta in 1994 la o suma totala de 40,8 miliarde GRD, care urmau a fi platite in trei transe de 19, 14 si 7,8 miliarde GRD in 1995, 1998 si, respectiv, 1999. In septembrie 1998, Grecia a platit OA a doua transa de capital (14 miliarde GRD, echivalent cu aproximativ 41 milioane euro).In mai 1999, Grecia a transmis Comisiei un raport privind punerea in aplicare a planului de restructurare. Dupa transmiterea acestui raport la un consultant independent, Comisia a solicitat Greciei sa ii prezinte un plan de restructurare actualizat. Grecia a recunoscut faptul ca planul de restructurare din 1998 trebuia revizuit in scopul de a permite Comisiei luarea unei decizii favorabile eliberarii ultimei transe.Un prim plan de restructurare revizuit a inceput sa fie pus in aplicare fara a se astepta rezultatul analizei acestuia de catre Comisie. Acest plan (Speedwing) a fost abandonat la jumatatea anului 2000, ca urmare a doua rapoarte succesive ale unui consultant independent care exprimau ingrijorarea cu privire la capacitatea acelui plan revizuit de a restabili viabilitatea OA.In 2000, Grecia a informat Comisia in legatura cu intentia sa de a utiliza ajutorul ramas pentru noile garantii pentru imprumuturi si pentru investitii in vederea mutarii OA de la aeroportul Elliniko la Spata. Intrucat Comisia nu a formulat nicio obiectie privind proiectul, noile garantii pentru imprumuturi in valoare de 378 milioane USD puteau fi acordate pana la 31 martie 2001.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.