Studiul de fezabilitate costa 1,5 mil. euro  Peste aproximativ 2 ani, Romania si Turcia incep lucrarile la cablul submarin pentru transportul energiei electrice, investitie care se cifreaza la 400 milioane euro. Pentru realizarea studiului de fe
Studiul de fezabilitate costa 1,5 mil. euro Peste aproximativ 2 ani, Romania si Turcia incep lucrarile la cablul submarin pentru transportul energiei electrice, investitie care se cifreaza la 400 milioane euro. Pentru realizarea studiului de fezabilitate din acest proiect, Transelectrica se va asocia cu Nuclearelectrica. "Am stabilit o formula noua de abordare a studiului de fezabilitate", a declarat ieri Razvan Purdila, director dezvoltare, cooperare internationala si piata de capital din cadrul Transelectrica. Potrivit acestuia, studiul de fezabilitate va fi finalizat la mijlocul anului 2008, iar lucrarile pentru constructia cablului vor incepe in 2009.Studiul de fezabilitate, in valoare de 1,5 milioane euro, va fi finantat in proportie de 50% printr-un grant suedez si cu cate 25% de Nuclearelectrica si Transelectrica. "De la Electrica nu am primit niciun raspuns, dar este in continuare binevenita, daca doreste sa participe", a mai spus Purdila.Transelectrica si compania turca TEIAS au semnat, la finele anului trecut, un document de pozitie privind realizarea in comun a unui studiu de sistem privind constructia cablului submarin de 400KV intre Romania si Turcia.Acest lucru va permite producatorilor de electricitate din Romania sa exporte energie in Turcia, piata cu o crestere anuala a consumului de 8%.Reprezentantii Transelectrica au anuntat ieri, cu ocazia punerii in functiune a unei statii electrice la Fundeni, ca pana in 2012 se vor investi peste 100 milioane euro pe an in lucrari de retehnologizare si modernizare.Statia electrica de la Fundeni a fost retehnologizata in urma unei investitii de 22 milioane euro. Finantarea a fost asigurata in proportie de 95% printr-un imprumut de la Banca Mondiala. Contractorul proiectului, derulat in perioada mai 2005 - iulie 2007, a fost subsidiara austriaca a grupului german Siemens. Grupul elvetian - suedez ABB a asigurat o parte din furnizarea echipamentelor, iar ESBI, din Irlanda, a fost consultantul de proiect. Proiect demarat in 2004 Prin cablul subteran care se va construi in 2009 se va putea transporta energie electrica intre Rusia, Ucraina, Moldova, Romania si Turcia. Alte variante cuprind transportul de electricitate intre Turcia, Romania, Polonia, Serbia si Ungaria. Potrivit directorului general al Transelectrica, Stelian Gal, studiul de fezabilitate urmeaza sa stabileasca si alte posibilitati de a transporta energia intre statele europene.Reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului (n.r.: actualul Minister al Economiei si Finantelor), declarau in 2006 ca, dupa finalizarea studiului de fezabilitate asupra cablului submarin, Romania si Turcia vor da un anunt international de atragere a investitorilor interesati de acest proiect. Costurile de constructie a cablului sunt estimate la 400 milioane euro. Sistemele energetice ale celor 2 state vor fi interconectate prin statiile de la Constanta si Pasakoy cu ajutorul unui cablu submarin.Oficialii MEC au mai afirmat ca intentioneaza sa atraga cat mai multi investitori pentru constructia acestui cablu, fiecarei tari revenindu-i constructia statiei de conversie de pe teritoriul sau si a portiunii de cablu care va tranzita platforma continentala. Finantarea proiectului va fi asigurata prin credite cu garantii guvernamentale, fonduri structurale acordate de Uniunea Europeana si imprumuturi bancare. Proiectul a fost initiat in urma cu cativa ani, bazandu-se pe un memorandum incheiat intre autoritatile celor doua state in aprilie 2004. Plan de investitii de 2 mld. euro Compania nationala de transport a energiei electrice, Transelectrica, va investi, pana in anul 2020, 150 milioane euro pentru constructia cablului submarin si pentru dezvoltarea interconexiunilor de retea cu Republica Moldova.Aceste proiecte fac parte din planurile anuntate anterior de companie privind investitii de 2 miliarde euro, pana in 2020, pentru modernizarea si dezvoltarea retelei.Compania va utiliza, pentru finantarea investitiilor, fonduri de 1,45 miliarde euro provenind din tarifele de transport pe care le percepe si 400 milioane euro din taxa de racordare la retea, declara la 23 august a.c., directorul general al companiei, Stelian Gal.Printre marile proiecte care vor fi finalizate in urmatoarea perioada se numara modernizarea statiei de la Gudinas, din judetul Bacau, si a statiei Sibiu-Sud, proiecte in valoare de circa 30 milioane euro fiecare.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.