Pretul oferit de Ford face exact cit a facut statul in 13 ani la Craiova.

Anuntul privind oferta financiara imbunatatita si irevocabila a impartit mediul de afaceri din Romania in doua tabere. Unii spun ca suma de 57 de milioane de euro pentru pachetul de 72,4% din actiunile AVAS, care reprezinta statul roman in compania Automobile Craiova, este prea mica. Altii spun ca pretul nu conteaza, din moment ce se vor realiza investitii de un miliard de euro. Cu una-doua luni in urma, analistii estimau ca statul va incasa 500 de milioane de euro de pe urma vinzarii pachetului majoritar la Automobile Craiova, compania care detine 100% din producatorul de masini Daewoo Automobile Romania (DWAR). Si, intr-adevar, acesta ar fi fost pretul corect daca... Daca statul, reprezentat de AVAS, ar fi reusit sa utilizeze mai mult de 10% din capacitatea de productie, daca uzina de la Craiova n-ar fi avut datorii de 800 de milioane de dolari catre stat sau daca ar fi reusit sa aduca pe piata modele noi.

Capacitatea de productie a DWAR este in prezent de 200.000 de masini pe an, insa la Craiova se produc anual aproximativ 20.000 de masini. Din 1994 pina in prezent, la Craiova s-au produs aproximativ 215.000 de masini. Adica, tot cam atit cite masini Logan a reusit sa produca Dacia, sub conducerea Renault, in numai doi ani. Luind toate aceste elemente in calcul, cele 57 de milioane de euro oferite ca pret final de Ford nu fac decit 10% din valoarea pe care ar fi putut-o avea DWAR. In sectorul privat insa, SIF Oltenia, care detine 22% din Automobile Craiova, nu-si va vinde participatia decit pentru cel putin 25 de milioane de euro.

Ford a platit insa exact cit face uzina de la Craiova in prezent si a refuzat sa plateasca pentru restul de 90% cit ar fi putut insemna DWAR daca statul ar fi fost un bun manager. Diferenta cea mai semnificativa dintre statul-manager si managerii Ford este ca cei din conducerea companiei americane trebuie sa justifice in fata actionarilor fiecare milion de dolari. Daca va deveni proprietar, Ford a anuntat ca in trei-patru ani va produce la Craiova 300.000 de masini si tot atitea motoare, va investi un miliard de euro, va dubla numarul angajatilor, va crea noi locuri de munca pentru sectoarele adiacente etc. Or, toate astea inseamna mult mai mult decit a reusit statul sa faca timp de 13 ani.