Contractul cu producatorul american Ford pentru privatizarea Automobile Craiova, pentru suma de 57 de milioane de euro, va fi semnat astazi, la Salonul International Auto de la Frankfurt.

Guvernul a aprobat ieri contractul prin care Ford va prelua actiunile detinute de stat la Automobile Craiova, pentru 57 de milioane de euro. Guvernul a aprobat si proiectul de lege special pentru Automobile Craiova.
Contractul de privatizare va fi semnat astazi la Salonul International Auto de la Frankfurt, autoritatile romane dorind sa confere astfel tranzactiei un plus de notorietate. La ceremonia de semnare a contractului de la Frankfurt vor participa secretarul de stat din Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) Sebastian Vladescu, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, si ambasadorul Statelor Unite in Romania, Nicholas Taubman.


INVESTITII ASUMATE. Premierul Tariceanu a afirmat ca principalul element pe care l-a urmarit prin privatizarea Automobile Craiova a fost realizarea unui proiect industrial, cu o productie minima de 300 de unitati pe an.

Firma americana Ford s-a angajat sa faca la Craiova investitii de 675 de milioane de euro, precum si la achizitii de pe piata interna de produse si componente in valoare de un miliard de euro, pana in 2012. Totodata, Ford va infiinta 30.000 de locuri de munca, pentru valorificarea potentialului uman din zona, a mai precizat Tariceanu.

Compania Ford a oferit 57 de milioane de euro pentru preluarea unui pachet de actiuni reprezentand 72,4% din capitalul Automobile Craiova, suma inclusa in oferta financiara imbunatatita, in conditiile in care oferta initiala era de 55 de milioane de euro. Ambele oferte au fost deschise vinerea trecuta, de comisia de privatizare.


CONCESIE. Ford a acceptat in negocieri ca activele conexe ale Automobile Craiova, Daewoo Romania si Mecatim Timisoara, constand in principal din terenuri si imobile care nu sunt necesare activitatii fabricii, sa fie transferate intr-o entitate nou creata. "Activele imobiliare nu fac parte din tranzactie, vindem doar activele industriale, halele si terenurile pe care sunt asezate acestea si care servesc productiei. Prin acest lucru mi se pare ca si partenerii nostri denota foarte multa corectitudine", a precizat premierul. Ford va achita banii pentru pachetul de 72,4% din capitalul societatii dupa indeplinirea clauzelor finale, dintre care cele mai importante sunt aprobarea de catre Parlament a legii privind privatizarea companiei si avizul Comisiei Europene privind legalitatea ajutoarelor de stat acordate producatorului de autoturisme din Craiova.

Compania americana va produce la Craiova doua modele de autoturisme, primul urmand sa fie asamblat intr-un timp cat mai scurt de la incheierea contractului de privatizare. Surse de pe piata au dat ca sigura producerea la Craiova a modelului Ford Focus, pe care compania l-a lansat zilele acestea la salonul international auto de la Frankfurt.


Datoriile nu existaFord nu va fi obligata sa preia datoriile Automobile Craiova deoarece aceste obligatii erau exigibile daca grupul Daewoo nu reusea sa asigure un grad de integrare a productiei de minimum 60%, operatiune pe care fostul investitor a indeplinit-o, a declarat marti premierul Calin Popescu Tariceanu. "Datoriile erau exigibile daca investitorul sud-coreean nu reusea sa asigure o integrare a productiei de cel putin 60%, iar acest grad de integrare a fost depasit, astfel ca solicitarea Vamii nu este corecta. Mai mult, ar fi ca si cum statul ar scoate bani dintr-un buzunar pentru a-i baga in celalalt", a spus Tariceanu. Litigiul dintre Daewoo Automobile si ANAF a inceput in decembrie 2005, in urma controlului efectuat de Directia Regionala Vamala Craiova la societate. Atunci s-a stabilit ca producatorul auto datoreaza statului peste 800 de milioane de euro, reprezentand facilitatile fiscale de care a beneficiat societatea in trecut, inclusiv majorari si penalitati. Facilitatile au fost obtinute de Daewoo Automobile in baza Legii 71/1994 privind acordarea unor facilitati suplimentare fata de Legea 35/1991 republicata, pentru atragerea de investitori straini in industrie. Procesul-verbal incheiat in urma controlului a fost contestat de catre Daewoo la Sectia de contencios-administrativ a Curtii de Apel Bucuresti, care la 27 iunie a dat castig de cauza reclamantului.