Astazi sarbatorim Nasterea Maicii Domnului. In ordinea anului bisericesc, este primul dintre cele patru praznice dedicate Fecioarei Maria, cea care a "nascut Soarele Dreptatii", pe Hristos Dumnezeul nostru.


Prima sarbatoare din cadrul noului an bisericesc, care incepe la 1 septembrie, este Nasterea Maicii Domnului sau Sfanta Marie Mica, praznuita atat de Biserica Ortodoxa, cat si de cea Romano-Catolica la 8 septembrie. Nasterea Maicii Domnului este una dintre minunile lui Dumnezeu realizate pentru implinirea planului Sau de mantuire a neamului omenesc. Minune, pentru ca parintii ei ajunsesera la varsta biologica la care nu mai era posibil sa aiba copii. Erau foarte batrani si au zamislit-o pe cea care avea sa fie Maica Domnului la batranete.


DE NEAM ALES. Despre semnificatiile sarbatorii de astazi vorbeste parintele Daniel-Ioan Matei, parohul bisericii Boboc-Gara, Buzau: "Alaturi de celelalte praznice inchinate Maicii Domnului ­ Buna Vestire, Intrarea in Biserica si Adormirea Maicii Domnului ­, ziua de astazi este o zi de aleasa bucurie inchinata nasterii aceleia ce a venit in lume prin rugaciunile parintilor ei, ca o aurora a diminetii, vestind venirea in lume a «Soarelui dreptatii», Mantuitorul Iisus Hristos. Potrivit Traditiei Bisericii, Maica Domnului se tragea din neam ales: dupa tatal sau, Ioachim, era din semintia lui David, iar dupa mama sa, Ana, din neamul preotesc al lui Aaron. Deci si Pruncul ce urma sa se nasca din ea era din neam imparatesc si preotesc, El fiind «Domnul Domnilor», «Sfantul Sfintilor» si «Unsul Unsilor», Mantuitorul Iisus Hristos."
 
Ioachim si Ana erau inaintati in varsta si, neavand copii, erau foarte mahniti, mai ales ca in acea vreme lucrul acesta era considerat un fel de blestem, o rusine intre ceilalti oameni. Speranta lor ca vor avea totusi un copil nu a incetat nici o clipa, chiar batrani fiind. S-au rugat lui Dumnezeu sa le daruiasca un prunc, fagaduind ca il vor inchina Domnului.


VESTIREA. Dupa traditia bisericeasca, Arhanghelul Gavriil a fost trimis mai intai la Ioachim care era in munte, singur, si se ruga Domnului pentru a avea un prunc. Si ingerul i-a spus lui: "Bucura-te, Ioachime, si te veseleste ca am venit sa-ti vestesc ca vei avea o fiica ce va naste in feciorie pe Imparatul lumii, Dumnezeu! Deci, lasa intristarea si amaraciunea sufletului tau si te du la casa ta, ca a auzit Dumnezeu rugaciunea ta. Numai sa ai nadejde tare in cuvantul meu si sa-i multumesti lui Dumnezeu". Acestea zicand ingerul lui Dumnezeu, s-a dus mai apoi si la Ana care si ea se ruga cu lacrimi pentru ca Domnul sa o faca pe ea mama. Si Gavriil i-a vestit si femeii lui Ioachim: "Ano, Ano, s-a auzit rugaciunea ta si, iata, vei naste o fiica si-i vei pune numele Maria, de care toate popoarele pamantului se vor bucura". Ioachim s-a intors vesel la casa lui, unde a aflat-o si pe Ana plina de bucurie. Rugaciunea lor fiind ascultata, Ana a nascut o fiica, punandu-i numele Maria si, conform promisiunii facute, au inchinat-o Domnului. Sfanta Fecioara Maria a stat in Templul din Ierusalim pana cand a primit vestea cea buna a intruparii Fiului lui Dumnezeu in pantecele ei cel preacurat. Trebuie sa remarcam faptul ca vestea cea buna catre cei doi soti credinciosi care urma sa aiba un prunc a fost data de Arhanghelul Gavriil, cel care mai tarziu avea sa-i dea si Fecioarei Maria vestea ca-L va naste pe Fiul lui Dumnezeu. Nasterea Maicii Domnului este considerata de Parintii Bisericii drept momentul istoric in care a inceput practic mantuirea neamului omenesc din robia pacatului stramosesc.


INDEMN. Parintele Daniel Matei: "Prin curatia vietii ei dedicate in intregime lui Dumnezeu, Sfanta Fecioara Maria s-a facut vrednica de a fi vas ales din care sa Se nasca Fiul lui Dumnezeu ­ Fiul Omului. Si noi putem, printr-o viata aleasa si curata, in care sa infloreasca virtutile, sa facem ca Fiul lui Dumnezeu sa Se nasca in chip spiritual in inimile noastre, devenind vase alese ale Duhului Sfant. In astfel de oameni innoiti, Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru, poate si vrea sa-Si gaseasca salas si, potrivit fagaduintei Lui, va veni si va ramane si va cina la masa «El cu noi si noi cu El» (Apoc. 3, 20). Numele de Maria provine din limba ebraica, unde substantivul Miriam inseamna: Doamna, imparateasa, cea aleasa, cea frumoasa. Sarbatoarea Nasterii Maicii Domnului sa fie pentru noi toti un bun prilej de a ne dedica toata viata noastra lui Hristos si de a deveni oameni noi, dedicati trup si suflet lui Hristos, Bisericii Sale si Sfintei Fecioare Maria, Maica Domnului, Maica Bisericii si Maica noastra a tuturor crestinilor". Intotdeauna, la 9 septembrie, Biserica ii pomeneste pe "Dreptii si dumnezeiestii parinti Ioachim si Ana", cei care i-au dat viata Maicii Domnului.

LAUDA"Sa cantam deci si noi faptele sale inalte si sa ne unim a€” noi cu silinta obsteasca de a darui, mai putin decat s-ar cuveni, mai putin decat ar trebui sa dorim, mai putin chiar decat am fi dorit sa spunem a€” atat de mult cat ar trebui pentru a trage folos! Dar ti se cuvine tie, o, intru tot vrednica de slavosloviile noastre, tie si dragostei tale pentru om sa-ti masori harul nu cu masura noastra, ci cu cea a maretiei tale".
Sfantul Nicolae Cabasila  

RUGACIUNE"Si asa cum tu ai fost aleasa din neamul nostru si afierosita lui Dumnezeu pentru a impodobi pe restul oamenilor, tot asa, prin aceste cuvinte pe care ti le inchinam sfinteste comoara cuvintelor a€” inima noastra a€” si fa ogorul sufletului nostru neroditor pentru tot pacatul, prin harul si prin iubirea de oameni a Unuia-Nascut Fiului tau, Caruia I se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea, impreuna cu Tatal Cel fara de inceput si cu Preasfantul, Bunul si de viata Facatorul Sau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor."
Sfantul Nicolae Cabasila  Troparul praznicului"Nasterea ta de Dumnezeu Nascatoare Fecioara, bucurie a vestit la toata lumea; ca din tine a rasarit Soarele dreptatii, Hristos Dumnezeul nostru, si, dezlegand blestemul, a dat binecuvantare si, stricand moartea, ne-a daruit noua viata vesnica".
Condacul praznicului"Ioachim si Ana, din defaimarea nenasterii de fii, si Adam si Eva din stricaciunea mortii s-au izbavit, Preacurata, prin sfanta nasterea ta. Aceasta o praznuieste si poporul tau, de vina gresalelor izbavindu-se cand striga catre tine: Cea stearpa naste pe Nascatoarea de Dumnezeu si hranitoarea vietii noastre".