Daca cineva te aude ca alaturi in aceeasi propozitie cuvinte ca "dame" si "joc", o sa spuna cu siguranta despre tine ca esti misogin. Si totusi... Stiinta jocului. Caci exista - si nu de ieri, de azi - si o astfel de stiinta. Sa fii platit ca sa te joci! Foarte tare, cum zice amicul! Iar studiul jocului, mai precis a cauzelor psihologice pentru care cineva se angajeaza in orice fel de joc, de la cele de noroc si pana la umilul solitaire, este, paradoxal poate, o treaba extrem de serioasa. Cel putin asa afirma cei care iau bani pentru asta.
Planul psihologic nu este insa singurul in care are aplicatii domeniul "gameologiei". Iar daca matematica a avut un rol devastator in viata ta de licean - liceu, cimitir al tineretii mele, spunea Bacovia -, nu acelasi lucru se poate afirma si despre stiinta jocului. Aici problema se complica... Ca inteleg de ce joci. Pricep si cum. Dar, ma rog, de ce pierzi...?
Astszi computerul poate incheia jocul perfect! Dar asta nu inseamna si ca va castiga. Pentru ca dupa incheierea unui experiment inceput acum aproape 20 de ani, specialistii in stiinta jocului au ajuns la concluzia ca daca ambii adversari fac mutarile perfecte, orice joc se va incheia cu o remiza. Si totusia€¦ 20 de ania€¦ S-au cam jucat cu banii cetateanului.
Sau asa ar spune carmaciul! Caci cei care au studiat chestiunea jucausa, afirma ca, de dragul frumusetii jocului cel putin, e bine sa nu te pricepi prea bine la el. Poate de aceea se si spune ca nu-ncap doi pe locu-ntai. Sau o fi inventat-o diriga mea ca sa nu ma oftic ca n-am luat premiu in clasa-ntai...? De-ale damelor. Nu sunt misogin! Remarc doar calitatile unice, specifice, biologic irepetabile si chiar irefutabile, sexului tare! Dar nu despre asta este vorbaa€¦ Cu toate acestea despre dame, numai cu respecta€¦ Mai ales cand sunt niste exemplare mici, rotunjoare, fie ele albe sau negre, care stau cumintele acolo unde le pui! Adica pe tabla pe care se da lupta in jocul de damea€¦ Ca-n resta€¦ Iar despre cum (se) joaca damele cu noia€¦
Din 1994 si pana acum computerele au batut oponentii umani, odata cu aparitia programului Chinook care a castigat campionatul mondial de dame. Soft-ul, conceput de programatorul Jonathan Schaeffer, de la Universitatea Alberta din Edmonton, folosea acelasi mod de gandire cu al jucatorului uman, adica de a alege cea mai eficienta mutare raportata la cel mai mic risc cu putinta. Dezvoltat in timp, programul a fost acum modificat pentru a calcula numarul de mutari posibile in timpul unui joc de dame.  Din joaca la genetica. Conceptual extrem de simpla, sarcina propusa a ridicat insa serioase probleme de logistica datorita multitudinii de date ce trebuiau gestionate. Astfel, incepand cu 12 piese asezate pe o tabla ca cea de sah, facand mutarile ideale, jocul va insuma in finalul sau - printr-o remiza! - un numar de 5 x 1020 mutari. Astfel, incepand din 1989, Schaeffer a folosit 200 de coputere legate in retea pentru a avea atat spatiu de stocare a detelor, cat si capacitate informationala. "Am impins atunci la maximum limita pana la care computerele pot prelucra date", spunea el. "Daca am fi inceput acum, cand computerele sunt mult mai rapide, poate nu ar fi durat atat". "Este o munca extraordinara", remarca Ken Thompson, cel care in 1983 a dezvoltat primul joc de sah pentru computer si care spera ca programul conceput de Schaeffer sa poata fi folosit si in analiza altor jocuri, cu mult mai complexe, ca sahul sau go-ul.
Cu toate acestea, inovatiile din domeniul soft si harware pe care echipa sa le-au adus sistemului, sunt acum utilizate de bioinformaticieni in gestionarea cantitatii uriase de dater produse in timpul secventierii genomului uman.
Sa fii platit ca sa te joci! Foarte tare!