Dezvoltarea sectorului constructiilor va determina in acest an o crestere cu 20-30% a pietei placilor din gips-carton, la un volum de 50-55 de milioane de metri patrati si o valoare de peste 65 de milioane de euro, potrivit firmelor din domeniu, cita
Dezvoltarea sectorului constructiilor va determina in acest an o crestere cu 20-30% a pietei placilor din gips-carton, la un volum de 50-55 de milioane de metri patrati si o valoare de peste 65 de milioane de euro, potrivit firmelor din domeniu, citate de Mediafax.Anul trecut, valoarea pietei a fost evaluata la aproximativ 50 de milioane de euro."Investitiile masive din piata imobiliara, atat in sectorul rezidential, cat si in cel nerezidential, au determinat o majorare importanta a pietei de gips-carton, care va creste cu 20-25% pana la sfarsitul anului", a declarat Constantin Hariton, directorul general al companiei Rigips Romania, membra a grupului francez Saint-Gobain.Reprezentantii Norgips Romania, parte a grupului german Knauf, estimeaza un ritm de crestere de peste 30%, pe fondul avansului general al pietei materialelor de constructii si al relaxarii conditiilor de acordare a creditelor bancare."Printre factorii care vor favoriza avansul vanzarilor de gips-carton se numara, de asemenea, deficitul de imobile rezidentiale, comerciale si de birouri de pe piata, increderea investitorilor in potentialul economic al Romaniei, care a crescut mai ales dupa integrarea in UE, precum si forta crescanda a leului, care va incuraja importurile", a afirmat directorul de tara al Norgips Romania, Nicu Alexandrescu.Cea mai mare parte a vanzarilor de gips-carton sunt realizate pe segmentele comercial, industrial, logistic si al cladirilor de birouri, urmate de constructiile rezidentiale, ponderea cea mai importanta fiind inregistrata de vanzarile din Bucuresti."Vanzarile cu cea mai mare pondere se inregistreaza in jurul marilor orase, Bucuresti, Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi sau Constanta, unde au fost demarate investitii masive in proiecte imobiliare. Cea mai mare cerere de gips-carton este in Capitala, unde sunt livrate circa 40% din produsele noastre", a declarat Sebastian Popescu, directorul general al firmei Lafarge Arcom Gips.El a precizat ca aceasta tendinta se va mentine si in urmatorii ani, deoarece marile proiecte imobiliare anuntate vor fi realizate in orasele importante, si in special in Bucuresti.Opinia este sustinuta si de reprezentantul Rigips Romania, care anticipeaza insa o crestere puternica a cererii pe sectorul rezidential, precum si o extindere a activitatilor imobiliare in orasele medii si mici.Preturile sistemelor de gips-carton au ramas relativ constante in acest an si chiar au scazut in unele cazuri, si vor ramane, pana la sfarsitul anului, la acelasi nivel cu cel inregistrat in primele sapte luni, potrivit estimarilor Lafarge Arcom Gips.Pretul mediu al unui metru patrat de gips-carton porneste de la 1,1 euro, fara TVA, iar costurile cresc in functie de calitatea sistemelor si solutiilor folosite, tipul si grosimea placii, amestecul de produse utilizate sau costurile legate de transport.Valoarea pietei sistemelor de gips-carton, in care sunt incluse accesoriile, profilele metalice si ipsosurile folosite la imbinari, este evaluata la aproximativ 350 de milioane de euro."In principiu, pe masura ce investitiile avanseaza, productivitatea va creste, costurile de productie vor scadea, iar efectul asupra preturilor va fi, evident, pozitiv. Totusi, nu trebuie sa ne facem iluzii, costurile legate de energie, salarii, transport, materiale auxiliare importate sau interne, toate intr-un proces continuu de crestere, precum si reflectarea amortizarii noilor investitii, vor duce la scumpirea evidenta a produselor in urmatorii ani", spune Constantin Hariton.Printre principalele probleme cu care se confrunta piata romaneasca se numara lipsa personalului calificat pentru montarea sistemelor de gips-carton din ce in ce mai sofisticate, precum si insuficienta produselor auxiliare folosite la fabricarea acestor sisteme, situatie care impiedica dezvoltarea mai rapida a solutiilor de lucru moderne si care va determina, pe termen scurt, blocaje in privinta furnizarii materialelor, in special in perioadele de varf de sezon, potrivit reprezentantilor Lafarge."In opinia noastra, un potential insemnat pentru aceasta piata il reprezinta orientarea firmelor autohtone catre integrarea si producerea de accesorii la standardele cerute de producatorii de sisteme de gips-carton", considera Sebastian Popescu.Potrivit Norgips Romania, o alta problema a pietei este legata de insuficienta materiei prime necesare productiei sistemelor de gips-carton, iar firma sustine ca o posibila solutie utilizarea, in viitor, a gipsului industrial."Resursele de gips natural sunt rare sau de o calitate redusa, de aceea consideram ca o solutie pentru aceasta situatie ar fi productia gipsului industrial, care se obtine prin desulfurizarea fumului produs prin arderea petrolului sau carbunelui din centralele energetice. Din pacate, in Romania nu exista in prezent o astfel de instalatie, iar construirea, cu sprijinul statului, a unor asemenea sisteme de desulfurizare langa marile centrale ar rezolva aceasta problema", sustin reprezentantii Norgips.Potrivit datelor companiilor, consumul de gips-carton din Romania este cuprins intre 2,2 si 2,6 metri patrati pe locuitor, nivel similar cu cel din Polonia, insa sub consumul de 3-4 metri patrati pe locuitor consemnat in tarile din vestul Europei.Sistemele din gips-carton sunt folosite pentru compartimentari interioare ale locuintelor, la pereti, tavane si podele. Principalele avantaje ale acestor produse sunt izolarea fonica si termica superioare, protectia ridicata la foc si umezeala, precum si rapiditatea montajului.Piata de gips-carton din Romania este controlata de patru mari companii, Rigips, Knauf Gips, Lafarge Arcom Gips si Norgips. Rigips si Knauf detin cote de aproximativ 30%, diferenta fiind acoperita de celelalte doua firme.Rigips Romania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 143,5 milioane lei (40,7 milioane euro), in care sistemele de gips-carton au reprezentat 80% din total, in timp ce afacerile Knauf Gips au atins un nivel de 95,2 milioane lei (27 milioane euro). Lafarge Arcom Gips, membra a grupului francez Lafarge, a inregistrat, in 2006, o cifra de afaceri de 57,5 milioane lei (16,3 milioane lei).


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.