Probabilitatea ca pelicula lui Mungiu sa ia trofeul pentru film strain le da de gindit specialistilor. Nu se potriveste cu profilul votantilor, dar are in spate un distribuitor cu experienta in „livrarea" statuetei aurite

IFC Films, firma care gestioneaza vizionarea peliculei „4 luni, 3 saptamini si 2 zile" pe teren american, este specializata in distributia de filme de arta si nu oriunde, ci in orasele mari din SUA, ferindu-se insa de multiplexuri. Pe lista de pelicule distribuite de IFC se numara si lungmetraje detinatoare de Palme d’Or („Fahrenheit 9/11") si de Oscar („Boys Don’t Cry"), ca si unele nominalizate la categoria Cel mai bun film strain, de exemplu coproductia danezo-suedeza „After the Wedding". Courtney Ott, director de PR la IFC Films, a declarat pentru Cotidianul ca data premierei „4 luni, 3 saptamini si 2 zile" pe teren american nu este inca stabilita.

Surse din lumea filmului sustin ca, pentru o campanie de promovare la Oscar, care implica vizionari pentru membrii Academiei Americane de Film, PR intensiv, reclama in publicatii de specialitate etc., un distribuitor american de prestigiu, care are motive sa investeasca intr-un asemenea demers, e crucial. Asta deoarece daca „4 luni, 3 saptamini si 2 zile" obtine statueta, cistigul de pe urma distribuirii sale ar creste considerabil. Surse de finantare pentru campanie exista insa si in Romania.

Cristi Puiu, al carui film „Moartea domnului Lazarescu" a fost propunerea Romaniei pentru Oscarul din 2005, spera ca insa Centrul National al Cinematografiei (CNC) sa ajute la promovarea lungmetrajului lui Mungiu, aceasta fiind extrem de costisitoare. Cineastul a explicat ca toti banii incasati de filmul sau in Romania au fost cheltuiti pe campania necesara pentru a face pelicula sa familiara membrilor Academiei Americane de Film. Costurile promovarii au fost impartite in mod egal intre firma producatoare a „Mortii domnului Lazarescu", Mandragora Productions, si distribuitorul filmului. „Chiar si asa, am reusit sa cumparam doar o pagina si jumatate in «Variety»", precizeaza Cristi Puiu. Cineastul crede de asemenea ca, pentru a promova eficient „4 luni, 3 saptamini si 2 zile", costurile le-ar egala cel putin pe cele ale filmului.

Lucrurile au stat insa diferit in ceea ce priveste lungmetrajul lui Catalin Mitulescu, „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii", propunerea Romaniei la Oscar de anul trecut. Producatorul Daniel Mitulescu relateaza ca promovarea s-a facut cu ajutorul a trei surse: Institutul Cultural Roman din New York, CNC si firma producatoare a peli-culei. „ICRNY s-a implicat extrem de activ, ajutind la vizionari, citeva avind loc la Los Angeles si altele in New York, am reusit si sa punem un afis in «Variety», plus sa apara machete despre film", explica producatorul. Daniel Mitulescu precizeaza ca pentru promovare a colaborat cu o firma americana, specializata in actiuni de lobby pentru Oscar. Insa la vremea organizarii campaniei, „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii" nu avea distribuitor american, pe acesta „achizitionindu-l" mai tirziu.

Stefan Bradea, directorul general al Transilvania Film (firma care a realizat cea mai mare campanie de marketing a unui lungmetraj romanesc - „Legaturi bolnavicioase"), subliniaza insa ca exista si exceptii de la regula promovarii agresive si costisitoare a peliculelor candidate la Oscarul pentru Cel mai bun film strain. El da exemplul „Tsotsi", o coproductie englezo-sudafricana, cistigatoare a statuetei din 2005, pentru a ilustra faptul ca si peliculele mai slab promovate au o sansa la Oscar. „As fi placut surprins sa il vad pe Mungiu cistigind Oscarul, dar, cunoscind portretul-robot al votantilor, nu cred ca se va intimpla", opineaza criticul de film Alex. Leo Serban. El precizeaza ca la Cannes „premiantii" sint alesi de un juriu din citiva membri, in timp ce pentru Oscar sint mii de votanti, ca atare e putin probabil ca rezultatele sa coincida, dupa cum arata si cele din ultimii 10 ani. Odata nominalizata la Oscar pentru Cel mai bun film strain, pelicula ar putea candida si la alte categorii, daca respecta regulile acestora. Insa acest lucru nu se intimpla foarte frecvent. Un exemplu in acest sens este „Volver" de Almodóvar. In pofida numeroaselor trofee acumulate, pelicula nu a fost nominalizata la Cel mai bun film intr-o limba straina. Recipienta a premiului colectiv pentru actorie obtinut de „Volver" la Cannes, Penelope Cruz a fost, pina acum, singura actrita nominalizata la Oscar pentru un rol intr-un film vorbit exclusiv in limba spaniola.

Pentru ca o pelicula straina sa fie eligibila la cea de-a 80-a editie a Oscarurilor trebuie sa aiba premiera autohtona nu mai devreme de 1 octombrie 2006 si nu mai tirziu de 30 septembrie 2007 si sa ruleze cel putin sapte zile intr-un cinematograf. Trebuie sa fie un lungmetraj produs in afara SUA, cu dialog preponderent intr-o limba straina. Nominalizarile, care se vor anunta pe 22 ianuarie, sint decise de un comitet special al membrilor Academiei Americane de Film, dar de votat pentru Oscarul respectiv voteaza cu totii. In acest an, un numar-record de tari, 95, au fost invitate sa trimita propuneri.