"Osservatore Romano" desfiinteaza lungmetrajul pentru ca "se vorbeste cu dezinvoltura despre fetusi ca si cum ar fi vorba de lucruri". Criticii romani se indoiesc ca aceasta parere e avizata, iar distribuitorul italian nici nu o baga in seama.

"Filmul ("4 luni, 3 saptamini si 2 zile" - n.red.), care este sordid si abunda in cuvinte inutile, este construit pentru a exhiba pe ecran, cu pretul a aproape doua ore de monotonie, un fetus, sau mai degraba un copil de aproape cinci luni, expus pe pardoseala unei bai", titreaza "Osservatore Romano", ziarul oficial al Vaticanului, in editia din 24 august, potrivit NewsIn. "De vreme ce recurgerea excesiva la scene de sex a epuizat potentialul de atractie (a publicului - n.red.), demnitatea spectatorului primeste o noua lovitura sub centura cu acest film recompensat cu Palme d’Or: un semnal dramatic al intoarcerii la barbarismul, individual sau colectiv, al constiintei noastre", titreaza jurnalul Vaticanului. In lungmetraj "se vorbeste cu dezinvoltura despre fetusi ca si cum ar fi vorba de lucruri, de obiecte, si nu de fiinte umane, chemati la viata si apoi martirizati, ucisi si aruncati la cosul de gunoi", concluzioneaza "Osservatore", care critica "ritualurile macabre ale nebuniei umane" prezentate in film, potrivit MEDIAFAX.

"4 luni, 3 saptamini si 2 zile" are vineri premiera in Italia, unde va rula in 120 de cinematografe din 70 de orase, potrivit NewsIn. Compania Lucky Red va distribui pelicula si in mall-uri, "eforturi neobisnuite pentru o cinematografie de nisa precum cea romaneasca", conform cineuropa.org. Stefano Massenzi, seful departamentului de achizitii de la Lucky Red, nici nu stia, cind a fost contactat de Cotidianul, de cronica din "Osservatore Romano". El nu crede ca aceasta va afecta incasarile filmului, fiind un ziar prea putin citit. "Are un tiraj de aproximativ 50.000 de exemplare, fata de «Corriere della Sera» si «La Repubblica», cu un milion fiecare, iar ele au scris de bine despre film. Dupa cum au facut-o si ziarele de dreapta si de stinga, tocmai pentru ca lungmetrajul nu emite judecati despre avort, de aceea chestiunea se poate privi din ambele unghiuri. Nu conteaza o cronica negativa cind restul sint pozitive", a declarat Massenzi in exclusivitate pentru Cotidianul.

Criticul Alex Leo Serban nu este surprins de aceasta reactie din partea unor catolici radicali. "Si italienii prezenti la Cannes au avut probleme cu intelegerea corecta a perioadei in care e plasata actiunea. Este o interpretare gresita, comparabila cu cea a asociatiei franceze care a cerut ca pelicula sa nu fie difuzata in scolile din Franta. Mesajul «pro-life» al filmului a fost inteles pe dos. Felul in care o poveste emotionanta, care te tine cu sufletul la gura, e redusa la scena cu fetusul din baie arata si reaua-credinta, si obtuzitatea in a intelege cinematograful. Din fericire, nu popii scriu despre filme", e de parere Alex. Leo Serban.

"Acuzatia mi se pare stupida", crede criticul de film Mihai Chirilov, care relateaza ca, la inceput, si el a avut indoieli in ceea ce priveste scena cu fetusul, dar, dupa o a doua vizionare, i s-a parut "esentiala si pivotala". "Sint atitea lucruri pe care nu le vezi in film: sexul, vaginul penetrat de sonda sau spalat dupa prima scena de sex. Ceva trebuie sa vezi. Orice avort este sordid si mai ales acela din film, facut in asemenea conditii, dar acesta nu este un criteriu estetic dupa care sa se judece o pelicula, asa ceva nu intra intr-o critica de film", accentueaza Chirilov. De altfel, considera el, un astfel de articol, ca acela din "Osservatore Romano", "nu e cronica de film, ci cronica de ideologie".

Experta in cinematografie Ada Rosetti considera ca presa romaneasca ar trebui sa boicoteze materialul aparut in "Osservatore Romano" nescriind nimic despre el si adauga: "Cu astfel de criterii poti sa stergi de pe suprafata pamintului si neorealismul italian. Ma indoiesc ca opinia exprimata in ziar este una avizata, imi pare mai curind polemica, religioasa sau sociala. Nu pare sa vina din partea cuiva care sa aiba o cultura cinematografica".

Din cauza cronicii negative radicale din "Osservatore Romano", filmul lui Mungiu se afla intr-o companie selecta. In 1985, acelasi jurnal relata cum Papa Ioan Paul al II-lea a citit la radio o rugaciune pentru a repara insulta adusa Fecioarei Maria de catre filmul lui Jean-Luc Godard, "Je vous salue, Marie". Mai recent, "Osservatore Romano" a atacat si pelicula cistigatoare a Leului de Aur de la Venetia, "The Magdalene Sisters" al lui Peter Mullan, numindu-l "o provocare furioasa si aspra".