Acum cateva saptamani am primit pe mail o invitatie ciudata, sa particip la "dansuri mesianice". Habar n-am cum au dat de mine "evreii mesianici", caci ei erau cei care ma chemau sa ma unduiesc din ratiuni spirituale. Am sunat la numarul de telefon din scrisorica, m-am recomandat ca ziarist, si fratele Dan, caci el mi-a raspuns, mi-a spus amabil ca e cu niste frati din Olanda si ma poate primi abia peste o saptamana. Cum stiam ceva despre mesianici, m-am dus sa vad despre ce e vorba.


In Statele Unite sau in Israel exista asa-numitii mesianici care sunt de doua feluri. Pe de o parte, e vorba despre evreii care-l considera pe Iisus fiul Domnului, dar si-au pastrat un ritual specific credintei mozaice, pe de alta, neoprotestantii care, punand baza mai mult pe Vechiul Testament, au ajuns sa aiba practici religioase asemanatoare cu ale evreilor.


PREPUTURI SI ZIDURI. Am ajuns la adresa de pe Strada Popa Tatu, unde era convocata intrunirea mesianica de Shabat, adica sambata, pe la pranz. Eu stiam ca acolo e un templu baptist, dar ulterior am aflat ca e o afacere ecumenica, adica mesianicii inchiriaza locatia de la onorabilii prieteni neoprotestanti. In fata unui banner cu steaua lui David avand in centru o cruce se agita un ins cu mutra de pars fericit, infasurat intr-un stergar care aducea oarecum cu un talit, salul de rugaciune al evreilor. Dadea din maini, vorbea despre "taierea imprejur" si lansa intrebari filozofice de genul "de ce se cearta nora cu soacra?". Raspundea tot el, cu aerul unui scamator care scoate un iepure din palarie: "Ca nu e pace interioaraaa!". Enoriasii erau vreo patruzeci, lume amestecata. In spatele meu stateau niste domni tigani, in fata erau niste cucoane cu broboade, iar langa orator se aflau niste auxiliari ai acestuia, si ei cu marame alb-albastre care aveau pe crestet cate o chipa, fesul pe care-l poarta evreii la sinagoga. Din cand in cand, dupa o fraza memorabila a mentorului spiritual, unul dintre aghiotanti dadea cate un "haleluiaaaaaaaaa" din rarunchi, sa mai anime atmosfera. Acesta continua sa zbiere ca mesianismul face din evrei si neevrei un tot unitar si ca (asta ii placea teribil de mult, ca o tot repeta) "trebuie sa spargem zidurile dintre noi cu ranga sau cu lopata". Dupa ce si-a consumat avanturile demolatoare, impanate si cu cateva fraze care sunau a limba ivrit, ne-a sfatuit "sa sarim in sus de bucurie daca ne vine". Probabil ca restul asistentei era trista si molesita, fiindca nu s-a apucat nimeni de salturi, nici in sus, nici in jos. La sfarsitul predicii ne-a ridicat pe toti in picioare si ne-a pus sa cantam un imn despre Iisus. Era un fel de karaoke, caci un retroproiector ne dadea pe un ecran cuvintele, atat in romaneste, cat si - nu se stie pentru cine - in ivrit. Doamnele cu broboade, cu mainile cracanate larg au inceput sa topaie mesianic, intr-un fel de transa, cu ochii inchisi. Am avut senzatia ca asist la sfarsitul unei emisiuni de teleshopping, pe parcursul careia cineva s-a chinuit sa ne faca sa luam nu stiu ce oala minune care fluiera. La sfarsit, domnii cu chipale pe cap au venit sa ne zica "Shabat shalom", luandu-ne probabil drept niste potentiali convertiti. A trebuit sa ne devoalam calitatea de jurnalisti si am spus ca vrem sa vorbim cu fratele Daniel, pe care l-am contactat telefonic mai inainte. Acesta s-a dovedit a fi chiar domnul care condusese slujba.


ZECIUIALA. Ne-a spus ca e Daniel S. (ne-a rugat, probabil din motive de conspirativitate, sa nu-i dam numele intreg) si ca e chiar de origine evreiasca. Pana aici a fost destul de clar. Dupa asta a inceput o serie de explicatii teologice destul de ambigue. Cica, la mesianici, circumcizia e indicata, dar nu e obligatorie, se poate accepta si botezul cu apa. Sunt primiti atat evreii care-l recunosc pe Iisus, cat si oamenii de varii nationalitati, carora le place ideea. La fel, regulile alimentare kasher, ale evreilor, sunt bune de urmat, dar nu e o imensa tragedie daca nu se gaseste mancare facuta din animale taiate ritual. Ca lui i se poate spune si rabin, dar si pastor. Relatiile cu comunitatea evreiasca nu sunt stralucite, dar in perspectiva se pot imbunatati. Ca se simte apropiat atat de mozaism, cat si de cultele crestine neoprotestante. Dupa acest lung sir de hais-ceauri religioase am fost intrerupti de o doma€™soara care i-a inmanat rabinului-pastor un plic ce parea umplut cu bancnote. Ne-a venit ideea sa-l intrebam pe mesianicul Daniel cum se finanteaza. Aici, lucrurile au devenit iar clare. Cultul mesianic, care e inregistrat la tribunal ca asociatie, percepe zeciuiala exact ca si penticostalii, adica aderentul da a zecea parte din castigul lunar la biserica. Cica asa zice la scriptura ca trebuie. In plus, se mai primesc si donatii si ajutoare de la fratii de peste mari si tari.