Dupa 20 de ani, americanii de la Ford au inteles: nu poti avea succes pe segmentul de lux nici daca esti britanic.

Ford, o companie cu o istorie de peste 100 de ani in industria automobilistica, a simtit din plin reculul strategiei de a avea in portofoliu cit mai multe marci. Trezirea s-a dat anul trecut: pierderi de 12,6 miliarde de dolari, cel mai mare rezultat negativ din istoria companiei. Regindirea strategiei si renuntarea la marcile care afectau profitabilitatea grupului au fost pasii firesti pe care Ford i-a facut. Prima tinta: Premier Automotive Group (PAG), divizia de lux a grupului, cu trei marci britanice (Aston Martin, Jaguar si Land Rover) si una suedeza (Volvo). Dupa ce in 1987 Ford a cumparat 75% din Aston Martin, preluind controlul total in 1994, in martie anul acesta, americanii au vindut marca britanica pentru 925 de milioane de dolari unui consortiu de investitori. Oficialii celui de-al doilea mare constructor american de masini au anuntat ca vor vinde „la pachet" marcile britanice Jaguar si Land Rover pina la sfirsitul acestui an. Potrivit estimarilor analistilor citati de presa internationala, Ford ar putea obtine 1-1,5 miliarde de dolari pe cele doua branduri. Daca va avea loc aceasta tranzactie, divizia PAG va insemna, de fapt, doar Volvo. Sau poate nici macar atit, sustin unii analisti din industria auto. Deocamdata, doar la nivel de zvon, Ford ia in considerare si vinzarea Volvo. Desigur, totul pentru un pret: „coroana" PAG va fi vinduta cu 8 miliarde de dolari.

Si totusi, nu cred ca Ford va renunta la cea mai profitabila companie din divizia sa de lux. Motivul: nu poti cistiga de unul singur in Europa, mai ales intr-un moment in care cea mai mare piata auto din lume, cea americana, aduce pierderi, iar profitul vine din Europa si din Asia. Renuntarea Ford la marcile britanice va lasa grupul american doar cu o marca europeana in portofoliu. In SUA, Ford detine marcile americane Lincoln si Mercury, iar in Asia detine marca japoneza Mazda. Si in Europa? In cazul vinzarii Jaguar si Land Rover, Ford va pastra Volvo, care va ramine singurul brand premium al marcii pe acest continent. Altfel, chiar daca se vor concentra pe productia de masa, cei de la Ford nu vor avea parte de profiturile de invidiat si de cresterea volumului de vinzari generate de segmentul premium.