Filmele bazate pe fapte reale sau adaptarile unor piese ori romane, dotate si cu rating R, sint ultrapremiate si preferate de critici. Cel putin aceasta este concluzia unui studiu recent, care a incins spiritele in lumea filmului.

„Stapinul Inelelor" a dat ocazia consensului
intre critici si membrii Academiei La intilnirea Asociatiei Psihologice Americane din San Francisco, Dean Simonton, profesor la University of California, a prezentat un studiu statistic realizat pe baza a mii de filme si pentru care a adunat informatii timp de opt ani, scrie „Forbes". Lungmetrajele care au incasari enorme in primul weekend, blockbusterele cu bugete gigantice, fie ele comedii, musicaluri, continuari sau remake-uri, filmele care se lanseaza vara, acelea cu rating PG-13 sau cele care isi au premiera pe mii de ecrane sint pe lista perdantelor in ceea ce priveste receptarea criticilor si sansele la premii, demonstreaza Simonton. In schimb, cistigatoarele arata astfel: au rating R (acord parental necesar sub 17 ani), se bazeaza pe fapte reale sau pe romane si piese deja rasplatite cu premii, iar, in cazul adaptarilor, autorul lor original sau cel care regizeaza adaptarea le-a scris scenariul. Exemplul cel mai reprezentativ descoperit de Simonton este „Brokeback Mountain". Are rating R, este prizat de 87% dintre specialisti, potrivit site-ului metacritic.com, si s-a lansat in sezonul dedicat peliculelor prestigioase, anume in decembrie 2005. Pelicula regizata de Ang Lee si bazata pe o povestire scrisa de cistigatoarea Premiului Pulitzer Annie Proulx a costat 14 milioane de dolari si a scos 175 din incasari, luind acasa si trei Oscaruri dintre cele opt la care era nominalizata.

„Oricine urmareste decernarea Oscarurilor, chiar si ocazional, stie ca membrii Academiei rasplatesc anumite lucruri la care tin: lungmetrajele biografice sau acelea in care o femeie frumoasa este uritita prin machiaj pentru a interpreta un personaj cu probleme", crede presedintele Cercului newyorkez al criticilor de film, Stephen Whitty, care nu gaseste surprinzatoare rezultatele studiului. El precizeaza ca arareori preferintele grupului pe care il conduce coincid cu acelea ale membrilor Academiei, o exceptie de la aceasta regula fiind „Stapinul Inelelor: Intoarcerea regelui". Motivul invocat de critic este ca organizatia sa prefera peliculele care nu sint „momeli" evidente pentru Oscar, precum „Mulholland Drive" si „Departe de Paradis", care nu depind de efecte speciale si sint in consecinta mai ieftin de realizat.

Tom O’Neil, editorialist la theenvelope.com si expert in istoria Oscarurilor, i-a dat o replica acida lui Whitty: „Criticii sint tipi academici care vor sa demonstreze ce inteligenti sint. Din nefericire, sint si inadaptati social cu o capacitate extraordinara de observatie. Asa ca tind sa denigreze filmele sentimentale, pentru ca le amintesc de o lume in care ei nu au ce cauta". O’Neil da si el exemplul lui „Mulholland Drive", premiat de mai multe asociatii de critici de film, „chiar daca si regizorul David Lynch a afirmat in public ca habar n-are despre ce e lungmetrajul".

Care sint cele mai bune filme in care joaca Scarlett Johansson aflati pe www.cotidianul.ro/select