Supermarketurile de cartier sint in vizorul fondurilor de investitii. Iar cele care nu se vind au in plan listarea la bursa. Motivul principal: nevoia de finantare pentru dezvoltare.

Vinzarea lanturilor de magazine Artima si Albinuta catre Enterprise Investors si respectiv Profi Rom Food a reprezentat un prim pas pentru ceea ce se anunta a fi un fenomen. Spre final de vara, multe firme care detin supermarketuri de cartier sint aproape gata cu actele pentru a-si vinde din actiuni. Retailerii sustin ca aceasta este una dintre solutiile pe care le au la indemina pentru a se putea extinde in continuare. „Presiunea la care este supus administratorul a unu-doua magazine este foarte mare, chiriile sint foarte mari, personalul este foarte greu de gasit si nici nu poti negocia cu furnizorii. De aceea, in perioada urmatoare se va auzi de foarte multe preluari si achizitii, piata incepe sa se aseze", ne-a declarat Ion Soloman, administratorul retelei Ethos si membru al asociatiei Romretail. Potrivit acestuia, o valoare de achizitie orientativa pentru un lant de magazine se ridica la 28% din cifra de afaceri, adica aproximativ cu cit s-a vindut lantul de magazine Albinuta.

Unul dintre lanturile de magazine care isi va schimba in curind actionariatul este Ethos. Pentru a-si putea continua expansiunea, compania va ceda un pachet minoritar de actiuni unui fond de investitii. „O sa atragem printre noi un fond financiar, dar vom ramine cu pachetul majoritar si se va pastra managementul", ne-a declarat Ion Soloman, administratorul companiei. Acesta nu a vrut sa dea detalii referitoare la fondul de investitii si la valoarea tranzactiei, pe motiv de clauze de confidentialitate.

Lantul de magazine Ethos este operat de SC Ivet Comprod, detinuta de familia Soloman, si are 13 centre in Bucuresti si unul in Cimpulung Muscel. Suprafata medie a unui magazin este intre 350 si 650 de metri patrati. „Anul acesta am deschis deja trei magazine, pe al patrulea il vom inaugura in trei saptamini la Slatina, iar pe al cincilea, la sfirsitul lui octombrie-inceputul lui decembrie in Bucuresti. Avem si proiecte de tip greenfield, pe care probabil le vom finaliza la inceputul anului viitor", ne-a declarat Soloman. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 13,5 milioane de euro.

In ultima faza de negocieri cu un investitor se afla si SC Supermarket Mara, operatorul celor doua magazine Mara din Focsani, potrivit unor surse din piata. „Saptamina viitoare vor fi niste schimbari. Momentan insa nu putem comenta nimic", ne-a declarat Tudor Bezea, director de marketing in cadrul companiei.

O alta formula de finantare gasita de micii retaileri este listarea pe bursa. Este, spre exemplu, cazul lantului de magazine Trident, care activeaza in Ardeal. Detinuta de Constantin si Alina Mateescu, reteaua Trident numara patru magazine in Medias, Deva, Sfintu Gheorghe si Sibiu, cu suprafete cuprinse intre 3.600 si 5.000 de metri patrati. Compania va deschide in toamna acestui an un supermarket in Alba-Iulia, in Shopping Mall Alba, si un hipermarket. Totodata, in 2008, retailerul va investi intre 12 si 20 de milioane de euro pentru deschiderea a patru noi centre: doua supermarketuri si doua hipermarketuri. „Finantarea expansiunii noastre provine din profiturile retelei si din credite bancare, iar actionariatul companiei va lua in calcul si posibilitatea listarii la bursa", ne-a declarat Adela Vinereanu, PR Coordinator Trident Trans Tex. Potrivit acesteia, vinzarea companiei nu este luata in discutie.