Regizoarea Gianina Carbunariu, pentru care am toata admiratia, a pus la cale, nu voi intelege niciodata de ce, o superinterventie impreuna cu Daniel Gontz, artist video, specializat in arta interactiva, initial pe Internet, unde a inventat un hotel s
Regizoarea Gianina Carbunariu, pentru care am toata admiratia, a pus la cale, nu voi intelege niciodata de ce, o superinterventie impreuna cu Daniel Gontz, artist video, specializat in arta interactiva, initial pe Internet, unde a inventat un hotel si o televiziune virtuale (si PolTur SRL, care promitea in 2005 "un week-end la Cornu si petreceri cu spaga date de partenerii economici" etc.), mai nou, performer, in strada.
Despre ce e vorba?
Celor doi li s-a parut important sa reactioneze "la uratenia sufocanta a unei bune parti din ce s-a construit in ultimii ani", in Bucuresti. Cum? Lipind "buline albastre" pe cladirile agresive estetic cu urmatorul text: "Cladire expertizata si incadrata in clasa I risc estetic". Ce mai cred si spun cei doi: "Bulinele albastre semnalizeaza seismul estetic care zguduie orasele romanesti de 15 ani. In acest cataclism intra termopan, rigips, gresie, spatiu rezidual lasat in urma de urbanismul comunist, o puzderie de fatade de sticla, franturi de cultura vizuala de la televizor, demolari euforice, custi pentru bodyguarzi, plante de plastic, marmura neagra, decoratiuni din inox si idei despre arhitectura care desfid orice norma despre cum traieste si arata un oras". De asemenea, "bulinele indica pericol si (ei - n.r.) cred ca pericolul degradarii estetice a orasului e aproape la fel de mare ca cel al unui cutremur".
Pana aici, toate bune si frumoase, cei doi aproape ca folosesc tehnica lui "nu-i asa ca". Nu ai cum sa nu fii de acord cu ei. E de bun simt. Exista totusi o problema. In opinia mea, cel putin. Adica, aici e momentul de maxima interactivitate, in care eu reactionez la reactia lor la cladirile din Bucuresti.
Sa nu ma intelegeti gresit. Nu-i vorba ca nu am aceleasi apasari estetice ca domnul Gontz, provocate de chiar cladirile indicate de domnia sa si nu numai, nu-i vorba ca nu-mi plac happening-urile, performance-urile, interventionismul public etc., conceptul de DIY sau ideea mai putin contemporana, dar mereu valabila, nu-i asa?, ca artistul trebuie sa se exprime public, mergand mai departe, ca orice ceatean, mai nou, se poate exprima public. De asta s-a inventat si notiunea de feedback, varianta "contemporana" pentru asumare/responsabilizare. Si ca sa merg si mai departe, cred ca un artist isi poate permite cruzimi dictatoriale (dictatura gustului propriu, cu precadere) si perversitati, si futilitati si show la greu (a se vedea tentativa lui Gontz de la sediul Politiei), si interventii artistice "utile" criticand realitatile, punandu-le in discutie etc.etc. si, la fel de bine, interventii inutile, de amorul sau si al artei sale. Dar, cu o singura conditie. Multe, daca nu aproape orice i se poate ierta, numai si numai daca, in opinia mea, face ceva inteligent. Are o idee misto. Are un continut. Are CEVA.
Foto: Daniel GONTZ Si ca sa nu credeti ca as avea ceva cu dl. Gontz, o sa va va povestesc ca mi s-a parut de o perversitate adorabila prima sa interventie asupra Bucurestiului: colorarea orasului prin colorarea apei din fantanile arteziene de la Unirii, apa care murdarea, pata etc., la vreme de canicula si de mituri urbane cum ca se termina provizia de apa a Bucurestilor s.a.m.d. Mai putin adorabila mi s-a parut maniera in care a dat-o la intors, foarte pe romaneste, in interviuri si comentarii, cum ca e vorba depre a inviora orasul, mai nimic despre valoarea ambigua a demersului sau (enuntata doar in comunicatul oficial) si care ambiguitate, intre noi fie vorba, nu prea era ambigua deloc. Pentru a va convinge, sau nu, accesati: http://www.gontz.com/e101.html
Aici macar era o superidee. O idee groaznica, dar o idee tare. Ceea ce nu se intampla in cazul celei de-a doua interventii. Actiunea "Bulina albastra" are subtilitatea si rafinamentul unei ghete in plin obraz. Sa fi dorit artistul (vorbesc numai despre el pentru ca numai pe el l-am vazut in inregistrari) sa protesteze pe limba celor fata de care protesteaza (strident, formal, neinteligent, deranjant pana la stanjenitor, de suprafata/fara cotinut)? Sincer, nu cred. La ce bun, atunci, tot show-ul de la politie in care "artistul" devenit "eroul la limita legii" protesteaza in nasul legiuitorilor, cu presa de fata, cu publicul asigurat etc.?
Cum spuneau ei? "Bulinele rosii spun ca trebuie sa te feresti, bulinele albastre - ca trebuie sa protestezi." O singura temere am: sa nu fi comis o regretabila eroare prin acest text. Desi nu-mi dadea pace un gand (la ce bun... nu e o idee misto... etc.), nu l-am ascultat. Exista posibilitatea sa ma fi inselat. Bulina albastra a celor doi nu atrage neaparat o alta bulina, nu pe cea albastra in orice caz..
Lista de adrese propuse spre imbulinare poate fi gasita accesand http://blog.gontz.com/ Tot aici: intregistrari cu momentul glorios al imbulinarii sediului Politiei.
Daca doriti sa-mi dati o lovitura (interactiv vorbind, se intelege), puteti oricand sa reactionati la textul meu descarcand "o bulina albastra" si facand ca dl. Gontz prin oras.
Bulina se gaseste aici: http://www.gontz.com/bulinus.html


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.