Fostul ministru al Transporturilor spune ca, daca nu s-ar fi schimbat conducerea ministerului si a companiei Tarom, linia aeriana nationala ar fi stat acum alaturi de Air France, KLM, Alitalia si Delta Airlines.

Schimbarile din luna aprilie la nivelul conducerii Ministerului Transporturilor si al liniei aeriene nationale Tarom au insemnat si ruperea unei intelegeri aproape semnate de linia aeriana nationala cu Sky Team. Conform acordului care mai necesita doar parafarea sa, Tarom urma sa se alature aliantei formate in jurul Alitalia, Air France, KLM si Delta Airlines. „La inceputul lunii aprilie ramasese clar ca Tarom va intra in SkyTeam. Ar mai fi urmat ca Jean-Cyril Spinetta, presedintele Air France-KLM si totodata al SkyTeam, sa ne spuna cind are liber in agenda sa sa vina sa semnam intelegerea. Momentul urma sa fie sarbatorit si in cadrul salonului aeronautic de la Le Bourget, cu o semnare similara", afirma fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu. Acesta adauga ca, la momentul instalarii noului ministru Ludovic Orban la cirma Ministerului Transporturilor, i-a relatat acestuia progresele inregistrate pe tema aliantei la SkyTeam. „Banuiesc ca a uitat, caci a fost preocupat sa schimbe pe toata lumea", spune Berceanu.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, respinge faptul ca negocierile cu SkyTeam erau atit de avansate incit ar mai fi fost necesara doar semnarea acordului de asociere. „Fostul director general al Tarom a mai stat la conducerea companiei o luna dupa plecarea lui Radu Berceanu. De ce nu l-a semnat atunci?", intreaba retoric actualul ministru. Potrivit lui Orban, noul director general al Tarom, Gheorghe Birla, a mai avut intilniri cu reprezentanti ai SkyTeam, dar si cu ai celeilalte aliante, Star Alliance.

„Discutiile purtate si-au propus obtinerea unei pozitii mai bune pentru Tarom in cadrul aliantelor si o clarificare a tuturor aspectelor", spune ministrul Orban. Acesta adauga ca nu prefera una sau cealalta alianta aeriana si ca decizia definitiva va fi adoptata pina la finele lunii septembrie. Directorul Directiei Aviatie Civila din Ministerul Transporturilor, Catalin Radu, confirma faptul ca negocierile cu SkyTeam erau mai avansate la inceputul primaverii decit cele cu Star Alliance. „Din informatiile pe care le am s-a facut o inaintare si probabil ca se intra pe procedura de asociere la SkyTeam. Probabil ca s-ar fi finalizat cu ei, caci erau discutiile cele mai avansate", spune acesta. Ministrul Orban spune ca este obligatoriu ca decizia Tarom sa fie luata in cel mult doua luni, „pentru a nu enerva ambele aliante".

Noua conducere a Tarom nu a ales alianta aeriana in care va intra, deoarece decizia nu este usoara si necesita o „analiza profunda", spune Sorin Georgescu, directorul de marketing al companiei. „Ambele oferte au si avantaje, dar si dezavantaje", adauga acesta. Dezavantajele nu sint altele decit renuntarea la avantajele oferite de cealalta alianta, iar „oricare optiune e buna si rea in acelasi timp", explica acesta.

Negocierile nu au fost identice. „Cei de la Star Alliance (alianta formata in jurul austriecilor de la Austrian si al germanilor de la Lufthansa - n.red.) au fost mai retinuti, iar ceilalti, din SkyTeam, au fost mai latini", povesteste directorul de marketing. Oricum, ambele aliante sint interesate sa aiba Tarom drept partener in zona. Factorii care trebuie sa fie luati in considerare la alegerea aliantei sint acordurile de operare a unor rute semnate cu unele linii aeriene membre, dezvoltarea cererii inregistrate de Tarom pe anumite rute, tarile in care se gasesc cei mai multi romani plecati.

Alinierea la o alianta ar putea fi urmata de o reducere a avantajelor detinute de Tarom si de o concurenta acerba facuta liniei noastre de membrii celeilalte aliante pe rutele deservite de acestia, explica Georgescu.

Avantajele aduse de intrarea Tarom in oricare dintre cele doua aliante nu sint putine si nu sint de neglijat. In primul rind, ca membru al unei aliante, o linie aeriana lasa in sarcina intregii echipe negocierea preturilor la combustibili si a tarifelor de manevrare a bagajelor, de unde rezulta economii masive de costuri. Chiar daca nu-si transporta pasagerii la destinatia finala, debarcindu-i in vederea reimbarcarii intr-o aeronava a unei linii partenere, prima linie incaseaza un comision substantial situat in jurul a 9%. Intrat intr-o alianta, Tarom ar putea deservi suplimentar, la tarife acceptabile, citeva sute de destinatii, cu ajutorul liniilor partenere care zboara in prezent catre aceasta. „Cind faci parte dintr-o alianta, toate zborurile in interiorul acesteia devin zboruri asemanatoare cu cele ale unei singure companii", explica Radu Berceanu. Spre exemplu, in loc ca Air France sa zboare de la Paris la Baku (in Azerbaidjan), aceasta ar putea sa zboare doar pina la Bucuresti, iar de aici pasagerii sa fie transportati de Tarom la destinatia finala. „Liniile aeriene au un astfel de interes deoarece, in loc sa efectueze un astfel de zbor dus-intors intr-o zi cu o aeronava, ar putea, cu sprijinul Tarom, spre exemplu, sa zboare doar pina la Bucuresti, iar in restul timpului economisit sa efectueze alte zboruri in interiorul Europei, foarte rentabile", explica un specialist in aviatie. Din acest punct de vedere, o eventuala intrare a Tarom in Star Alliance nu ar mai prezenta pentru alianta un mare interes, deoarece aceasta a cooptat la finele anului trecut o importanta linie din zona, respectiv Turkish Airlines.

O alianta aeriana este o intelegere semnata de doua sau mai multe linii aeriene in vederea cooperarii. Gradul de cooperare difera de la alianta la alianta. Cea mai mare este Star Alliance, formata in jurul Lufthansa, Austrian, Scandinavian Airlines, United Airlines. Aeronavele acesteia, in numar de 2.778, zboara catre 855 de aeroporturi din 155 de tari. Pe locurile urmatoare se afla SkyTeam, care deserveste 728 de aeroporturi din 149 de tari si are 2.153 de aeronave, si One World, formata in jurul British Airways, Iberia, American Airlines, si care zboara pe 700 de aeroporturi din 150 de tari si dispune de 2.453 de aeronave.