Doua fosile descoperite recent contrazic teoriile de pina acum despre inceputurile evolutiei omului.

Homo habilis, cel mai vechi reprezentant cunoscut al rasei umane, considerat stramosul lui Homo erectus, o forma mai evoluata, a trait, de fapt, paralel cu acesta o perioada lunga de timp, in Africa orientala, potrivit unui studiu publicat in revista ‘’Nature’’, citat de MEDIAFAX

O echipa internationala de cercetatori, coordonata de Fred Spoor, de la Colegiul universitar din Londra, a descoperit doua fosile pe malul lacului Turkana, din Kenya: fragmente de maxilar superior de Homo habilis, vechi de 1,44 milioane de ani, si un craniu de Homo erectus, bine conservat in ciuda vechimii sale de 1,55 milioane de ani.

Cele doua specii de hominizi, despre care s-a crezut ca au succedat una celeilalte, au trait de fapt paralel in bazinul Turkana, timp de 500.000 de ani, sustin cercetatorii. Ei mai declara ca este "putin probabil" ca Homo erectus sa fi evoluat din Homo habilis, din cauza coexistentei pe o perioada atit de lunga a celor doua specii. Oamenii de stiinta propun, in schimb, o alta ipoteza: cele doua specii s-au dezvoltat dintr-un stramos comun, in urma cu doua-trei milioane de ani, o perioada saraca in fosile apartinind genului Homo. Ei cred ca, daca cele doua specii au ramas separate, este posibil ca fiecare sa fi ocupat propria nisa ecologica, fapt care a permis evitarea unei concurente directe intre ele.

Homo erectus avea dintii si maxilarele mai putin puternice, ceea ce le-a sugerat cercetatorilor un regim alimentar in care dominau carnea si grasimile animale, in timp ce Homo habilis prefera alimentele mai dure de origine vegetala, precum nucile sau tuberculii.

Mic de statura si asemanator cu o maimuta, Homo habilis a aparut in urma cu aproximativ 2,5 milioane de ani si a primit numele de "omul indeminatic" in 1964, dupa ce cercetatorii au descoperit unelte rudimentare din piatra alaturi de fosilele lor. Potrivit informatiilor traditionale, in urma cu 1,8 milioane de ani, acesti inventatori ai uneltelor au fost inlocuiti de descendentii lor, Homo erectus. Ei au fost numiti astfel pentru ca au fost primii care au folosit pozitia bipeda. Aveau craniul aproape dublu fata de Homo habilis si proportiile mai apropiate cu cele ale omului modern. Aceasta specie a fost descoperita prima data in Asia, in 1891, pe baza unor fosile vechi de aproximativ 800.000 de ani. In cursul secolului al XX-lea, fosile mult mai vechi ale speciei Homo erectus au fost dezgropate si pe continentul african, fiind astfel prima specie de hominizi care s-a angajat in cucerirea progresiva a planetei.