Portretul-robot al antreprenorului autohton de succes: barbat de 35 de ani, cu studii economice si, eventual, fiul unui om de afaceri In Romania, majoritatea proprietarilor de firme mici si mijlocii sunt barbati. Studiile arata insa ca in activitati premergatoare demararii unei afaceri (dezvoltarea unui plan de business, cautarea surselor de finantare), femeile sunt mai active decat barbatii. La nivel general, 10% dintre femei se implica in pornirea unui nou business, fata de doar 7% dintre barbati.Conform primului studiu realizat de Centrul de Studii Antreprenoriale si de Afaceri, pentru Romania, cei care pornesc un nou business sunt in principal indivizi cu varste intre 26 si 40 de ani (18,14%). In plus, o mare influenta in demararea unei afaceri o are si existenta in familie a unui alt membru care detine deja o firma (cca. 40% dintre repondenti). Pentru 23% dintre subiectii studiului, acea persoana a fost tatal, in timp ce doar pentru 8% a fost mama. Motivatia de a demara o afacere Romanii isi deschid o afacere proprie in primul rand pentru a-si imbunatati modul de viata, dar si pentru a profita de o oportunitate. Pe o scala de la 1 la 5, cea mai mare pondere o au dorinta de imbunatatire a calitatii vietii (4,4) si planurile personale (4,2). Din punct de vedere economic, repondentii au indicat clar ca pornesc o afacere pentru a profita de oportunitatea aparuta (4). De aici si concluzia ca antreprenoriatul este vazut mai degraba ca o optiune de a nu rata o ocazie decat ca o necesitate (conceptul de "a deveni angajat" a primit doar 1,4 puncte). Nici prestigiul social nu este de neglijat, fiind cotat cu 3, 45 din 5 puncte. Preluarea unui model din familieCEBR considera ca firmele mici si mijlocii, alaturi de afacerile de familie, sunt motorul dezvoltarii economice. Iar din cercetari academice se stie ca succesul acestor tipuri de afaceri este explicat in mare parte de profilul antreprenorului. CEBR are ca principal obiectiv sa furnizeze informatii calitative si cantitative despre indivizi si intreprinderi din Romania, cu scopul de a promova analize academice si de afaceri. Potrivit datelor postate pe site-ul oficial, organizatia are in prezent o baza de date cu peste 2000 de nume, din toate regiunile tarii. "Din dorinta de a avea o abordare metodologica riguroasa, facem o diferentiere clara intre indivizii care sunt implicati intr-o activitate de antreprenoriat ori au pornit recent un business, de cei care nu au activitati de acest tip", precizeaza organizatia.Din studiu se constata, de asemenea, ca prezenta unui antreprenor in cercul social, in principal in randul familiei, actioneaza ca un stimul in pornirea unui business nou, pentru 25,33% dintre noii patroni. Iar modelul preluat cel mai des de catre indivizi, indiferent de gen, este in principal modelul tatalui, in 13.46% dintre situatii. 50,86% dintre antreprenori au studii de management Acelasi studiu releva si modul in care activitatea antreprenoriala este afectata de varsta intreprinzatorului. Cei care fac cele mai multe cercetari pentru a intrevede o oportunitate sunt indivizii cu varsta intre 31 si 35 de ani (in proportie de 20,13%). Cei mai mici de 25 de ani care au astfel de planuri sunt in proportie de 13.86%, in timp ce la categoria 41 - 45 de ani, proportia este de 10,6%. Rezultate similare se inregistreaza in cazul celor care au deschis recent o afacere.In ceea ce priveste nivelul de educatie, 50,86% dintre antreprenori au studii de management. Pe categorie de varsta, 68% dintre indivizii sub 40 de ani au astfel de studii, comparativ cu proportia de 56%, dintre indivizii peste 40 de ani.Dintre cei care cauta astfel de oportunitati si au activitati premergatoare demararii unei afaceri, 66% au cunostinte de specialitate.Se observa insa ca, la aceasta categorie, si raportul varsta-studii este schimbat. Astfel, doar 47% dintre cei cu varsta sub 40 de ani au studii de management, insa rata este de 61% pentru indivizii de peste 40 de ani.Studiul CEBR a fost realizat pe baza unui esantion reprezentativ de 1.449 de persoane din Romania, dintre care 812 (56%) - barbati si 637 (44%) - femei. De mentionat este faptul ca 22.71% dintre repondenti sunt din Bucuresti, in timp ce 77.29% locuiesc in alte zone din tara. Organizatia motiveaza aceasta impartire prin faptul ca 22.69% dintre firme sunt in Capitala si, prin urmare, este o impartire corecta la nivel geografic.