Canicula, care isi face de cap si la Braila, nu i-a intimidat pe concuretii Festivalului si Concursului International "Hariclea Darclée", care se desfasoara aici din 18 iulie. Prestatia acestora a fost la inaltimea exigentei Juriului. Seara sunt programate repetitiile Orchestrei Festivalului Darclée, sub bagheta maestrului Marco Balderi, atat pentru Concertul de vineri dedicat Reginelor donizettiene Anna Bolena, Maria Stuarda si Elisabetta I, cat si pentru Concertul Extraordinar de sambata de pe Esplanada Dunarii, intitulat "Europa canta cu noi", la care sunt asteptati circa 15.000 de spectatori. Juriul a comunicat verdictul selectie - asteptat, de altfel, cu mare emotie de toti concurentii - stabilind la 61 de artisti din15 tari numarul celor admisi in etapa a doua a competitie din 23 si 24 iulie: 22 soprane, 9 mezzosoprane, 11 tenori, 1 contratenor, 8 baritoni, 2 bas-baritoni si 8 basi. Ei reprezinta Germania, Albania, Franta, Polonia, Mexic, China, Spania, Bulgaria, Rusia, Coreea de Sud, Cehia, Statele Unite, Ungaria, Republica Moldova si, bineinteles, Romania.

Nicolae Herlea, un mare... emotiv

Un entuziasm de nedescris a caracterizat seara de duminica dedicata marelui bariton Nicolae Herlea. "Exista voci pe care le recunosti din prima fractiune de secunda - a spus Mariana Nicolesco tinerilor concurenti si publicului - iar vocea lui Nicolae Herlea cu timbrul ei unic, nobil, de o incomparabila bogatie, generozitate si stralucire este una dintre acestea. Poate cel mai frumos timbru pe care l-am auzit vreodata". Soprana a evocat apoi episoade din cariera artistica a sarbatoritului:
"Nicolae Herlea a cantat impreuna cu cele mai formidabile voci ale timpului sau, de la Renata Tebaldi la Mario del Monaco. Inainte de a intra in scena, insa, pe marele bariton roman il cuprindea teama ca nu cumva o imprejurare neprevazuta, o neatentie de o clipa, un fir de praf asezat pe corzile vocale, sa nu-l impiedice cumva sa fie la inaltimea artei sale. Mario del Monaco, la randul sau, era pur si simplu obsedat de ideea de a nu-si dezamagi publicul. Iar un alt tenor legendar care impartea cu Nicolae Herlea scena de la Metropolitan Opera din New York, Franco Corelli, dupa actul al doilea al unui spectacol s-a incuiat pur si simplu in loja ce-i era rezervata, spunand ca nu mai intra in scena pentru ca nu poate sa cante in continuare la fel de bine cum cantase pana in clipa aceea. Cu chiu cu vai a fost convins sa continue, in triumf, ca si pana atunci". Si nu sunt simple povesti...
"Toate acestea ne vorbesc despre <> al unui artist liric de cel mai inalt nivel, a continuat Mariana Nicolesco, despre responsabilitate, performanta dar si despre adevarul caruia suntem chemati sa-i dam viata in numele artei sacre a cantului".
Audienta a ascultat cu imensa incantare inregistrari din operele Il Barbiere di Siviglia de Rossini, Rigoletto si Ernani de Verdi, Andrea Chénier de Giordano si I Pagliacci de Leoncavallo, in interpretarea lui Nicolae Herlea, ovationandu-l de fiecare data pe marele artist. Aceste arii au ilustrat conferinta, plina de surprinzatoare elemente analitice, intitulata "Ganduri la o aniversare", pe care a sustinut-o cercetatorul in muzicologie dr. Stephan Poen, de la Roma. Publicul a aplaudat-o cu entuziasm pe soprana Mihaela Maxim, laureata Marelui Premiu Darclée 2005, care in seara dedicata maestrului Nicolae Herlea, acompaniata la pian de Luminita Berariu, a interpretat cu brio aria Rosinei, Una voce poco fa, din opera Il Barbiere di Siviglia de Rossini, capodopera in care acesta a triumfat de peste 550 de ori pe scenele din tara si din strainatate.
Zi de zi, Braila isi confirma astfel statutul de capitala a liricii. "Cu mijloace modeste, declara Mariana Nicolesco, noi am realizat si realizam in continuare adevarate miracole".