Omul de afaceri Ioan Neculaie acuza de falsuri juridice si de intelegeri politice Guvernul Adrian Nastase si firma franceza, pierderile trebuind acoperite din banii societatii Roman SA. Ieri, la Roman S.A. Brasov au venit iar executorii judecatoresti. Cu misiunea de a pune in aplicare o sentinta judecatoreasca, prin care cele 12 mari utilaje din sectia prese vor fi demontate si transportate la Pitesti. Numai ca, de aceasta data, cei de la Automobile Dacia au reusit sa patrunda.

Cum s-a ajuns la aceasta situatie

Ioan Neculaie, omul de afaceri care controleaza societatea Roman SA, afirma ca firma brasoveana are pierderi din cauza companiei Automobile Dacia Pitesti, deoarece aceasta nu doreste sa dea curs invitatiei de renegociere a chiriei. a€˛Ei ne platesc noua 100.000 de euro pe an pentru inchirierea celor doua hale de 32.000 metri patrati, dar noi platim numai la bugetul local al municipiului Brasov impozit pe cele doua cladiri de aproximativ 480.000 de euro, la care se mai adauga amortismente si investitii pe care trebuie sa le faca Roman SA, desi obligativitatea in acest sens revenea Automobile Dacia. Avem pierderi din cauza lor de aproximativ trei milioane de euro pe an".

Renault incalca intelegerea

Neculaie sustine ca vinovata de aceasta incurcatura este Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. a€˛Fostul Guvern avea interese in privatizarea grabnica a societatii Roman SA, iar in momentul privatizarii au incheiat cu cei de la Renault o intelegere prin care aceasta inchiria de la Roman SA halele de presaj - 32.000 metri patrati - platind 9.250 de euro pe luna. Adica 0,25 euro/metrul patrat". La privatizare s-au incheiat doua contracte care ii vizeaza pe francezii de la Renault - unul de vanzare a utilajelor de presare si un al doilea de inchiriere a halelor amintite. Conditia pe care si-o asumau francezii in acest memorandum era de a pastra presele la Brasov, de a face investitii in sectii si de a creste numarul locurilor de munca de la 270, cat erau atunci, la peste 700. De asemenea, Roman SA pastra 17% din halele de presaj, care deveneau, astfel, punct de lucru al Automobile Dacia Pitesti la Brasov, procente care ii dadeau dreptul de a solicita, prin contract platit, sa i se furnizeze piesele comandate, pentru productia proprie de autocamioane si autobuze.
Dupa ce s-a descoperit ca impozitele la bugetele locale sunt mai mari decat ceea ce plateste grupul Renault catre Roman SA, Ioan Neculaie i-a chemat pe acestia pentru renegocierea chiriei. Francezii s-au aratat nemultumiti si s-au pregatit sa isi ia presele, facute cadou de Guvernul Adrian Nastase, la Mioveni. Numai ca timp de zece ani, prevazuti in contractul de privatizare, utilajele respective nu pot sa paraseasca actuala locatie.

Nu aveam drept de semnatura!", sustine Neculaie

Cele doua contracte dintre Roman si Renault au fost incheiate in luna martie 2004. Semnatar al contractului din partea Roman SA era Ioan Neculaie care, surpriza, a primit drept de semnatura abia in luna aprilie 2004, cand a fost numit presedinte al Consiliului de Administratie al Roman SA. In aceste conditii, cele doua contracte sunt nule de drept. Contractele nici nu au fost duse la notar pentru a fi autentificate, a€˛pentru ca un notar si-ar fi dat seama ca nu am drept de semnatura". Neculaie mentioneaza ca francezii au folosit si arma santajului. a€˛In 2005 si 2006 ne-au santajat incheind un contract de furnizare de piese in care era prinsa si chiria de 0,25 euro/metru patrat/luna si am fost nevoiti sa o acceptam. Dar acum, pierderile pe care ni le produc - desi in momentul privatizarii, printr-un memorandum incheiat cu cei de la AVAS se obligau sa ne ajute sa ne dezvoltam - sunt prea mari si nu mai putem sa fim de acord cu aceeasi chirie", spune Neculaie.

Virgula valoroasa pentru Roman

Citeste si:

Francezii au angajat chiar la inceputul anului trecut o firma din Bucuresti pentru a dezansambla presele respective. Angajatii de la Roman SA i-au pus insa pe fuga pe acestia. a€˛Fugeau ca potarnichile pe aici si nu s-au mai intors pana in ziua de astazi", povesteste, plastic, Neculaie. In aceste conditii, proprietarii Automobile Dacia au demarat o serie de procese la Tribunalul Bucuresti. Anul trecut au primit o incheiere judecatoreasca prin care Roman SA era obligata sa permita a€˛accesul angajatilor colaboratorilor, furnizorilor si clientilor Automobile Dacia pe platforma". a€˛Noi le-am permis accesul, dar luna trecuta muncitorii nu i-au mai lasat pe angajatii Dacia sa intre pe platforma pana cand cei de la Pitesti nu vin pentru renegocierea chiriei", spune Neculaie. In hotararea instantei de judecata nu se prevedea nimic despre angajatii Daciei Pitesti, ci doar despre angajatii colaboratorilor acestuia. Motiv pentru care juristii producatorului de automobile s-au dus iar la Tribunalul Bucuresti, sustinand ca anul trecut s-a facut o greseala si ca s-a omis o virgula, astfel incat Roman SA sa fie obligata sa permita accesul pe platforma a€˛angajatilor, colaboratorilor, furnizorilor si clientilor Automobile Dacia SA". Instanta a anchiesat la cererea francezilor si i-a dat castig de cauza. Neculaie spune, insa, ca noua decizie a Tribunalului Bucuresti este un fals facut de notarul societatii cu un grefier. a€˛Dupa un an si doua luni si-au dat seama ca acea hotarare era scrisa gresit?", se intreaba retoric proprietarul Roman SA.

Salariatii sunt nemultumiti

Pe de alta parte, nici reprezentantii angajatilor nu sunt foarte fericiti de colaborarea cu grupul Renault. a€˛La Roman SA lucreaza 1.100 de oameni, iar noi nu putem sa solicitam majorarea salariilor pentru ca avem de acoperit pierderile pe care ni le provoaca cei de la Dacia Pitesti", sustine liderul de sindicat Fanica Gabor, presedintele Cartel Alfa Brasov.
Gabor afirma ca pana acum un an si jumatate zilnic plecau trei tir-uri de la Roman cu piese fabricate pentru Dacia Pitesti, dar francezii au renuntat la acest lucru in momentul in care li s-a solicitat majorarea chiriei. a€˛Si-au adus niste prese din Franta pe care le-au montat la Mioveni si au turnat fundatia pentru a lua si aceste prese de la Roman SA, dar in cazul in care le-ar lua de aici societatea nu ar mai putea sa lucreze, am fi morti. Noi, sindicalistii, suntem decisi sa nu ii lasam sa faca asa ceva".

Renault trebuie sa plateasca pretul corect

Roman SA solicita celor de la Dacia Pitesti sa plateasca o chirie de 4 - 4,5 euro/metru patrat, aceasta fiind suma pe care o platesc si alte firme care au inchiriat hale pe platforma Roman SA (de altfel, concernul german INA SCHAFLER, plateste un pret ceva mai mare pe metrul patrat al altei hale din aceeasi incinta!). In acest fel, in loc de 100.000 de euro pe an, grupul Renault se va vedea obligat sa plateasca cel mult 16 milioane de euro anual.

Autoritatile romane ajuta numai firmele straine ?!

a€˛Guvernul Romaniei le-a dat toate ajutoarele de stat celor de la Renault. Noi nu am cerut un euro de la statul roman, am venit si am investit pana acum 40 de milioane de dolari pentru a produce autocamioane, pentru ca aici asta trebuie sa facem. Uzina asta exista din 1921 si asa va ramane in continuare, sa produca autocamioane si autobuze", a spus Neculaie. Mai mult, luna trecuta Comisia Europeana a aprobat transformarea datoriilor istorice ale uzinei brasovene, de peste 120 de milioane de dolari, in investitii. a€˛Adica, va trebui sa investim aceasta suma in cadrul uzinei. Deja am investit 40 de milioane de dolari, asa ca ne vedem in continuare de treaba", mai explica miliardarul brasovean.
Neculaie spune ca perspective de dezvoltare a societatii ar fi, mai ales ca are comenzi pentru autocamioane si autobuze. a€˛In toamna vrem chiar sa facem autocare dupa normele europene in vigoare, in cativa ani numarul angajatilor uzinei putand creste la 7.000-8.000".