O revolutie audiovizuala se petrece in Marea Bucla: televiziunea franceza difuzeaza competitia ciclista in high definition. O contrarevolutie pregateste televiziunea germana, care nu va mai transmite deloc imagini dupa ultimul scandal de dopaj. France 2, France 3 si France 4 difuzeaza pentru prima data Turul Frantei in high definition. Asta inseamna ca, nici mai mult, nici mai putin, fidelitatea si relieful imaginilor din Marea Bucla vor fi asemanatoare cu cele de la cinematograf. Revolutia este asemanatoare performantelor inregistrate de americani in spatiile inchise din salile cu meciuri din NBA, insa, in cazul francezilor, la o scara mult mai mare.

Nu exista sport mai iubit in Franta. Celebrul semiotician Roland Barthes i-a dedicat un capitol in cartea sa, "Mitologii", jurnalistul Henri Desgrange i-a numit pe rutieri "mineri ai soselelor", confruntarile dintre Gino Bartali si Fausto Coppi sint deja capitole de istorie franceza. Revolutia audiovizuala franceza e strins legata de globalizarea Marii Bucle. Ambasadorii Ullrich, in Germania, sau Armstrong, in Statele Unite, au intins la maximum antenele in mass-media din aceste tari, care trimit an de an detasamente intregi de jurnalisti pentru a acoperi timp de trei saptamani soselele Frantei. Televiziunile din Australia, China si Africa sint si ele de ani buni conectate la cursa, in timp ce ministerul apararii din Kazahstan si-a facut chiar echipa proprie pentru Tur, pe nume Astana.

Tacerea din pluton in privinta dopajului a fost de multa vreme sparta, cu sau fara voia organizatorilor. Prima data, ciclistii s-au revoltat, au facut greva, au acuzat vinatoarea de vrajitoare. Armstrong a fost lasat calare pe cursa sapte ani la rand de dragul audientelor de peste Ocean, iar cei care cadeau pe la controalele antidoping erau, in general, neprevazatorii. Cursa trebuia sa continue, sa porneasca din Londra anul acesta, din Corsica peste doi ani, din Hong Kong, cand va fi nevoie. Acum tunurile sint insa pe ei, iar Zabel plinge, recunoscind ca s-a dopat in trecut si o face la fel de emotionant precum un fost colaborator al Securitatii fortat de diverse imprejurari sa fie cu turma neagra. Lustratia in ciclism se traduce prin angajamentul antidopaj semnat negru pe alb de ciclisti inaintea plecarii de la Londra.

Turul nu vrea si nu poate sa se interzica pur si simplu, asteptind momentul in care va disparea tot testosteronul din singele ciclistilor. Afacerea e prea infloritoare, miza e prea mare. Cind cotidianul german "Berliner Zeitung" a anuntat ca nu va relata nimic despre Turul Frantei din acest an, mi-am zis ca isi vor baga mintile in cap de indata ce un neamt se va imbraca in galben. N-a facut-o. Ba, mai mult, postul national de televiziune, ARD/ZDF, a decis sa priveze, in toiul competitiei, 80 de milioane de nemti de imagini din cursa ciclista, dupa ce un rutier de la echipa Deutsche Telekom a fost depistat pozitiv. Acelasi ARD/ZDF, care avea in vremurile bune contract exclusiv de publicitate cu Jan Ullrich. La rndul lor, germanii de la Adidas au decis s` nu mai sponsorizeze nici o echip` ciclist`. Pina la limpezirea apelor, chiar daca deciziile sint nemtesti, ele ramin corecte si chiar exemplare. Fostul cistigator al Turului in 1997, dopat si retras apoi din activitate, a anuntat ca nu se mai uita la competitia pe care si-a adjudecat-o decit cu sonorul pe mute. Acum nu se va mai uita deloc.