Francis Ford Copolla a pictat cescute in editie limitata pentru colectia itineranta de cescute Illy Cafe, Mountain Dew le da de lucru in cadrul unor evenimente ce frizeaza institutionalizarea grafferilor frustrati de titlul de "vandali" de pretutindeni; de prin anii a€™60, brandurile cu viziune merg pe mana artistilor.     Relatia marcilor cu fotografii, regizorii si actorii nu mai surprinde de mult pe nimeni. Absolut are o traditie de decenii in acest sens. Expozitia itineranta, semnata de fotografi romani de top si expusa la TNB, este pe cale sa-si inceapa periplul prin cluburile si barurile trendy.   Mirela Radulescu, muzeograf la MNAR si curator al expozitiei Absolut, ne-a vorbit despre relatia dintre arta contemporana si publicitate.     Jurnalul National: Exista o relatie evidenta intre arta contemporana din Romania si productiile vizuale din zona publicitatii? M.R.: Este normal sa existe o relatie intre arta si publicitate, pentru ca traim intr-o societate care abunda de publicitate, dar nu mi se pare a fi atat de evidenta. Ca artist este aproape imposibil sa nu reactionezi la boom-ul vizual din domeniul publicitar. La nivel international, intr-un fel retraim inca o data curentul pop art doar ca inversat, artistul colaborand cu brandul si brandul transformandu-se in mecena, daca privim cazul Absolut.     Referinte Jurnalul National: Puteti sa ne dati cateva exemple? M.R.:Numele care imi vine acum in minte este Vlad Nanca. El a conceput un proiect artistic pornind de la imaginea si designul Renault 12, devenite Dacia 1300 in Romania. L-as mai mentiona pe Ciprian Muresan cu lucrarea video "Alege" in care un copil toarna in acelasi pahar din doua doze, atat Coca-Cola, cat si Pepsi ilustrand astfel o simulare a potentialei alegeri in societatea de consum. Tot legat de societatea de consum mai este si lucrarea "David" a lui Szabo Andras, in care un fotbalist zvelt, aflat pe un teren aclamat de mii de fani, poarta un tricou Bulgari. Jurnalul National: Cum se explica aceasta circulatie de teme si motive vizuale? M.R.:Istoria legaturii dintre arta si publicitate este lunga ca si cooperarea dintre artisti si brand. Artistul este ca un barometru vizual relatand ceea ce se intampla in jurul lui, reactionand la evenimentele sociale, politice. Iar reactiile lui nu trebuie mereu interpretate in alb si negru, pozitive sau negative, pro sau contra. Productiile vizuale din zona publicitatii subliniaza vizual si scris un mesaj care trebuie sa fie clar, concis si sa atraga atentia. Estetica imaginii publicitare si a imaginii brandurilor existau deja in operele de arta ale artistilor din perioada moderna, in special in lucrarile artistilor cubisti. Mai tarziu, in anii a€˜50, a€˜60 artistii incep sa includa si sa adopte estetica publicitara in lucrarile lor. Cutiile de supa Campell manufacturate ale lui Andy Warhol pastreaza designul produsului, dar au statutul unor lucrari de arta in sine.     Jurnalul National: Brandul Absolut a avut cel mai recent eveniment de coloratura artistica in Romania. Ce parere aveti despre proiectul Absolut, atat in realizarile lui internationale, cat si in ceea ce priveste experienta artistilor romani cu acest brand? M.R.:Proiectul Absolut Art, dupa parerea mea a transformat brandul Absolut intr-un reprezentant al artei contemporane in sine. Pornind de la colaborarea cu Andy Warhol, continuand apoi cu alte nume mari, precum Keith Harring, Douglas Gordon, Helmut Newton, Pierre&Gilles, Nam June Paik, Damien Hirst si multi altii, Absolut Vodka a inceput sa fie recunoscut ca un brand promotor al artei contemporane. Absolut Generations a fost primul proiect al unui brand comercial care participa la Bienala de la Venetia in anul 2003. Faptul ca Absolut detine o colectie de arta care este itineranta in multe muzee transforma deja brandul intr-un mecena al artei. Concursul de fotografie "Find the Absolut Shape", primul de acest gen organizat in Romania de acest brand, a fost un concurs pentru tineri fotografi, nu neaparat profesionisti si s-a bazat pe ideea asocierii unora dintre formele pe care le vedem zilnic cu forma sticlei acestei bauturi. Mai mult decat atat, Absolut a invitat sapte fotografi profesionisti sa realizeze fotografii pe aceeasi tema ca si participatii la concurs. Absolut a mai colaborat cu alti artisti romani ca Iuliana Valsan in cadrul proiectului Absolut Vanilla, impreuna cu fotograful Gabriel Hennessey si Venera Arapu. Celelalte colaborari ale acestui brand de pana acum au vizat doar zona fashion-design.     Jurnalul National: Ce parere aveti despre cultivarea de catre branduri a artelor vizuale? Ce beneficii ii poate aduce unui brand asocierea cu nume din arta? M.R.:Colaborarea si cultivarea artelor vizuale de catre branduri se pare ca devine din ce in ce mai benefica pentru brand/companii. Alte exemple de acest gen sunt colaborarile fotografului Terry Richardson cu Sisley sau a fotografului Juergen Teller cu Marc Jacobs.     Jurnalul National: Care a fost ideea competitiei? M.R.: "Find The Absolut Shape" a cerut de la participanti si de la fotografii profesionisti inventivitate, creativitate si spontaneitate in asocierea dintre forma sticlei Absolut si formele pe care le vedem in fiecare zi.     Inspiratie "Ca artist este aproape imposibil sa nu reactionezi la boom-ul vizual din domeniul publicitar. La nivel international, intr-un fel retraim inca o data curentul pop art doar ca inversat, artistul colaborand cu brandul si brandul transformandu-se in mecena, daca privim cazul Absolut" Mirela Radulescu