Gestul lui Traian Basescu tine de obsesia sa pentru a avea cat mai mare capital electoral. Simtind ca a lovit sui prin pozitia fata de Legea pensiilor, domnia sa a gandit ca poate scoate din punctele pierdute facand cu ochiul celor din invatamant. &
Gestul lui Traian Basescu tine de obsesia sa pentru a avea cat mai mare capital electoral. Simtind ca a lovit sui prin pozitia fata de Legea pensiilor, domnia sa a gandit ca poate scoate din punctele pierdute facand cu ochiul celor din invatamant.   La finele Raportului privind starea educatiei in Romania, Traian Basescu a tinut sa precizeze: "Sunt perfect constient ca si diagnosticul, si solutiile infatisate vor naste discutii, vor starni controverse, vor genera un dialog aprins. Este bine, de altfel, ca dezbaterea sa fie purtata cat mai deschis. Ar fi remarcabil ca aceasta dezbatere sa fie una responsabila si ca ea sa incurajeze consensul, si nu radicalizarea opozitiilor". Presedintele nu s-a  inselat: Raportul a starnit controverse. Si nu obisnuite, tipice dezbaterilor de idei, ci patimase, impinse pana in vecinatatea paruielii. Numai ca ele nu s-au referit, cum credea Traian Basescu, la diagnostic si la solutiile infatisate.   Diagnosticul, de exemplu, n-a starnit nici macar o harjoana, d-apoi o controversa. Toata lumea a fost de acord cu spusele Raportului despre educatia din Romania de azi. Educatia din Romania de azi e la pamant. Oarecum surprinzator, daca ne gandim ca tot ce face Traian Basescu imparte politica si presa in doua tabere dusmane, consensul asupra diagnosticului nu-si are radacina intr-o radiografie a realitatii. Si-a spus cuvantul, evident, naravul romanesc de a vedea totul in jur in culori de catastrofa.   Solutiile, ca si observatiile din Discurs, au fost trecute sub tacere. Controversa, scandalul, reflectate in presa si la televiziune, au avut alte subiecte. Cine are paternitatea Raportului. Ministrul liberal al Invatamantului a sustinut ca Raportul a extras observatii dintr-un studiu mai amplu, realizat de minister. Reactionand prompt, Mircea Miclea, seful Comisiei prezidentiale pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniul educatiei si cercetarii, a declarat ca Raportul e absolut original.   De ce a tinut Traian Basecu sa abordeze starea educatiei tocmai acum. Amicii presedintelui din presa si politica au afirmat ca abia acum si-a terminat Comisia Raportul. Dusmanii presedintelui din presa si din politica au afirmat ca Traian Basescu a vrut sa impinga in plan secund discutia despre Legea pensiilor. Ba chiar unii, dintre cei profund ostili presedintelui, au vazut in brusca atentie acordata educatiei un siretlic prin care Traian Basescu ii ridica pe profesori impotriva pensionarilor. Desigur, gestul lui Traian Basescu tine de obsesia sa pentru a avea cat mai mare capital electoral. Simtind ca a lovit sui prin pozitia fata de Legea pensiilor, domnia sa a gandit ca poate scoate din punctele pierdute facand cu ochiul celor din invatamant. O data stabilite dedesubturile momentului de la Cotroceni, s-ar impune, totusi, macar de politete, sa dam curs sugestiei lui Traian Basescu si sa discutam Raportul "Romania educatiei, Romania cercetarii".   S-ar putea face, din acest punct de vedere, multe observatii la concluziile Documentului. Cea mai importanta se refera insa la  faptul ca Raportul priveste invatamantul ca un domeniu in sine. Concluzia directa a acestei perspective se vede imediat din solutiile propuse de Raport. Toate vizeaza o noua organizare a invatamantului. Aceasta noua organizare e imposibila, in actuala legislatura: Guvernul, cel care ar trebui sa treaca Legile invatamantului prin Parlament, e mai mult decat minoritar. Guvernul n-are sprijinul presedintelui. Iar presedintele n-are prerogative de a propune o lege.   Din septembrie 2007 se intra deja intr-o campanie electorala continua, care se va incheia abia in 2009, cand vor avea loc alegeri prezidentiale. Dar chiar admitand ca o noua Lege ar fi adoptata, ea nu va reusi sa rezolve marile probleme ale invatamantului romanesc. Pentru ca aceste probleme sunt provocate, in mare parte, de contextul mai larg, social, politic, moral si economic in care exista invatamantul. Realitati ce nu pot fi corectate decat printr-un proces mult mai simplu decat perfectionarea invatamantului. Din acest punct de vedere, tocmai pentru ca e Presedinte si nu premier, ar fi trebuit ca Traian Basescu sa aiba o viziune mult mai ampla asupra educatiei in Romania de azi. Se pare insa ca domnia sa nu poate scapa de mania de a se crede premier.    


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.