La putin timp dupa ce si-a lansat primul volum de proza dupa o pauza de aproape 30 de ani, regizorul striga „Motor!" in capitala catalana.

Penelope Cruz, Rebecca Hall si Javier Bardem, alaturi de „muza" lui Woody Allen de doua lungmetraje incoace, Scarlett Johansson, joaca in noua pelicula a cineastului septuagenar. Filmarile, care au debutat in aceasta saptamina, vor dura aproximativ 49 de zile. Drept „decoruri", Allen a ales Barcelona, New Yorkul sau natal - unde se va filma doar pe durata a 24 de ore - si regiunea spaniola Asturias. Asa ca regizorul a strigat „Motor!" pe o plaja din apropierea capitalei catalane, asta dupa ce petrecuse o luna cautindu-si „platoul de filmare" ideal, timp in care se alesese si cu un doctorat onorific din partea Universitatii „Pompeu Fabra". Si, de parca n-ar fi fost suficient de ocupat, Allen a dat si doua concerte la un hotel din Barcelona. Acompaniat de doi membri ai formatiei sale de jazz, regizorul si-a dat friu liber la clarinet.

In pofida acestor activitati epuizante, Woody Allen s-a prezentat la timp pe platou. A dat startul filmarilor intr-un restaurant din cartierul pescarilor, iar prima secventa realizata o are pe Scarlett Johansson in prim-plan, ea interpretind rolul unei turiste. Fireste, curiosii au fost tinuti la distanta de catre bodyguarzi.

„O scrisoare de dragoste pentru Barcelona", asa isi vede Allen noul film. Regizorul a afirmat intr-o conferinta de presa ca isi doreste ca lungmetrajul sa fie un omagiu adus capitalei catalane echivalent cu „Manhattan", capodopera lui din 1979. Barcelona este al doilea oras de pe vechiul continent care figureaza in vreun lungmetraj de Allen, predecesorul ei fiind Londra. De altfel, lungmetrajul nu are inca un titlu definitivat, dar cel temporar este „Miezul noptii in Barcelona".

Daca regizorul ramine fidel ritmului de pina acum, filmul ar putea rula pe marile ecrane inainte de sfirsitul anului. In schimb, fanii prozei lui Woody Allen au avut mult mai mult de asteptat, 27 de ani, mai precis, insa agonia s-a incheiat recent, o data cu aparitia volumului „Mere Anarchy". Cartea contine o colectie de povestiri, majoritatea aparute in „The New Yorker". Criticii nu le considera la inaltimea ultimelor sale proze, strinse in „Side Effects", dar poantele cuser ale lui Allen sint inca in forma, fie ca invoca „un holocaust matrimonial" sau descrie show-ul tv intitulat „Ombudsmanul dansator". In plus, a fost apreciata si corespondenta dintre film si fictiune, observindu-se, de pilda, faptul ca scenariul lui „Annie Hall", intr-o forma incipienta, se gaseste in proza „A Lunatic’s Tale". Povestirea „Asa mincat-a Zarathustra" merita mentionata fie si numai pentru marea intrebare filosofica pe care o formuleaza: „Daca viata n-are sens, atunci ce se poate face cu supa de taietei in forma de litere?".

Cit de legate sint filmele hollywoodiene de jocurile video aflati pe www.cotidianul.ro/select