Departamentul de Control al Guvernului, condus de secretarul de stat Emanoil Negut, a deschis o ancheta, in perioada 13.06-26.06 2007 verificand modul in care a fost fundamentata si organizata procedura de achizitie, precum si incheierea si derularea unor contracte de catre Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, care a preluat atributiile fostei ANT.
In ceea ce priveste primul contract, incheiat cu SC SM ART ADVERTISING SRL in data de 21.12.2006 pentru achizitionarea a cinci spoturi TV si a cinci machete banner pentru promovarea Romaniei ca destinatie turistica, ANT a aprobat organizarea unei achizitii de materiale publicitare: cinci spoturi TV (durata de 30 secunde) pentru comunicarea a patru vectori-turism cultural, turism rural, turism balneo, turism activ si de agrement- si a platformei de brand national, de promovare a ofertei turistice romanesti in general; cinci machete de banner pentru comunicarea vectorilor prezentati mai sus. Achizitia materialelor de promovare mentionate mai sus s-a facut prin procedura de achizitie deschisa. Valoarea achizitiei a fost estimata initial la suma de 1.037.037 Euro cu TVA iar, ulterior, la solicitarea vicepresedintelui ANT, Livia Sima, a fost modificata la 1.852.852 Euro cu TVA. Modificarea, arata raportul DCG, a fost facuta arbitrar, fara o fundamentare riguroasa. Astfel, ANT nu dispunea de personal cu pregatirea si experienta necesare evaluarii criteriilor tehnice ale ofertelor. Cu toate acestea, autoritatea contractanta nu a cooptat in cadrul comisiei de evaluare si experti externi (potrivit HG 925/2006). Comisia a fost alcatuita din doi juristi, un economist, un inginer si un membru cu studii medii. Cu toate acestea, a atribuit contractul pe baza punctajului tehnic. Comisia de licitatie, arata inspectorii DCG, a incalcat mai departe prevederile legale in sensul ca a declarat calificat in procedura de licitatie firma SC SM ART ADVERTISING SRL, care a depus trei concepte creative ("Tara de basm", Spectacolul lumii" si "Ne place Romania"), cu toate ca prin Anuntul de participare, s-a prevazut ca "este interzisa depunerea de oferte alternative". Oferta SC SM ART ADVERTISING GRUP SRL a fost declarata castigatoare, desi pretul oferit a fost de aproximativ 3,4 ori mai mare decat oferta cu pretul cel mai scazut, aceasta datorandu-se, in principal, punctajelor tehnice acordate de comisia de evaluare a ofertelor. La data de 30.11.2006 s-a realizat deschiderea ofertelor, fiind depuse urmatoarele: SC SM ART ADVERTISING GRUP SRL Bucuresti- 5.356.700 RON cu TVA, SC MERCURY PROMOTIONS SRL Ploiesti- 4.384.930 RON cu TVA, SC ARS ADVERTISING SA Ploiesti- 1.569.400 RON cu TVA. . Asa cum aratam, a fost declarata castigatoare SC SM ART ADVERTISING GRUP SRL, cu oferta de 5.356.700 RON cu TVA. Desi, Anuntul de participare stipuleaza clar "este interzisa depunerea de oferte alternative", comisia de evaluare nu a respins oferta firmei din Bucuresti, care a depus 3 concepte creative. Astfel, arata inspectorii DCG, au fost incalcate prevederile legale. La data controlului la dosarul achizitiei nu a fost identificata oferta tehnica a SC SM ART ADVERTISING SRL si, contrar Documentelor de atribuire, contractul nu stipuleaza in sarcina firmei obligatia de a pune la dispozitia ANT spoturile si machetele realizate in format digital, CD si DVD, pentru fiecare spot, respectiv macheta in parte. Desi in procesul verbal de predare-primire membrii comisiei de receptie au mentionat ca receptia materialelor s-a facut in totalitate, in realitate au fost primite doar 5 casete beta, nefiind livrate si cele 5 machete de banner. Plata s-a facut in doua transe (30% la data incheierii contractului, 21.12 2006, iar 70% la incheierea procesului predarea receptiei, 27.12.2006). ANT a efectuat plata integrala a contractului in aceeasi data cu incheierea procesului verbal de predare-primire, cu toate ca nu au fost receptionate toate materialele publicitare contractate, in timp spoturile publicitaare realizate nu respecta story-board-ul asumat de ofertant in cadrul ofertei declarate castigatoare, arata inspectorii DCG. "Nu s-a facut o verificare serioasa, aparand in ziua urmatoare dupa semnarea documentelor de predare-primire observatii din partea ANT catre firma adjudecatoare printre care se spunea ca sunt probleme cu materialele, solicitand refacerea acestora. La aceasta solicitare, firma SC SM ART ADVERTISING a cerut plata unui supliment de 40% din valoarea contractului initial. Asta ca sa vedeti la ce pret se pot face corecturile in ziua de astazi", a declarat Emanoil Negut. De 6 luni de zile de la momentul receptionarii acestor materiale, ele nu au produs nici un beneficiu, nici o eficienta, ele nefiind furnizate catre vreo firma care sa faca publicitatea pe plan international. (Tudor BORCEA)
Publicitate degeaba
Al doilea contract, in valoare de 3.092.334 RON, incheiat cu SC SM ART ADVERTISING SRL, se referea la servicii de difuzare media interna. Campania consta in promovarea pe piata interna a unui spot de 30 de secunde despre oferta turistica a Romaniei pe cele mai importante canale de televiziune, a unui spot de 15 secunde pe cele mai importante posturi de radio si realizarea a 6 tipuri de insertie in presa centrala si locala. Si aici valoarea estimata a achizitiei a fost stabilita in mod arbitrat, fara a se dimensiona bugetul raportat la beneficiile si la costurile estimative care ar putea fi generate de campanie, arata inspectorii DCG. SC SM ART ADVERTISING, castigatoarea licitatiei, trebuia descalificata datorita nerespectarii prevederilor caietului de sarcini, depunerii de oferte alternative, neindeplinirea cerintelor minime de calificare, depunerii de oferta comuna, arata raportul DCG. Mai mult, valoarea contractului a fost suplimentata cu 50%, motivandu-se impactul pozitiv datorat difuzarii spoturilor, cu toate ca acestea se receptionasera in ziua intocmirii notei de fundamentare. Inspectorii au constatat si incalcarea prevederilor caietului de sarcini cu privire la difuzarea spoturilor, nefiind intocmit nici un raport de evaluare a impactului achizitiei publice de servicii de publicitate media. (T. BORCEA)
Cimitirul "Cimitirului Vesel"
Contractul pentru promovarea Cimitirului Vesel Sapanta a fost realizat prin cofinantare, ANT si Asociatia de Promovare si Dezvoltare a Turismului Maramures au realizat in coparticipare catalogul, dobandind in cote egale drepturile de autor asupra acestuia. Desi ANT detinea 50% din acestea, la 2 luni de la realizarea catalogului, in conditiile aratate, a atribuit contractul de realizare a inca 75.000 de exemplare catre SC PROEMA SRL Baia Mare pentru birourile de promovare si informare turistica din strainatate ale autoritatii. ANT a incalcat legislatia ce reglementeaza achizitiile publice, intrucat trebuia sa organizeze o licitatie deschisa, afirma inspectorii DCG. La data controlului, albumele realizate se aflau in depozit, nefiind difuzate catre birourile de turism extern ale ANT Din totalul celor 75.000 exemplare, un numar de 7.500 se aflau la sediul ANT, iar alte 64.300 de albume erau in depozitul firmei Proema inca din 13 decembrie 2006. Curtea de Conturi a fost de asemenea sesizata pentru realizarea unui audit al performantei (T. B.)