Un raspuns deloc linistitor putem extrage dintr-un episod recent al activitatii pline de evenimente neasteptate pe care o au peste hotare alesii poporului roman. Este vorba despre anuntul dur facut in numele delegatiei romane la Adunarea Parlamentara a Consilului Europei prin care s-a anuntat lumii intregi ca romanii se retrag din amintitul forum in semn de protest fata de adoptarea Raportului Dick Marty. Si asta pana cand autorul raportului va lua decizia sa vina personal in Romania si sa ancheteze. Mesaj clar, de forta, intru apararea prestigiului national. Cu atat mai de luat in seama cu cat, pentru cei de la Strasbourg, era de la sine intelesc ca, daca romanii au anuntat asta, atunci trebuie sa fi urmat procedurile legale si normale, adica sa fi avut acceptul Parlamentului Romaniei ale carui birouri sa se fi reunit in regim de urgenta.
Poate asa sa fie la ei. La noi, apare domnul deputat Cezar Preda si arunca in aer toata constructia, returnand mioriticul romanesc la statutul sau de cotarla jigarita si fricoasa. Caci, spuse dansul, necontrazis de nimeni, ca de fapt initiativa parlamentarilor romani a fost una individuala si ca nu a existat forma legala de acceptare de asumare de catre Parlament a demersului in cauza. Ba chiar, mai mult, a mai spus ca Raportul Dick Marty va fi discutat in toamna de legislativul roman, dar ca se va pune pe ordinea de zi analizarea retragerii delegatiei noastre. Adica cum, mai draga, ramanem retrasi si ilegalisti, sau ne facem ca am uitat anuntul de la Strasbourg si se vor duce ai nostri ca florile, de parca nimic nu s-ar fi intamplat? Ba ceva s-a intamplat, mai zicea domnul Cezar Preda, anume ca ceva tot fuse bun in toata tarasenia, adica santajul si-a facut efectul si Rene van der Linden, presedintele Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei va veni in Romania in septembrie.
Ce-i asta? Cine permite totusi ca politicienii nostri sa se comporte intr-atat de bezmetic incat sa devina subiect de batjocura in reuniunile de la Bruxelles si Strasbourg? Cine i-a invatat sa exporte procedura lor favorita de lucru din Parlamentul Romaniei, adica "nu ne convine, ne retragem de la lucrari" in forumurile internationale? In ritmul asta ne putem oare trezi cu gesturi asemanatoare si din partea grupului din Parlamentul European sau a altor alesi ai neamului prezenti in forumuri internationale?
Chiar nu exista in Regulamentul de functionare al Parlamentului Romaniei niste prevederi legale privind responsabilitatea ce le revine alesilor neamului in momentul in care se cer in delegatii? Oare in afara de preocuparile prioritare, cunoasterea frumusetilor geografice si cumparaturi, este stipulata obligatia de a reprezenta macar la un mod rezonabil interesele poporului roman? Este stipulat oare undeva ca, macar la evenimente importante cum era prezentarea Raportului Dick Marty, delegatia romana trebuia sa fie prezenta in bloc si nu sa absenteze masiv in frunte cu presedintele de delegatie?
Iata componenta delegatiei din care prea putini au fost la Strasbourg: Minodora Cliveti, Monalisa Galateanu, Adrian Paunescu, Florentina Maria Toma, Mihai Tudose, Vasile Ioan Danut Ungureanu (Grupul Socialist); Gyorgy Frunda (presedinte delegatie) Radu Berceanu, Cornelia Cazacu, Laurentiu Mironescu, Cezar Preda, Sandor Tamas (Grupul PPE); Radu Fenechiu, Stefan Glavan, Mircea Mereuta, Gheorghe Adrian Miutescu, Mario-Ovidiu Oprea, Ioan Tundrea (Grupul ALDE), plus doi deputati care nu apartin nici unui grup politic, Mircea Ifrim si Ilie Ilascu.