Unii ii spun "Staborul". Altii vorbesc despre "Kris" si "Krisinitori". Nume ciudate cu un vag parfum oriental, sub care se ascunde o justitie subterana, care functioneaza in paralel cu cea oficiala: judecata tiganeasca. Motiv pentru care s-a infintat s-a pus bazele Ligii Krisinitorilor "Romanipen."


"Noi, tiganii, nu suntem un stat aparte sa avem o judecatorie separata, dar e o traditie a noastra, tiganeasca care asa am gasit-o la mostenitorii nostri. Aceleasi traditii le mentinem si astazi." Vorbe intelepte, spuse la un "pahar de vorba" de Marin Constantin, judecatorul tiganilor din tot Gorjul.


JUDECATORUL "SUTA". Marin Constantin conduce judecata tiganeasca de peste o jumatate de veac. Legea nescrisa dupa care imparte dreptatea tiganeasca a invatat-o inca din tinerete, de la inaintasii lui care"faceau legea" in Gorjul de la inceputul anilor 50. Faima lui de judecator corect s-a raspandit si de ani buni este cunoscut, din Oltenia pana in Banat, ca "Judecatorul Suta". Acum, el recunoaste ca, de-a lungul timpului, a beneficiat de ingaduinta tacita a autoritatilor statului care l-au lasat sa rezolve disputele dintre romi. "Eu in judecatile care le-am facut, de orice natura, violuri, scandaluri... am avut o intelegere cu organele puterii de stat. Atat de la Primarie cat si de la organele judiciare, ca eu sa fiu intrebat si sa imi dau cu parerea despre o infractiune pe care ei n-au putut s-o rezolve. Problema si interesul meu a fost acela ca, acolo unde e posibil, sa rezolv situatia fara a contramanda codul penal. Am ajuns judecator la 23 de ani. De atunci am tot judecat... o viata de om. Cred ca am tinut Staborul de citeva mii de ori". Lui Marin Constantin i se spune "Suta" inca de pe cand era copil. Muncea la un negustor pe nume Suta. Si-a luat porecla de la fostul patron si apoi si-a pastrat-o si cind a ajuns sa imparta dreptatea. printre tiganii lui. De atunci doar doctorii si primarul ii mai spun pe numele adevarat. In rest, toata lumea il stie de "Judecatorul Suta"


JUSTITIA TIGANEASCA. Pentru a li se face dreptate romii se adreseaza mai intii autoritatile statului. Dar, pentru ca drumul birocratiei romanesti e parca fara de sfirsit, se duc si la judecata tiganeasca, care-i "rezolva" mult mai repede. Iar daca au fost judecati si condamnati mai intii de judecata tiganeasca, impricinatii isi schimba declaratiile pe care le dau in fata autoritatilor, astfel incit ei sa nu poata fi condamnati de doua ori: si de tigani si de romani. Acum vreo doua saptamini, "Suta" a fost chemat sa judece un caz de viol in care "actorii" principali erau doi minori. Parintii fetei au facut reclamatie la politie, iar ai baiatului au venit la judecata tiganeasca. "Stii, un baiat a "fugarit" o fata. Amandoi erau minori iar legea nu aproba casatoria intre minori. Dar ei ca sa evite orice problema au apelat la mine. Eu de asa maniera am discutat cu ei, incat i-am impacat. Iar cind au ajuns in fata organului de cercetare penala au spus ca nu este viol, ci ca fac doar o intelegere ca atunci cand vor fi majori sa se casatoreasca. Dar ramane un lucru stabilit. Metoda noastra pedagogica este de a le explica, a recomanda si preveni sa nu mai faca asemenea lucruri pentru ca altfel vor primi pedepsele celuilalt cod penal, cel oficial" , explica Constantin subtilitatile justitiei tiganesti.


"CERCETARE PREALABILA". Completul de judecata traditional este format din trei, cinci , sapte sau noua judecatori, dupa cum ii tine punga pe impricinati. Procesul este public, in fata tuturor membrilor comunitatii care vor sa fie de fata. Pe linga ocazia de a se intilni si a mai "socializa" aceasta prevedere are si un rol pedagogic pentru restul tiganilor. La sfirsit, verdictul trebuie sa tina cont si de starea materiala a "partilor" implicate. "N-ai cum sa-l pui pe om sa plateasa daca n-are de unde. Daca il pun sa plateasca si el nu n-are cum, in orice moment se poate isca un scandal. Daca nu are posibilitati, vinovatul este criticat dur in cadrul comunitatii, iar o astfel de critica este cu mult mai usturatoare decit achitarea unei sume de bani". Motiv pentru care, inainte de a pronunta o sentinta, judecatorii purced la o verificare secreta. "Trebuie sa-l vad ce posibilitati are. Asta o fac cu o saptamana inainte.", continua judecatorul. Daca s-a prins ca e mintit "Suta" ii da omului crucea in mana si il pune sa jure in fata multimii ca va spune adevarul.


"DURA LEX....". "Acum doua luni am judecat un alt caz. Barbatul era plecat in Portugalia. El avea o nevasta si trei fete. Un alt barbat, care-si lasase nevasta, a luat-o de muiere pe femeia aluia din Portugalia. A venit omul de la munca.... Scandal! Apoi, a venit la noi, la judecata. Am stat de vorba cu fosta lui nevasta si i-am spus sa treaca casa pe numele sotului, iar fetele sa fie lasate tatalui si ea sa-l mai despagubeasca si cu 100 de milioane. Au avut loc unele ciocniri mici intre ei. In plus trebuie sa judecam si faptul ca i-a luat muierea alui. Acum, chiar daca aia a vrut, pentru noi, tot viol se cheama. Si o sa-l judecam pe iubartet si pentru asta. Ce a cautat sa-i sparga casa omului? Mai ales ca avea si trei copii. El ar putea sa plateasca cateva sute de milioane pentru acest lucru. Dar cel mai grav pentru el o sa fie ca-l vom scoate din comunitate si va trebui sa paraseasca definitiv Targu Jiu".


JUSTITIARULUL TIGAN. Teoretic, tinerii tigani care aspira la functia de judecator nu sunt obligati sa presteze vreun juramint. Dar daca-l depun, cistiga mai usor increderea comunitatii. Inainte de asta, el trebuie sa indeplineasca insa citeva conditii care-l fac eligibil. Viitorul judecator trebuie sa fie "Rrom pakivalo, barvalo ai godiaver", adica "Tigan cinstit, de incredere, bun familist, destept si instarit". Bogat trebuie sa fie pentru a nu avea nici un motiv sa se lase cumparat de vreuna dintre partile implicate in procese. "Juramantul se face cu mina pe cruce si invocind sanatatea si viata copiilor sai. In cazul in care in comunitate exista vreun bolnav de epilepsie, aspirantul la postul de judecator aduce in juramint si propria-i persoana, blestemindu-se: sa patesc si eu la fel cum a patit acel om". Este un juramant grav, depus intr-o "regie" dramatica si un decor care, pentru tigani, are o semnificatie si o importanta deosebita. "Juramantul se face cu crucea intr-o mana si cu o halca de carne cruda, de porc, in cealalta. In semn de umilinta juratul trebuie sa aiba picioarele varate intr-un lighean cu apa. In plus, tanarul aspirant la functia de Kristinitor mai trebuie, obligatoriu, sa fie curat. Adica sa nu fi avut probleme cu justitia oficiala, pentru ca el trebuie sa fie un exemplu pentru comunitate. In cazul in care nu are copii se jura pe tineretea lui. Ca altfel nu il promovez in fata tiganilor.", povesteste Suta.


RECURS. Judecata tiganeasca nu este intotdeauna una dreapta. Iar daca iese strimba, asta este mai ales din cauza "rangului" celor judecati. Dar asta se intampla si-n tribunalele romanesti. La fel ca in justitia oficiala, daca cei care au apelat la judecata tiganeasca se simt nedreptatiti, au posibilitatea sa conteste sentinta. Este ceva similar cailor de atac prevazute in codurile justitiei oficiale. Contestatie este facuta in fata celui mai in virsta judecator, care este considerat cel mai intelept. Si cum "Judecatorul Suta" este cel mai in varsta, contestatiile ajung la el. "Au fost cazuri cand judecatorii au luat decizii gresite. In urma hotararii pe care au luat-o s-a facut o contestatie la mine. Atunci am analizat cauza, dar nu i-am desconsiderat pe judecatori. Am gasit o varianta in care am spus "da, judecatorii nu au tinut cont de anumite lucruri, iar eu am scobit dupa o vinovatie care nu s-a pus in discutie. Dar adevarul nu a fost asta. Judecatorului i-am spus: potoleste-te ca nu o sa mai fi promovat a doua oara. Daca judecatorii isi judeca rudele, nu mai scobesc dupa dovezi din inima, pentru ca sunt acelasi sange". Spre deosebire de justitia oficiala in cadrul careia "casarea" unei sentinte trece de cele mai multe ori aproape neobservata, judecatorul tiganilor care a gresit nu scapa la fel de ieftin. Cind o da in bara, este mustrat in fata celorlalti judecatori, fapt care ii aduce dispretul restului "completelor de judecata". Daca asta nu-l aduce cu picioarele pe pamint, cazul sau este adus la cunostiinta comunitatii care-l dispretuieste tot restul vietii lui.