Joi seara, Guvernul a modificat prin Ordonanta de Urgenta Codul Rutier. De data asta cu vesti bune pentru soferi!
Astfel, potrivit noilor modificari vor sustine testul teoretic pentru recuperarea permisului de conducere doar soferii carora documentul le-a fost retinut pentru abateri grave (conducerea sub influenta bauturilor alcoolice sau nerespectarea regulilor privind prioritatea, depasirea ori trecerea pe culoarea rosie a semaforului, daca prin acesta s-a produs un accident soldat cu pagube materiale). De asemenea a fost introdus si conceptul de "constatare amiabila" care se refera la procedurile ce trebuie urmate in cazul unor tamponari usoare. Prezentam integral principalele modicari ale Codului Rutier asa cum au fost prezentate de Ministerul Administratiei sI Reformei Administrative.



Propunerile Ministerului Internelor si Reformei Administrative de imbunatatire a O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice au fost dezbatute si aprobate prin Ordonanta de Urgenta de catre Guvernul Romaniei in sedinta din data de 28 iunie a.c.

In urma modificarilor cadrului legal privind regimul circulatiei pe drumurile publice conditiile de reexaminare in cazul suspendarii dreptului de a conduce vor fi aplicabile numai pentru fapte care prezinta un pericol social grav.

Conform Directivei Consiliului European 91/439/CEE care se aplica de acum si in Romania, cetatenii romani din strainatate, care indeplinesc conditiile de rezidenta, pot obtine permis de conducere in statele membre unde se afla.

Dovada depunerii plangerii impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei, la judecatoria in a carei raza de competenta a fost constatata fapta, prezentata unitatii de politie, face ca permisul de conducere retinut sa fie restituit titularului.
Modificarile prevad urmatoarele aspecte:
Se introduc norme care sa permita exercitarea unor drepturi (in legatura cu circulatia pe drumurile publice - obtinerea, recunoasterea si preschimbarea permiselor de conducere nationale) de catre cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene.
Alaturi de domiciliu si resedinta, in noul act normativ apare notiunea de "rezidenta normala", definita conform prevederilor Directivei 91/439/CEE.
- persoanele cu domiciliul sau resedinta in Romania, precum si cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene care se afla la studii in Romania pentru o perioada de cel putin 6 luni sau care au rezidenta normala in Romania, pot solicita obtinerea permisului de conducere la autoritatile competente sa le examineze. Testarea se face intr-o limba de circulatie internationala.
- examinarea pentru obtinerea permisului de conducere si eliberarea acestuia se realizeaza de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din cadrul Institutiei prefectului pe raza caruia solicitantii isi au domiciliul, resedinta ori rezidenta normala sau, in cazul celor aflati la studii in Romania, de catre serviciul public comunitar pe raza caruia se afla institutia de invatamant .
- permisele de conducere nationale eliberate de autoritatile statelor U.E., detinute de persoane care au domiciliul, resedinta sau rezidenta normala in Romania, pot fi preschimbate cu documente similare romanesti.
Rezidenta normala este definita ca fiind locul unde o persoana locuieste in mod obisnuit, adica cel putin 185 de zile intr-un an calendaristic, datorita unor legaturi personale si profesionale sau, in cazul persoanelor fara legaturi profesionale, datorita unor legaturi stranse intre acestea si locul in care locuiesc.

Nu mai este obligatorie preschimbarea permisului de conducere in situatia schimbarii de catre titular a domiciliului.
Prevederea veche "Permisul de conducere este valabil 10 ani de la data eliberarii. La schimbarea de catre titular a domiciliului sau a numelui, in cazul pierderii, furtului ori al deteriorarii, precum si la expirarea perioadei de valabilitate, permisul de conducere se preschimba fara sustinerea unui nou examen, in conditiile stabilite prin regulament." a fost inlocuita cu "Permisul de conducere este valabil 10 ani de la data eliberarii. La schimbarea de catre titular a numelui, in cazul pierderii, furtului ori al deteriorarii, precum si la expirarea perioadei de valabilitate, permisul de conducere se preschimba fara sustinerea unui nou examen.

Incalcarea unor reguli de circulatie poate fi probata si cu ajutorul camerelor video, mijloc tehnic ce nu se omologheaza, ci doar se certifica.

Este introdusa obligatia pentru noul proprietar de a transcrie vehiculul pe numele sau, pentru a fi luat in evidentele autoritatilor (avand in vedere faptul ca noua sa calitate, de proprietar, implica anumite obligatii pentru sine si incetarea obligatiilor vechiului proprietar), in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea.
In cazul pierderii, furtului, schimbarii numelui ori deteriorarii certificatului de inmatriculare sau de inregistrare, proprietarul vehiculului respectiv este obligat sa solicite autoritatii competente eliberarea unui nou certificat de inmatriculare sau de inregistrare, in conditiile stabilite de autoritatea competenta, in termen de 30 de zile de la data declararii pierderii sau furtului, de la data schimbarii numelui ori de la data constatarii deteriorarii, dupa caz.

Modificarile coreleaza prevederile actului normativ de baza, care stabileste vitezele maxime admise in afara localitatilor, pe categorii si subcategorii de vehicule, lasand administratorului de drum posibilitatea ca pe anumite segmente din localitati sa mareasca limita de viteza superioara, dar nu mai mult de 80 de kilometri pe ora.
Vehiculele care tracteaza remorci trebuie sa circule pe drumurile publice cu 10 km/h mai putin decat viteza maxima admisa pentru categoria din care face parte autovehiculul tragator.

Politia rutiera poate dispune doar ridicarea vehiculelor, depozitarea acestora fiind atributul administratiei publice locale sau al administratorului drumului public.
Stabilirea unor obligatii pentru autoritatile administratiei publice locale sau administratorul drumului public de a amenaja drumuri laterale, cai de acces catre drumurile laterale si locuri de traversare a drumurilor nationale, destinate circulatiei animalelor si vehiculelor carora le este interzis in anumite conditii accesul si deplasarea pe drumurile publice

Actul normativ vizeaza si introducerea unor norme care sa completeze cadrul legal in materia gestionarii evenimentelor rutiere "usoare", prin aplicarea conceptului de "constatare amiabila de accident", scopul urmarit fiind acela de a implica societatile din domeniul asigurarilor in activitatile de constatare si solutionare a accidentelor usoare si, implicit, de a simplifica procedurile pentru astfel de situatii. Aceasta materie va face, in principal, obiectul legislatiei din domeniul asigurarilor si va degreva serviciul public de constatare a accidentelor usoare.

Totodata, a fost avuta in vedere necesitatea stabilirii obligatiei de incheiere a asigurarii obligatorii de raspundere civila auto (RCA) pentru remorci si mopede, in conditiile in care aceste categorii de vehicule au fost deja comunicate Consiliului Birourilor de la Bruxelles ca fiind asigurabile pentru raspundere civila, iar neoperarea modificarilor necesare la nivelul legii ar impune ca Romania sa infiinteze unul sau mai multe organisme de compensare, care sa asigure plata despagubirilor catre tertii prejudiciati pentru daunele provocate de aceste vehicule.

Neindeplinirea de catre unitatea de asistenta medicala autorizata care a efectuat examenul de specialitate a obligatiei de a comunica politiei rutiere faptul ca o persoana a fost declarata inapta pentru a conduce un autovehicul sau tramvai, daca s-a produs un accident de circulatie care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, ca urmare a afectiunilor medicale ale conducatorului de vehicul, se pedepseste cu amenda.

Se sanctioneaza comportamentul conducatorilor de vehicule care folosesc, nejustificat, luminile de ceata, aducand prejudicii celorlalti participanti la trafic.

Se reduc faptele pentru care se poate elibera dovada inlocuitoare fara drept de circulatie. Este si cazul depasirii vitezei maxime admise cu 50 de kilometri pe ora, situatie in care in vechea norma legala nu se elibera dovada cu drept de circulatie.

Intrucat suspendarea produce efecte numai pe teritoriul national, se impune asigurarea cadrului legal pentru restituirea permisului de conducere eliberat de o autoritate straina, atunci cand titularul acestuia paraseste Romania inainte de expirarea perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce pe drumurile publice, respectiv armonizarea prevederilor ordonantei de urgenta cu cele ale art.42 din Conventia asupra circulatiei rutiere, incheiata la Viena in 1968, ratificata de Romania prin Decretul nr.318/1980.

Reconsiderarea conditiilor de reexaminare in caz de suspendare a dreptului de a conduce prin limitarea aplicarii masurii doar in cazul suspendarii acestui drept pentru anumite fapte grave.
Sunt avute in vedere situatiile in care:
- pentru nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depasirea sau trecerea la culoarea rosie a semaforului, daca prin aceasta s-a produs un accident de circulatie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
- permisul de conducere a fost retinut pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice;
- fapta a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei, iar instanta de judecata sau procurorul a dispus inlocuirea raspunderii penale cu una dintre sanctiunile cu caracter administrativ prevazute la art.91 din Codul penal;
- titularul permisului a solicitat reducerea perioadei de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce, potrivit legii.
Nepromovarea testului sau neprezentarea conducatorului de autovehicul la testare conduce la prelungirea suspendarii pentru o singura perioada de 30 de zile, urmand ca la expirarea acesteia titularul sa redobandeasca dreptul de a conduce.

Noul act normativ creaza premisele aplicarii unui tratament just fata de toti cei care au incalcat o regula de circulatie sanctionata cu suspendarea prin aplicarea sanctiunii respective si in cazul in care fapta conducatorului de auto sau tramvai a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat decesul sau vatamarea corporala a unei persoane si instanta de judecata sau procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala sau incetarea urmaririi penale.

O alta modificare priveste reconsiderarea procedurilor aplicabile titularului permisului de conducere, in situatia in care acesta formuleaza plangere impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei avand in vedere Decizia Curtii Constitutionale nr.347/2007 prin care s-a admis neconstitutionalitatea prevederilor art.118 alin.(1), (2) si (5) din O.U.G. nr.195/2002, republicata.
Astfel, se propune ca plangerea impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei sa se depuna la judecatoria in a carei raza de competenta a fost constatata fapta, urmand ca in baza dovezii inregistrarii acestei plangeri in termenul legal de 15 zile, prezentata unitatii de politie, permisul de conducere retinut sa fie restituit titularului.

Propunerile MIRA nu au inclus aspecte ce tin de schimbarea regimului detectoarelor de radar.