Fluviul Dunarea - Lucrari distrugatoare langa bratul Borcea  Autoritatile romane au un proiect de amenajare a Dunarii in zona Bratului Borcea care ar ajuta navigatia, dar ar crea serioase probleme de mediu. Proiectul este gata, urmeaza sa fie inceputa procedura pentru organizarea licitatiei. Ecologistii de la WWF incearca sa propuna variante alternative la proiectul distrugator. Coridorul VII Paneuropean creeaza probleme in Romania. Intentia oficialilor europeni este de a amenaja pana in 2020 o cale navigabila prin interiorul continentului intre Marea Neagra si Marea Nordului "utilizand" fluviile Dunarea, Main si Rin. Specialistii care trebuie sa duca lucrarea la bun sfarsit au batai mari de cap "din cauza" Dunarii, ce este singurul fluviu european care nu are adancimea minima garantata. Cu alte cuvinte, dinamica apelor fluviului face ca senalul navigabil sa se schimbe o data la cateva luni. Din acest motiv, sunt necesare lucrari de adancire si largire a fluviului pe portiuni intinse. In plus, spun proiectantii Coridorului VII, e nevoie si de lucrari hidrotehnice care sa sustina malurile si fundul Dunarii, pentru a imbunatati circulatia apei. De asemenea, si unele ostroave de pe cursul fluviului ar putea sa dispara.  LUCRARI. In portiunea romaneasca se au in vedere lucrari la 11 puncte critice executabile in doua faze, in sectoarele Braila-Calarasi si Calarasi-Portile de Fier II. Pusa deja la punct si cu toate planurile gata este o lucrare ce ar urma sa fie derulata in aval de Calarasi, in zona unde Bratul Borcea se "rupe" din Dunare. Programul va putea fi implementat cu fonduri europene aprobate de Comisia Europeana. Aici apare o problema majora, semnalata deja de ecologisti. Sectorul Calarasi-Braila este critic din punctul de vedere al navigatiei. S-a propus imbunatatirea circulatiei pe Dunare prin realizarea unei structuri la bifurcatia Bala - Borcea, care cuprinde un dig de dirijare, un prag de fund si consolidari de mal, pentru asigurarea drumului barjelor spre Canalul Dunare - Marea Neagra.  EVALUARE. Dupa evaluarea informatiilor primite de la autoritatile romane, WWF solicita suspendarea proiectului pana la gasirea solutiilor care sa permita circulatia pe acest fluviu fara a afecta biodiversitatea. Prestigioasa organizatie ecologista considera inacceptabil ca fluviul Dunarea sa fie transformat dupa forma navelor care il vor tranzita, in loc ca navele sa fie transformate in functie de fluviu. WWF solicita formarea unui grup de lucru care sa ofere suport tehnic pentru gasirea unor solutii fezabile si evaluarea proiectului din perspectiva modificarilor climatice. "Nu suntem sub nici o forma impotriva navigatiei, dar acest proiect prevede solutii invechite, ce afecteaza biodiversitatea Dunarii, putand fi create retele care sa nu distruga mediul inconjurator", a declarat dr Orieta Hulea, coordonator program Coridorul Verde al Dunarii inferioare.  RECOMANDARI. WWF a semnalat faptul ca populatia de sturioni va fi afectata. Este vorba despre traseul pe care acesti pesti (considerati cei mai valorosi din lume si care in Europa se mai reproduc in mediu natural numai in portiunea romaneasca a Dunarii) merg pentru a-si depune icrele. WWF recomanda evitarea alterarii hidro-morfologiei Dunarii (a derularii proceselor naturale), conservarea biodiversitatii, asigurarea conformitatii cu reglementarile nationale si internationale privind protectia mediului, precum si transparenta procesului decizional privind proiectele de navigatie. "CE va fi receptiva la propunerile noastre, avand in vedere faptul ca are o serie de criterii dupa care aproba sau nu alocarea de fonduri pentru programe. Exista posibilitati de construire a acestor retele de navigatie astfel incat sa nu afecteze zonele cu biodiversitate ridicata, care constituie probleme pentru navigatia pe Dunare", a spus dr Christine Bratrich, coordonator Regional pentru Programele din Bazinul Dunarii, WWF Programul Dunare-Carpati. "Informatiile ni se ofera tot timpul la urma, in schimb, ne sunt solicitate solutii", a spus dr Orieta Hulea. Licitatia pentru finantarea lucrarilor va fi programata in aceasta vara, proiectul urmand sa fie aprobat la sfarsitul anului 2007 sau inceputul anului 2008. Programul pentru dezvoltarea navigatiei pe Dunare a primit aprobarea Ministerului Mediului, dupa ce, printr-un studiu cu care o parte din specialisti nu a fost de acord, a demonstrat ca biodiversitatea nu este afectata de proiectele de navigatie, potrivit reprezentantilor organizatiei. "Speram ca Ministerul Transporturilor va regandi procedura prin care se doreste a construi aceste cai de circulatie", a adaugat dr Orieta Hulea.  PRECEDENT. WWF s-a implicat intr-un caz similar din Austria, reusind sa impiedice un proiect de navigatie ce urma sa fie implementat in estul Vienei. Lucrarile au inceput anul trecut, dupa modificarea solutiilor de realizare a canalului de circulatie a navelor pe Dunare.