Liga Pro Europa din Targu Mures, cunoscuta pentru pozitiile sale pentru eliminarea icoanelor si a religiei din scoli ca si privind cele in favoarea minoritatii maghiare din Romania, a prezentat saptamana trecuta, in cadrul unui seminar desfasurat la
Liga Pro Europa din Targu Mures, cunoscuta pentru pozitiile sale pentru eliminarea icoanelor si a religiei din scoli ca si privind cele in favoarea minoritatii maghiare din Romania, a prezentat saptamana trecuta, in cadrul unui seminar desfasurat la Bucuresti, un nou program national la care lucreaza. Liga a oferit un raport preliminar referitor la un proiect demarat in iulie 2006 in scolile romanesti si intitulat "Promovarea Interesului superior al copilului in educatia religioasa - Monitorizarea Educatiei Religioase in Scolile Publice din Romania", mai precis o asa-zisa evaluare referitoare la educatia religioasa in Romania. Insa formularele oferite in cadrul sondajului si elevilor din clasele I-IV, si profesorilor lor au serioase probleme de deontologie, folosind intrebari perverse care invoca inclusiv homosexualitatea. Finantat de o fundatie olandeza, proiectul a primit aprobare anul trecut din partea unui secretar de stat pentru minoritati al Ministerului Educatiei fara a fi evaluat insa de conducerea ministerului sau de o Comisiei responsabila. Intre timp, secretarul de stat cu pricina, Jozsef Koto, totodata vicepresedinte executiv al UDMR, a disparut din cadrul MEC. La solicitarile mai multor parinti care considera ca prin acest sondaj copiii lor au fost agresati, ZIUA solicita conducerii Ministerului Educatiei si Cercetarii sa-si evalueze responsabilitatea si sa interzica imediat continuarea acestui sondaj. Formularele chestionarelor tendentioase sunt disponibile pe www.ziua.ro.
Moise ataca si copiii prescolari
Prezent la manifestare in calitate de "operator" si "raportor" al Sondajului, Emil Moise din Buzau a anuntat ca grupul din care face parte si-a propus si eliminarea icoanelor din gradinite, bazandu-se in acest sens pe Hotararea emisa de Consiliul pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) si pe sprijinul presedintelui CNCD, Csabo Astalosz. Noul atac impotriva icoanelor vine intr-un cadru organizat, daca amintim acuzele nefondate la adresa Bisericii Ortodoxe in privinta homosexualilor si afirmatia neadevarata a lui Csabo Astalosz ca Ministerul Educatiei a pierdut procesul cu CNCD si icoanele trebuie scose din Scoli. Ulterior s-a dovedit ca MEC a facut recurs si mai exista alte trei actiuni impotriva Hotararii CNCD, introduse de Asociatia Provita Bucuresti, ASCOR si Asociatia Civic Media, care au asigurat ca au elaborat o strategie conform careia icoanele nu vor fi niciodata eliminate din Scoli.
Proiectul este controversat din capul locului luand in considerare lipsa de obiectivitate al celui care il realizeaza: Liga Pro Europa este co-prezidata de Istavan Haller si Smaranda Enache, o fosta activista si turnatoare a Partidului Comunist, membra a GDS, dar si fondatoare a asociatiei ateiste pentru "libertatea de constiinta", militanta pentru eliminarea icoanelor si a orelor de religie din scoli. Conform lui Enache, in scolile din Romania, "predarea religiei are un caracter haotic, iar educatia religioasa ridica probleme serioase", dupa cum a afirmat la Bucuresti. "Odata cu introducerea predarii religiei in scolile publice, acestea au devenit anexe, prelungiri ale Bisericii", a remarcat Smaranda Enache.
Proiectul a implicat realizarea unui sondaj in noua judete din toate regiunile istorice ale Romaniei, cu preponderenta in Covasna si Harghita, fiind chestionati 3000 de respondenti, elevi si cadre didactice. Conform realizatorilor informatiile obtinute au aratat ca "educatia religioasa nu respecta principiile non discriminarii si libertatii de sansa". Mai mult, cei de la Liga Pro Europa considera ca educatia religioasa este dogmatica si implica aplicarea ritualurilor religioase in orele de invatamant, situatie care ii determina sa afirme ca ceea ce se face in scolile din tara reprezinta "un proces de indoctrinare". Printre numeroasele acuze pe care initiatorii proiectului le aduc educatiei religioase din scolile publice se numara si aceea conform careia aceasta nu respecta principiul egalitatii de sansa, minoritatile fiind tratate ca marginale. Pentru cei de la Liga Pro Europa nici programa scolara si nici manualele dupa care se preda religia nu sunt bune pentru ca "sunt in mare masura confesionale, si nu de cultura religioasa". In plus, Liga Pro Europa eticheteaza profesorii de religie ca fiind "captivi unui folclor religios".
Ateii urmaresc distrugerea sentimentului religios
Co-presedinta Ligii Pro Europa a criticat prezenta "laboratoarelor" de religie si a capelelor, recomandand desfiintarea "bisericilor si capelelor din scoli". Promotorii acestui proiect desfasurat cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii si finantat de Ambasada Olandei au lansat si cateva recomandari. Astfel, sustine Liga Pro Europa, trebuie inlocuite manualele confesionale cu manuale de religie, trebuie respectat caracterul optional al orelor de religie, iar profesorii care predau religia trebuie sa urmeze stagii de formare. La fel de acuzator la adresa modului in care se desfasoara educatia religioasa in scoli a fost Gabriel Andreescu, acesta dorind sa sublinieze "efectul distrugator pe care educatia religioasa il are asupra libertatii de constiinta a copiilor". Iar pentru ca la seminarul organizat de Liga Pro Europa a fost prezent si sustinatorul eliminarii simbolurilor religioase din scolile romanesti, pe motiv de discriminare, profesorul Emil Moise, Andreescu a dorit sa isi reafirme sustinerea pentru sansele cauzei buzoianului. "Emil Moise a deschis o intreaga batalie, care nu poate decat sa duca la schimbarea caracterului confesional al scolii". Emil Moise si-a sustinut, din nou, pledoaria privind eliminarea sentimentului religios si al icoanelor din scoli, dar a atacat si predarea religiei in institutiile de invatamant. Profesorul din Buzau vrea ca termenul "scoli" sa fie inlocuit cu "unitati scolare" intrucat, dupa cum a afirmat, demersul sau are in vedere si gradinitele, unde exista icoane in fiecare sala. In finalul interventiei sale, Moise a afirmat ca "oficierea slujbelor in scoli este o infractiune", conform articolului 318 din Codul Penal. Remus Cernea, liderul asociatiei pentru "libertatea de constiinta", de asemenea, sustinator al ideii scoaterii icoanelor din scoli, a avertizat ca, "daca MEC va ataca in instanta decizia CNCD, va contrazice astfel una dintre misiunile principale ale acestui minister: apararea drepturilor tuturor copiilor".
Religia intareste sufletul
Chestionarul in sine reprezinta o problema care trebuie sa ne puna pe ganduri, este de parere Dr. Alexandra Costache, psiholog principal in cadrul Inspectoratului Scolar Bucuresti, in opinia caruia acest formular face parte dintr-o campanie foarte bine dusa pentru copiii nepregatiti, iar intrebarile adresate elevilor "nu sunt potrivite".
"Practic, religia inseamna constiinta, atitudine, spirit. Religia este foarte importanta pentru ca te invata binele si raul, ideea de intelegere. Si de unde sa afle un copil aceste lucruri, daca nu in scoala? Religia intareste sufletul; te invata sa te duci la preot, care te invata sa nu te mai arunci pe geam, pentru ca sinuciderea este un pacat capital. Iar a merge la preot inseamna totodata si participarea la taine, inclusiv la taina spovedaniei, unde preotul te indruma sa alegi calea adevarului si a binelui", considera dr. Alexandra Costache, amintind valul de sinucideri inregistrate in ultima vreme in randul tinerilor din Romania. Psihologul apreciaza ca predarea religiei in scoli este un lucru bun, fiind "o modalitate de a te pregati pentru mai departe". De asemenea, sustine dr. Alexandra Costache, la religie nu este vorba doar de didactica sau de metodica. "Cred ca ar trebui sa ne gandim cum sa formam o generatie cu anumite valori, si nu cum sa distrugem, ceea ce vad ca se petrece in ultimul timp", ne-a spus psihologul principal.
Elevii, intrebati daca religia ii invata sa fie toleranti fata de homosexuali
Chestionarul adresat elevilor din scolile publice romanesti referitor la educatia religioasa a fost alcatuit din 29 de intrebari, completarea acestuia fiind insa optionala. Astfel, elevii, inclusiv cei de 7, 8, 9 si 10 ani au fost chemati sa raspunda la intrebari de genul "Dupa parerea ta, care religii sunt bune (exemplifica) si care religii sunt rele (exemplifica)", "La orele de religie profesorul te invata sa fii tolerant? (variante de raspuns: crestini/ evrei/ femei/ atei/ musulmani/ romi/ catolici/ homosexuali/ protestanti/ altii)". Interesul autorilor s-a manifestat si in adresarea intrebarii "Cum consideri ca este predata religia in clasa ta? (variante de raspuns: obiectiv si corect/ partinitor si incorect/ ca la biserica/ stiintific/ prezentand egal toate religiile/ ca orice alta materie), sau "In scoala ta se organizeaza: (variante de raspuns cu da sau nu: serbari religioase/ participarea elevilor la serbari religioase din afara scolii/ slujbe religioase)". Din chestionar nu a lipsit nici problema prezentei icoanelor in scoli. Copiii au fost intrebati daca "in scoala ta exista (variante de raspuns: simboluri religioase, icoane apartinand cultului/ simboluri religioase, icoane apartinand mai multe culte si anume/ laborator, sala de rugaciune sau capela apartinand cultului/ laborator, sala de rugaciune sau capela cu simbolurile mai multor culte si anume)".
Intrebari tendentioase si pentru profesori
Profesorii care predau religia in scoli au ajuns si ei in posesia unor chestionare pe care, tot "optional", le-au completat.
Pe langa intrebarile uzuale legate de experienta pe care o au in ceea ce priveste predarea religiei, de programa folosita sau de cursurile de pregatire profesionala la care au participat, cadrele didactice au fost puse sa raspunda si la intrebari tendentioase: "Ce ii invatati pe elevi la orele de religie? (variante de raspunsuri: propria religie/ istoria religiilor/ sa se roage/ valori civice/ toleranta fata de minoritati/ egalitatea sexelor/ toate religiile importante/ sa fie buni crestini/ respect pentru toate religiile. Profesorilor li s-a cerut sa isi dea cu parerea in legatura cu mai multe afirmatii, din care vom enumera doar cateva. "Avand in vedere experienta Dvs, cu care din afirmatiile de mai jos sunteti de acord? (educatia religioasa in scolile publice de stat este necesara/ educatia religioasa ar trebui sa fie limitata in scolile de stat la bisericile traditionale/ in scolile de stat nu ar trebui sa se desfasoare educatie religioasa/ manualele de biologie nu ar trebui sa promoveze darwinismul/ manualele de religie pun accent pe cultul bisericii respective/ manualele de religie ar trebui sa fie axate pe cultul bisericii respective, combatand clar perceptele altor culte". In final, profesorii au fost intrebati ce ar modifica in predarea religiei in scoli.
Avizul MEC dat de un secretar de stat care a disparut
Proiectul Ligii Pro Europa, care a fost initiat in vara anului trecut, s-a desfasurat cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii nr. 33444 din 31.05.2006. Acest aviz a fost dat, dupa cum ne-a precizat Daniel Tomoni, consilier la Directia Comunicare si Relatii Publice din MEC de catre fostul secretar de stat pentru minoritati, Jozsef Koto. Tomoni nu a dorit sa faca nici un comentariu legat de chestionarul Ligii Pro Europa, care a fost aplicat in mai multe scoli din opt judete: Timis, Harghita, Cluj, Mures, Satu-Mare, Tulcea, Dolj, Buzau si Iasi. Proiectul ar urma sa continue din toamna.
Profesorii si elevii s-au impotrivit
Liga Pro Europa a reclamat "sabotarea", de catre unele cadre didactice sau inspectorate, a proiectului propriu privind religia si minoritatile, inclusiv cele sexuale. Smaranda Enache (foto), co-presedinte al Ligii, a aratat ca in Muntenia cadrele didactice au fost mai refractare in sustinerea proiectului, iar la Cluj profesorii au refuzat in procent mare completarea chestionarelor. "Incidentul cel mai grav a avut loc la Buzau, unde Inspectoratul nu l-a acceptat ca monitor pe Emil Moise (n.r - profesorul buzoian care a demarat campania anti-icoane din scoli)", a mentionat Enache, care a mai spus ca raspunsurile din chestionarele completate la Buzau par trase la xerox, probabil ca urmare a presiunii exercitate de unele cadrele
didactice. (L.P.)
Parintele Stoica: capelele sunt initiative locale
Purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, Constantin Stoica, a declarat, pentru Mediafax, ca pozitia ortodoxa in aceasta problema este indreptatita, in virtutea majoritatii ortodoxe din Romania. "Normal ca pentru majoritatea profesorilor de religie, fiind ortodocsi, exista o mai buna comunicare. Legat de prezenta capelelor in scoli, ele sunt initiative ale comunitatilor locale. Nu exista un plan al Bisericii de a <<planta>> icoane prin clase", a explicat Stoica. Referindu-se la recomandarile de la ierarhi de care au nevoie cei care doresc sa predea religie, preotul Stoica a precizat ca acesta masura reprezinta o garantie a moralitatii celui care preda religie. "Manualele si aria curiculara sunt concepute sub girul Ministerului Educatiei si Cercetarii, respectand legislatia romaneasca si pe cea europeana. Exista aceasta coloratura confesionla, dar nu exista in manualele de religie indemnuri la intoleranta fata de cei de alta religie sau confesiune ori indemnuri la prozelitism", a adaugat purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.