Saptamina aceasta, Curtea de Apel Bucuresti a respins contestatia Ministerului Educatiei fata de recomandarea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii de a scoate simbolurile religioase din scoli. Au ce cauta icoanele in clase? Icoanele nu incalca legea

Preotul Vasile Gavrila, parohul Paraclisului Universitar „Sfintul Nicolae", spune ca „prezenta icoanelor nu violenteaza, nu deranjeaza, nici nu intra in contradictie cu vreo legislatie romaneasca sau europeana. Stim ca prezenta icoanei este benefica. Reintrarea icoanelor in scoli dupa 1989 a fost una fireasca, nu legislativa".

De la valul islamic la icoane

• Anul trecut, profesorul buzoian Emil Moise a cerut CNCD sa dispuna scoaterea icoanelor din toate scolile si liceele din judetul Buzau.

• CNCD a cerut Ministerului Educatiei ca icoanele sa fie prezente in clase doar in timpul orelor de religie, iar ministerul a atacat in instanta recomandarea Consiliului.

• In 2004, Franta le-a interzis femeilor musulmane sa poarte valul islamic in scoli.

PRO • Teodor Baconsky

Ipocrizie a corectitudinii politice

Nu mi se pare ca icoanele sint in masura sa strice profilul moral al elevilor, dimpotriva, sint o referire la traditie, care ancoreaza si creeaza o atmosfera normala in scoli. Pe o icoana este reprezentat un sfint si sfintul e in crestinism un exemplu de viata, o persoana care si-a iubit semenii, s-a jertfit pe sine pentru binele celorlalti, acest lucru nu are nimic antieuropean si antidemocratic in el. Faptul de a recomanda in mod discret acest ideal moral nu este in nici un caz ceva rau. Trebuie urmarita o anumita moderatie, nu trebuie sa transformam clasele intr-un iconostas sau sa incurajam kitschul doar pentru ca are ceva religios in el. Interzicerea icoanelor in scoli este o mostra de ipocrizie tipica pentru corectitudinea politica si care nu tine cont de statistica demografica confesionala. 86% dintre romani sint ortodocsi, in conditiile astea cine e discriminat? Daca exista clase in care sint si elevi de alte confesiuni, in functie de structura religioasa a scolii, a localitatii, lucrurile se pot rezolva de la caz la caz, cu putina toleranta. Important e sa nu spui ca icoana exclude alte simboluri religioase.

CONTRA • Florin Iaru

Ipocrizie a Bisericii Ortodoxe

Este scoala o institutie religioasa? Atunci ce sa caute icoanele in scoli?! Icoana sta acolo unde omul se roaga, la el acasa sau in biserica. O sa ajungem sa lipim icoane si in autobuze, si in cofetarii, si in bordeluri: pupi icoana si intri in bordel! Putem sa punem icoana si la WC! Prezenta icoanelor in institutii laice e o desacralizare si o vulgarizare a credintei, nu are nici un rol educativ. Cei care vor sa se roage la scoala pot veni cu o cruciulita asupra lor, nu cred ca, daca e icoana deasupra tablei, te rogi la ea sa-ti sufle cind te asculta profesorul. Daca punem icoane in scoli, inseamna ca sintem un stat religios, Romania e stat laic, cu institutii laice. Biserica Ortodoxa nu face nimic pentru a-i ajuta pe oameni, dar ii convine sa-i faca altcineva treaba. Ati auzit de preoti, de confesori, care sa intre in clase sa-i ajute pe copiii timizi, pe copiii cu probleme? Dar le convine sa aiba oameni care sa vina la biserica, sa plateasca pentru botezuri, nunti. Un cult cu cit are mai multi membri, cu atit e mai puternic. E o ipocrizie, biserica nu-i ajuta pe oameni si vrea sa le intareasca sentimentul religios, sa faca prozelitism prin aceste icoane.

Cititi parerea lui Cristian Pirvulescu despre prezenta icoanelor in scoli pe www.cotidianul.ro/select