Orban a vizitat ieri statiile de metrou incepute inainte de 1989 si neterminate. Ministrul a reiterat vechile planuri de extindere a retelei. Doar trei statii au fost insa terminate in ultimii zece ani.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a inspectat ieri mai multe santiere ale metroului bucurestean, aceleasi care au fost vizitate in 2004 si de predecesorul sau, Miron Mitrea, si care, desi au fost incepute inainte de 1989, nu au fost date in folosinta nici acum. Orban a vizitat statiile Nicolae Grigorescu 2, Zarea si Bazilescu si a promis ca actualele magistrale in lucru, Nicolae Grigorescu-Linia de Centura si Gara de Nord-Laromet, vor fi terminate.

Orban a promis, in statia Bazilescu, ca Magistrala Basarab-Laromet va fi definitivata in 2010. In acelasi loc, in 2004, fostul ministru Miron Mitrea promitea definitivarea lucrarilor in 2006. Ludovic Orban are explicatii pentru aceasta situatie. „Sint cauze obiective si cauze subiective. Primele tin, de exemplu, de proasta conservare a lucrarilor, de conditiile de teren care presupun lucrari foarte apropiate de blocurile de locuinte sau de dificultatea tehnica a acestora, cum ar fi traversarea magistralelor de alimentare cu apa", se plinge Orban. Printre motivele subiective se numara subfinantarea lucrarilor de catre stat. Tronsonul Zarea-Laromet nu are inca sapata galeria, iar firma care efectueaza in prezent lucrarile nu dispune de utilajele care i-ar permite saparea galeriei pe sub pamint, fara a distruge reteaua rutiera de suprafata.

Magistrala Nicolae Grigorescu-Soseaua de Centura este cel de-al doilea proiect major cu o intirziere considerabila. Segmentul ar fi urmat sa fie gata in 2005, promitea in 2004 fostul ministru Miron Mitrea. Ludovic Orban are propriul sau termen, adica anul viitor. Tronsonul porneste de la intersectia bulevardelor Nicolae Grigorescu cu Theodor Pallady, pina la linia de centura, si va avea trei statii: 1 Decembrie, Policolor si Linia de Centura.

Chiar daca nu au reusit sa impuna predarea celor citeva statii de metrou la termenele promise initial, ministrii au planuri mari. Ludovic Orban spune ca are ca prioritate magistrala Drumul Taberei-Universitate. Proiectul fusese prezentat initial in urma cu patru ani de fostul ministru Miron Mitrea, care precizase si sursa de finantare, respectiv un imprumut al Bancii Europene de Investitii. Ludovic Orban nu are noutati, doar ca in acesti ani scursi s-au efectuat studiul de fezabilitate a proiectului si un proiect de memorandum de finantare, care se afla spre avizare la Ministerul Finantelor. Imediat cum va fi aprobat, acesta va fi inaintat Guvernului, spune Orban. Alte proiecte, fara finantare, dar mentionate in plansele colorate prezentate ieri lui Orban, sint un inel de centura sud al metroului intre Dristor si Drumul Taberei, o noua magistrala care ar urma sa plece din cartierul Rahova spre centru si o magistrala de metrou spre Aeroportul Otopeni, proiect a carui paternitate apartine, de asemenea, fostului ministru Miron Mitrea.

Din 1990 incoace, Metrorex a deschis doar trei noi statii de metrou, respectiv Basarab, Grivita si 1 Mai.