E greu sa-ti inchipui un inger in suferinta. Si totusi, ingerii pot fi raniti, alungati din vietile noastre, de catre noi insine, prin faptele nesabuite pe care le comitem. Recenta expozitie de la "Caminul Artei", intitulata "Clasic", purtand semnatura sculptorului Marian Zidaru, accentueaza mesajul crestin al pierderii ingerilor care ne-au fost "daruiti" sa ne insoteasca, inca de la nastere. "Serafim", "Inger ranit", "Nascatoare", "Mainile Domnului", "Ingerul Pamantului", "Mana Maicii Domnului" - lucrari in ulei pe panza sau bronzuri - au lasat cu siguranta o pecete in memoria acelora care au pasit pragul galeriei. De ce "Clasic"?! Iata ce ne spune sculptorul: "Este vorba de o revenire la maniera clasica de a picta, dar si la maniera clasica de a gandi. Exista un clasicism al picturii si un clasicism comportamental. Ingerii sunt o tema clasica in varianta pe care am ales-o in expozitia mea; sunt ingeri in suferinta, ingeri cu aripile taiate, simbolul maternitatii (multiplicarea ochilor si a sanilor), de asemenea, <> in suferinta. Si asta in ideea ca cerul si toti ingerii se afla in suferinta pentru ca omul nu-L face pe Dumnezeu fericit. Pentru ca fericirea cerului depinde de om. Clasicismul comportamental se refera, de fapt, la o atitudine clasica in ceea ce priveste comportamentul social, moral, dar si estetic. Consider ca elementul estetic de factura clasica este cel al cantaririi cu mare grija a elementului de expresie, dar si a expresivitatii. Mai exact, conteaza foarte mult ce pictezi si cum pictezi. Viziunea clasica aduce in prim-plan temele foarte grave - temele cosmice, filosofice - , in niciun caz elementele pornografice sau tot felul de obscenitati care nu au legatura cu notiunea de clasicism in arta plastica, in general.
Expozitia mea a prezentat o replica la ceea ce se intampla in arta contemporana. Altfel spus, toata arta contemporana trateaza cu superficialitate elementul plastic si, cu o nonsalanta scapata din frau, la un moment dat, tematica, de multe ori foarte obscena. Expozitia a fost conceputa ca o reactie impotriva acestui tip de manifestare. Artistul nu trebuie sa amplifice murdaria sociala si murdaria strazii, ci sa participe la curatirea sufleteasca si la curatirea spatiului din jurul omului. Vorbeam de maniera clasica. Pentru aceasta am folosit foarte mult brunurile si reprezentarea in clar-obscur, care se regaseste din abundenta in maniera clasica de a picta", explica Marian Zidaru.
Se adevereste, astfel, ceea ce critica de specialitate a remarcat, de ani buni, privitor la programul estetic al sotilor Victoria si Marian Zidaru, si anume ca "miza profetica, extra-estetica a muncii lor nu exclude catusi de putin ancorarea in cele mai actuale problematici artistice" (Ioana Vlasiu). Cei doi artisti atrag atentia, prin arta lor, asupra pericolului ratacirii fiecaruia dintre noi, indiferent de zona sau domeniul in care ne manifestam; a indepartarii omului zilelor noastre de morala crestina. "Cand omul pacatuieste, ingerul lui pazitor se indeparteaza de el si plange; sufera pentru faptele urate ale omului", comenteaza Marian Zidaru. "Or, de acest lucru trebuie sa tinem cont in permanenta. Pasii nostri spre calea cea dreapta depind de modul cum ne asumam libertatea. Spre ce teluri tindem. Iata de ce ambianta pe care o realizam, in fiecare din expozitiile noastre, este una de pace, de liniste, desprinsa de valtoarea strazii, de obsesiile comerciale", conchide sculptorul, constient de faptul ca "artistul trebuie sa fie tot timpul conectat la aspiratiile spirituale ale omului si sa-i ofere mesajul adecvat la momentul oportun".
Este pentru prima oara cand Marian Zidaru abordeaza tema ingerilor pregnant marcati de suferinta. "Evident, durerea lor este subtila, metaforica; sunt ingeri intr-o suferinta suspinata. De aceea - spune - socotesc ca e momentul potrivit ca omul sa se indrepte cu gandul si spre aceste teme." Arta, ca forma de comunicare universala, poate atrage atentia asupra alunecarilor grave de la credinta cea dreapta. Ar putea chiar "vindeca" raul din noi, asa cum reuseste sa ne incante si sa ne accentueze frumusetea trairilor inalte. Depinde insa in ce masura constientizam rolul ei intr-o lume care se grabeste, se grabeste spre nu stim ce.