Transporturi - Ministerul promite drumuri moderne  Circa 70% din totalul autostrazilor vor fi realizate prin concesiune. Nu se stie inca daca se propune taxa pe autostrada.Ministerul Transporturilor vrea sa concesioneze 1.390 de kilometri de autostrada, din totalul de 2.000 de kilometri prevazuti in proiecte, a declarat Ludovic Orban, ministrul de resort. "Proiectele de constructie a autostrazilor sunt in diverse faze de executie, pentru unele exista studii de fezabilitate, iar pentru altele nu exista", a spus Ludovic Orban. Acesta nu a putut spune daca va fi introdusa sau nu taxa pe autostrada, deoarece sunt mai multe criterii care trebuie luate in calcul.  Ministrul a solicitat Comisiei Europene sa includa Romania pe traseul axelor prioritare ale coridoarelor de transport europene, in conditiile in care rutele vehiculate pana in prezent ocolesc Romania. "Includerea Romaniei pe traseul axelor prioritare ale UE inseamna dezvoltarea economiei", a explicat Orban.   AUTOSTRAZI CONCESIONATE. Dupa trei esecuri de concesionare a realizarii de autostrazi, se pare ca de data asta chiar se va intampla. "Termenul realist pentru semnarea contractelor de concesiune pentru tronsoanele Comarnic - Predeal si Predeal - Brasov este luna iunie 2008. Pentru aceste tronsoane avem deja studii de fezabilitate, care au fost platite de doua ori", a explicat Mihai Grecu, directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Autoritatile estimeaza ca pentru restul autostrazilor ce vor fi realizate prin concesiune, contractele vor fi semnate in circa trei ani. Printre proiectele care vor fi finalizate prin concesiune se mai numara sectoarele Ploiesti - Comarnic, segmentul Sibiu - Pitesti aflat pe coridorul IV, care nu a fost insa cuprins in finantare prin POS-T, centura de nord a Capitalei, Autostrada Ploiesti - Buzau - Focsani si Focsani - Albita de pe culoarul IX. De asemenea, vor fi concesionate Autostrazile Targu-Mures - Roman - Iasi, Arad - Oradea, Sibiu - Fagaras si Petea - Baia Mare.  PROBLEME. Orban a spus ca pentru anul 2006 au fost prevazute fonduri pentru lucrarile pe tronsonul Moara Vlasiei - Ploiesti, care au fost ulterior retrase. "Aceste ordine de plata au fost retrase, iar in bugetul pe anul 2007, cand am venit la minister, nu mai existau bani pentru aceste exproprieri. Pentru Bucuresti - Moara Vlasiei nu am gasit nici un ban in buget, ba m-am trezit ca, in ziua in care am depus juramantul, comisia de licitatie a si atribuit contractul firmei Pizzarotti", a spus Orban. Din cauza unor nereguli de ordin juridic, CNADNR a anulat licitatia pentru desemnarea consultantului care va verifica lucrarile la tronsoanele Bucuresti - Moara Vlasiei si Moara Vlasiei - Ploiesti, de pe Autostrada Bucuresti - Ploiesti.  Exproprieri Ludovic Orban a declarat ca bugetul de 800 de milioane de lei va fi utilizat pentru investitii in proiecte prioritare de infrastructura. Desi in bugetul pe anul acesta nu era prevazuta nici o suma pentru exproprierile ce urmeaza a fi realizate pe Autostrada Bucuresti - Ploiesti, au fost alocati bani de la Guvern. Ministerul a alocat 350 de milioane de lei pentru exproprieri, pentru fluidizarea traficului pe DN 1, largirea la patru benzi a centurii de vest a orasului Ploiesti, precum si pentru variantele ocolitoare ale oraselor Iasi, Suceava si Oradea. Din aceste fonduri va fi reparata si pista Aeroportului "Mihail Kogalniceanu".