Aproape o mie de persoane au aplaudat indelung, la Cluj, mult asteptata superproductie a lui Nae Caranfil, „Restul e tacere".

Filmul care nu a putut deschide editia de anul acesta a Festivalului de Film Transilvania a fost vizionat intr-o proiectie nocturna vineri, in premiera mondiala la Cluj. Pelicula sosise ca la maraton, direct de la postprocesare, in aceeasi zi, dupa cum a povestit criticul de film Ada Rosetti. Regizorul a stirnit aplauzele publicului, declarind ca „Restul e tacere" s-a nascut vineri, la ora sase dimineata, in maternitatea Kodak, dupa o sarcina care a durat 19 ani, ca are o greutate de 40 de kilograme si 200 de grame si o lungime de doua ore si douazeci de minute.

„Restul e tacere" a fost subiect de discutii aprinse inca de anul trecut, cind a fost anuntat drept filmul cu cel mai mare buget din perioada postdecembrista - aproximativ doua milioane si jumatate de euro. Caranfil a prezentat la TIFF o poveste simpla si excelent relatata despre doua personaje carora li se datoreaza realizarea primului lungmetraj autohton - „Independenta Romaniei", o pelicula de 82 de minute din 1912. Este vorba despre tinarul regizor Grigore Ursache (Marius Florea Vizante) si producatorul Leon Popescu (Ovidiu Niculescu), implicati in realizarea unui film care, in termenii de astazi, putea fi considerat o superproductie la inceputul secolulului XX. Cu trei ore inainte de filmul lui Caranfil, s-a putut viziona, la Cinema Arta, pelicula muta din 1912, a carei proiectie a fost insotita de „coloana sonora" asigurata de platanele lui DJ DuBase.

La intilnirea cu presa de simbata dimineata, echipa de la „Restul e tacere" a dezvaluit detalii din culisele filmarilor. Caranfil, care a scris scenariul in 1988, la Bruxelles, a marturisit ca, la un moment dat, i-a propus acest subiect lui Sergiu Nicolaescu, insa acesta l-a sfatuit sa nu-si bata capul cu un film istoric: „Draga tinere, e vorba despre istoria Romaniei aici, mai bine fa ceva actual, despre tinerii dumitale...". O scena speciala a captat atentia si curiozitatea publicului: calatoria personajelor la Paris este redata printr-o secventa de animatie. „Trebuia sa-mi duc personajele la Paris, sa vada Turnul Eiffel in constructie, asa ca am apelat la un montaj de desene, realizat pe calculator", explica regizorul.

Dupa dezbaterea iscata de pelicula de Palme d’Or a lui Cristi Mungiu, filmul lui Caranfil si-a cistigat aplauzele atingind o cu totul alta coarda: „Restul e tacere" e un film de public, un „crowd pleaser", dupa cum l-a definit Nae Caranfil. Editorul Dan Nanoveanu a tinut sa atraga atentia ca aceasta pelicula ar trebui sa le arate celor din generatia tinara ca „in Romania nu functioneaza doar cinemaul de gen Cristi Puiu". Continuind cu o gluma ideea colegului sau, Nae Caranfil a spus ca „a face un film bun care sa placa maselor e ceva care tine de experiment in Romania, inseamna sa deschizi noi orizonturi cinematografiei romanesti". Filmul sau se inscrie in ceea ce el numeste dramedie: structura dramatica in cheie comica, un experiment riscant, care ar putea deruta spectatorul prin schimbarea de ton. Insa reactia publicului l-a linistit pe regizor: „Am vazut aseara o sala venita pentru comedie, care tropaia la fiecare glumita, insa dupa alunecarea in cheia dramatica a urmat o tacere incarcata, plina - publicul a inteles ca povestea lua o alta directie si a urmat-o pina la capat".

„Restul e tacere" va intra in circuitul festivalurilor, urmind sa fie difuzat pe marile ecrane din Romania abia din luna martie a anului viitor.