Autoritatile spera sa mai amortizeze impactul taxei de prima inmatriculare prin afirmatii precum "analizam posibilitatea eliminarii taxei pentru emisii de poluanti in atmosfera", cum arata declaratiile presedintelui Administratiei Fondului de Mediu, Mihai Toti. Pe langa faptul ca aceasta masura n-ar compensa in niciun fel vizibil efectele noii taxe auto, varianta cu reducere a darii pentru emisii nici macar nu a plecat din initiativa oficialitatilor autohtone. Astfel, Agentia Europeana de Mediu a fost de acord cu taxa auto, dar recomanda ca valoarea acesteia sa fie stabilita in functie de tipul masinii si sa fie corelata cu reduceri la alte taxe de mediu, a declarat directorul AEM, Jacqueline McGlade. In consecinta, din ce taxe sa reduca Guvernul - evident, din cea mai nesemnificativa. "Reducerea taxei de mediu este o masura care nu compenseaza in niciun fel pe cea de prima inmatriculare. De pilda, in cazul unui Logan, cu un consum mediu, taxa mentionata ar reprezenta undeva la 1,2 lei", a spus Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport.

Korodi: Se evita dubla taxare

Mihai Toti a afirmat ca "grupul interministerial in care se decide eliminarea acestei taxe este de acord ca nu pot exista in acelasi timp si taxa pentru emisii de poluanti in atmosfera pentru emisii mobile, si taxa de prima inmatriculare", a precizat Toti. Ministrul Mediului, Attila Korodi, declara la inceputul lunii mai ca taxa pentru emisiile de poluanti in atmosfera provenite de la masini, platita de operatorii economici la Administratia Fondului pentru Mediu, va fi eliminata, deoarece, prin corelare cu taxa auto, s-ar ajunge la o dubla taxare. Potrivit acestuia, proiectul de lege privind organizarea Fondului pentru Mediu se afla in circuitul ministerial de avizare.
Conform Ordonantei de Urgenta 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, aprobata prin Legea 105/2006, operatorii economici achita la Fondul pentru Mediu o taxa pentru emisiile de poluanti in atmosfera provenite de la surse mobile - masini. Potrivit actului normativ mentionat, operatorii economici platesc 0,02 lei/kg pentru pulberi, 0,04 lei/kg pentru oxizi de azot si oxizi de sulf, 12 lei/kg pentru plumb, 16 lei/kg pentru cadmiu si 20 lei /kg pentru emisiile de mercur si cele de poluanti organici persistenti.

Taxa controversata

Citeste si:

Comisia Europeana a declansat pe 20 martie 2007 procedura de infringement (incalcare a tratatelor) impotriva Romaniei pentru taxa de inmatriculare. Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei pentru masinile vechi si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second-hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare, asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE. Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4, si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

Romanii au platit 204,74 mil. lei pentru taxa de inmatriculare

Statul a incasat in primele cinci luni ale anului 204,74 milioane lei (62 milioane euro) din taxa de prima inmatriculare a autoturismelor, in conditiile in care Finantele au estimat ca in 2007 vor colecta 766,8 milioane lei din aceasta taxa.
Finantele vor modifica taxa de inmatriculare auto prin depunerea unei alte formule de calcul, agreate de Comisia Europeana, in Parlament. Noua varianta a taxei va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2008.