Cristian Mungiu si echipa care a castigat pe 27 mai, seara, cel mai important premiu din cinematografia romaneasca - Palme d'Or - pentru filmul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", au sustinut ieri o conferinta la Sala Elvira Popescu a Institutului Francez din Bucuresti, in preziua debutului celei de a sasea editii a Festivalului International de Film Transilvania din Cluj. Acolo, filmul va fi proiectat pentru prima data in Romania, in aceasta seara, in deschiderea TIFF.
"Le multumesc celor care au facut filme inaintea mea si au luat premii inaintea mea. Cred ca daca ne-am fi prezentat la Cannes in 2001 sau in 2002, chiar si cu acest film, nu am fi luat direct un Palme d'Or. Am capitalizat o simpatie care s-a nascut pentru filmul romanesc", a spus regizorul Cristian Mungiu. Povestind despre reactiile pe care pelicula romaneasca le-a starnit in presa internationala, Mungiu a incercat sa gaseasca o explicatie pentru care intregul nou val din cinematografia romaneasca a produs in ultimii ani filme din ce in ce mai bune, desi toate tributare intr-un fel sau altul perioadei comuniste. "Ne-am trait tineretea sub comunism si e bine sa incerci sa sublimezi asta si s-o transformi artistici, a explicat Mungiu precizand in acelasi timp ca "4 luni..." nu este un film despre comunism si ca de-a lungul filmarilor au incercat in permanenta sa evite orice cuvant care ar fi putut trada o situare temporara clara. "In felul de a face film al generatiei noastre exista o reactie la stilul de film care s-a facut inainte si dupa '89. Imediat dupa, erau revansarde, povestite intr-un stil complicat... Noi am fost primii care am inteles ca acest stil complicat nu mai e dorit de public, ca e nevoie de o intoarcere la poveste si la un fel de simplitate a povestirii. (...) Am plasat aparatul in cel mai favorabil mod cu putinta si i-am lasat pe actori sa se manifeste. Incerc sa-mi constitui un limbaj simplu, direct, sa-i spun totul cat mai direct spectatorului, iar eu, ca autor, sa ma vad cat mai putin."
Vorbind despre extraordinarele performante ale actorilor, fara de care filmul nu ar fi avut valoarea pe care o are, Cristian Mungiu a povestit cum, la Cannes, au fost la un moment dat chiar banuiti ca au folosit actori neprofesionisti, ca intr-un fel de documentar pe tema avortului: "Sunt multumit de filmul meu si pot sa-l vad in sala fara nici o tresarire legata de actori, desi sunt foarte pretentios".
"Palme d'Or-ul e mai important decat un Oscar"
Regizorul care, la 39 de ani, are deja in palmares doua premii FIPRESCI, (pentru "Occident" si, acum, pentru "4 luni..."), a explicat de ce pentru el Palme d'Or-ul este mai important decat un Oscar. "Pentru noi, care facem filme, Cannes inseamna respect profesional, respect pentru cinema. Respectul pe care l-am simtit acolo, la Cannes, pentru ceea ce am facut nu ni-l poate lua nimeni. Sa stai doua saptamani la festival, sa stai de vorba cu ziaristi, cronicari, si sa citesti ce scriu apoi, e mai mult decat onorant si incantator. Adevarata confirmare e sa iei Palme d'Or. Dar e normal ca intr-o tara care vede 95% filme americane sa existe mitul Oscarului. Eu respect Oscarul, sa nu fim ipocriti, oricine isi doreste un Oscar pentru film strain, dar profesional, pentru noi, asta e ceea ce ne-am dorit cel mai mult. Orice student la Facultatea de Film viseaza ca intr-o zi sa ia un Palme d'Or".
Refuzand sa discute despre Centrul National al Cinematografiei (CNC) in acest moment, Mungiu a spus ca prefera ca lumea sa se bucure de premiul de la Cannes: "Din pacate, atmosfera a fost mult mai placuta pentru noi cat am fost la Cannes decat aici. Sa ne bucuram de acest premiu in aceasta conferinta de presa. (...) Am bucurat atatia oameni pentru simplul fapt ca s-au nascut in Romania. O data in viata ti se intampla asta si suntem foarte bucurosi". Si actrita Anamaria Marinca, una dintre favoritele la premiul pentru interpretare feminina, a vorbit despre importanta faptului ca premiul a fost adus in Romania: "E onorant, ne provoaca o mare bucurie acest premiu. Si faptul ca l-am adus in Romania inseamna enorm. Ca am facut ceva pentru tara mea..."
"Avem dreptul sa lucram mai confortabil"
Povestind cum a transportat trofeul de la Cannes la Bucuresti, Cristian Mungiu a spus cu simplitate: "Am luat premiul, l-am pus in geanta festivalului si l-am trecut fara probleme la vama. Controlorul cu scanner-ul a avut o exclamatie de uimire si si-a chemat toti colegii sa-l vada".
Cel mai important premiu din cinematografia romaneasca, primit la cea de-a 60-a editie a Festivalului de la Cannes, a fost castigat cu un film care a avut un buget de pornire de 600.000 de euro. Explicand ca filmul n-ar fi aratat altfel daca ar fi avut mai multi bani, Mungiu a vorbit totusi despre anormalitatea care functioneaza in Romania in acest domeniu, in sensul ca toate filmele premiate in ultimii ani la mari festivaluri internationale s-au realizat cu multe compromisuri atat din partea actorilor, cat si a producatorilor, scenaristilor etc. "Avem dreptul sa lucram mai confortabil", a spus Mungiu al carui film va fi prezentat in perioada urmatoare in lumea intreaga.