S-ar cuveni sa salutam spiritul justitiar al lui Traian Basescu! Personal, am impresia ca asist la un miracol analog cu convertirea unui pagan la crestinism. Caci, nu prea de mult, inaltul demnitar tuna si fulgera impotriva Justitiei, exploziv, vituperand contra slujitorilor Dreptatii fiindca acestia indrazneau sa se ocupe de prietenii si acolitii sai. Si s-a exprimat nu ca un particular la carciuma, ci in calitate de ministru. Ca, de exemplu, in afacerea OPAL (practic necunoscuta poporului) cand prietenul sau de suflet, Calin Marinescu (foto) - Shogunul, mare demolator al flotei, a fost trimis dupa gratii. Prilej cu care membrul Guvernului Romaniei Traian Basescu a explodat in mass-media: "il aresteaza pe Calin Marinescu pentru nu stiu ce embargo incalcat prin Golf".
Nava fantoma, fara nume, fara pavilion, cu acte masluite
Numai ca ministrul stia foarte bine: embargoul violat era masura dictata de ONU impotriva Irakului. Iata faptele: firma GEOMAR (manager Calin Marinescu) inchiriaza tancul petrolier OPAL, apartinand societatii NAVCOM Constanta, firmei HANDY SEA SHIPMANAGEMENT - Cipru (patron - omul de paie al Shogunului Toader Gheorghe, fost reprezentant al Petromin, ulterior urmarit de Interpol) spre operare. Toader o subinchiriaza unei firme arabe din Golf. Toate sunt manevre premeditate in vederea incalcirii pistelor in caz de, Doamne fereste, vreo incurcatura. OPAL sub comanda lui Paul Petrache, alt om al Shogunului, se pune pe facut contrabanda cu petrol incarcat clandestin in Irak si transportat la o nava colectoare care apartinuse tot Romaniei dar ajunsese la firma MINERVA, rezultata din paguboasa asociere a Petromin cu o firma a grecului Alafouzos. Mototancul OPAL a facut sase curse terminate cu descarcarea marfii de contrabanda; in timpul celei de-a saptea, elicoptere ale US Navy a oprit vasul la bordul caruia au coborat, inarmati pana in dinti, soldati. Tancul a fost perchezitionat si echipajul interogat, nava fiind declarata in stare de arest. Au fost prelevate probe de petrol, a caror analizare ulterioara a stabilit fara dubiu provenienta marfii, totul ca sa nu existe vreo eroare. "Gheorghe Toader, pilotat si inteles cu Marinescu si cu Paul Petrache, a coordonat direct cele sapte transporturi (...) La 15 ianuarie 1998 autoritatile kuweitiene au retinut nava si echipajul. Armatorul Navcom SA a fost amendat cu 1% din valoarea marfii confiscate (500 mii USD), grevata de neachitarea acelei amenzi si de cheltuielile portuare", se arata in documentarul <<Opera>> inceputa de Traian Basescu a fost continuata de acolitii sai " Distrugerea flotei maritime a Romaniei" - (Romania Libera din 3.06.2000; am rectificat deja eroarea privind autoritatile care au arestat nava). Iar ministrul Transporturilor din acel timp exclama in public, pentru uzul naivilor care i se uitau in gura exact ca astazi: "il aresteaza pe Calin Marinescu pentru nu stiu ce embargo incalcat prin Golf".
"De ce credeti ca v-a trimis Marinescu in Golf?"
Investigand cazul, am aflat de la echipaj lucruri de o gravitate iesita din comun, fara precedent in istoria flotei romane: a fost sters numele navei si al portului de origine; a fost dat jos pavilionul romanesc; echipajului i s-a ordonat sa se prefaca a nu intelege engleza; vasul a intrat in black-out, toate comunicatiile cu familiile fiind taiate timp de patru luni; jurnalul de bord a fost falsificat trecandu-se cu totul alt port de destinatie decat cel real, Bassrah - Irak. Iar comandantul de cursa lunga Traian Basescu, ajuns ministrul Transporturilor, isi exprima naduful ca prietenul si acolitul sau a fost arestat. Prieten care fusese ministru adjunct al lui Basescu si avea aceiasi calificare intr-ale shippingului ca ministru. Marinarul Basescu se face a nu observa gravele infractiuni comise de amicul sau, nici prejudiciul rezultat din amenda - cifra finala fiind 4,5 miliarde lei. In ce ne priveste, ne este foarte greu sa credem ca ministrul nu va fi fost informat de prezenta Shogunului in zona infractiunii, Marinescu ajungand chiar la bordul petrolierului unde n-a discutat decat cu comandantul. Nu e greu de ghicit despre ce! La 30.09.1997, echipajul a reusit sa trimita, de la Fujeirah (Emiratele Arabe Unite) o radiograma catre FPS si Navcom, realizand in ce actiuni periculoase fusese tarat. (Cand am investigat cazul, actul cu nr. 68 din data mentionata disparuse, nu mai exista in arhive). La protestele oamenilor, Petrache a intrebat cinic: "Ce, nu stiti pentru ce v-a trimis Marinescu in Golf?".
Sinceritate sau dubla gandire
La recentul miting-mamut de la Constanta, Traian Basescu a adresat poporului retorica intrebare: "Ca presedinte, am orientat puternic politica externa romaneasca in directia Vest, trecand Atlanticul, renuntand la reminiscentele de control politic dinspre Rasarit. Am gresit?" si a recoltat un NU hotarat, izbucnit din mii de piepturi. Onorabila gandire, dar acolitul sau pe care il apara cu patos nu facuse altceva decat sa loveasca in interesele Marelui Licurici, cu pretul implicarii Romaniei intr-o grava infractiune internationala care ne-a pus tara intr-o situatie cel putin jenanta in relatia cu ONU si SUA, exact intr-o vreme cand se faceau eforturi de integrare euroatlantica. S-a adus fara indoiala atingere, macar in ordine morala, acelor eforturi. Basescu a reactionat ca si cand amicul facuse o sotie de scolar. Asadar, care este adevaratul discurs al lui Basescu? De ipocrizie in repetatele iesiri intru apararea Shogunului nu-l putem banui, afinitatile elective sunt prea puternice si prea vadite. Atunci? Nu ne ramane, vai, decat ipoteza dublului discurs si a dublei gandiri. Adica ipoteza demagogiei.