Si la recentul Forum International al Asiguratorilor si Reasiguratorilor, desfasurat la Sinaia, la finele lunii mai, companiile de asigurari au atras atentia asupra gradului inalt de daunalitate pe segmentul auto, cu efect direct asupra pierderilor inregistrate de asiguratori.
An de an, odata cu innoirea parcului auto, a performantelor acestora si cu majorarea investitiilor, societatile de asigurari intampina serioase probleme. Conform datelor existente, peste 90 la suta dintre asiguratori au inregistrat pierderi din activitatea de subscriere. Nici nu este de mirare atat timp cat 82 la suta din totalul sumelor subscrise la politele RCA si CASCO reprezinta plati pentru daune. Numai in anul 2005, dintr-un total de incasari de 459 milioane euro, despagubirile au depasit 376 milioane euro. De asemenea, se observa o dinamica accelerata a valorii indemnizatiilor platite drept daune. Daca in anul 2002 valoarea medie era de 350 euro, ea a urcat la 370 euro in 2003 la 412 euro in 2004, pentru a depasi 553 euro anul trecut.

Inghesuiala mare pe palierul auto

Pe langa cresterea exponentiala a daunalitatii, pierderile societatilor de asigurari mai pot fi puse si pe seama concurentei acerbe si a concentrarii masive pe asigurarile RCA si CASCO. 70 la suta din totalul pietei de asigurari din Romania este situat pe acest segment. De pilda, in 2006, din 1,3 miliarde euro total venituri din asigurari, 878 milioane au provenit din CASCO si RCA. De aici o concurenta in care multi asiguratori, pentru a acapara cote importante de piata, au riscat si nu au impus praguri suficiente de prudentialitate. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a avertizat constant asupra riscurilor la care se supun asiguratorii si a cerut o temperare a practicilor folosite in atragerea de noi clienti. Si la Sinaia, vicepresedintele CSA, Constantin Buzoianu, a atras atentia ca vanzarea politelor de asigurare la colt de strada sau la taraba nu este de natura sa confere pietei o imagine pozitiva si mai ales asupra faptului ca aceasta practica poate genera fraude in sistem.

Slaba infrastructura rutiera, eterna problema

Citeste si:

Asiguratorii au subliniat ca dinamica ascendenta a daunalitatii are la baza cresterea ingrijoratoare a numarului de accidente. De altfel, comisarul-sef, Nicu Cracea, afirma ca in primele patru luni ale anului in curs au fost inregistrate 105.820 de accidente, dintre care 16.008 doar in Bucuresti. In opinia domniei sale, cauza principala o constituie starea precara a infrastructurii rutiere din Romania, care se afla la nivelul anului 1989 sau chiar mai jos. Datele statistice releva faptul ca 35 la suta din drumurile existente sunt de... pamant, iar peste 40 la suta din drumurile judetene au norma de folosire expirata. Pe aceste drumuri judetene se produc peste 80 la suta din accidente. Traficul devine impropriu, ingreunat si prin existenta traficului de atelaje si vehicule agricole. Conform legislatiei in vigoare, accesul acestor atelaje si vehicule lente este permis doar pe reteaua de drumuri ocolitoare care trebuie construite la marginea carosabilului. Aceste rute nu au fost construite, fiind mereu invocata absenta resurselor financiare.

Siretlicuri pentru obtinerea de despagubiri neconforme cu realitatea

Pe langa accidente, un alt lucru care a condus la cresterea sumelor platite ca despagubiri, in baza, il reprezinta majorarea devizelor de reparatii intocmite de unitatile de service, majorare considerata de asiguratori ca fiind artificiala. De aceea, ei propun introducerea unui sistem unitar de evaluare a pagubelor, sistemul AUDATAX, a pretului pieselor de schimb si a costurilor cu manopera, precum si standardizarea timpilor de executie a lucrarilor de reparatii pe baza datelor furnizate de producatori. Reprezentantii societatilor de asigurari au atras atentia asupra ponderii ridicate a fraudelor in sistem. Conform estimarilor, 10 la suta din sumele incasate ca despagubiri sunt obtinute ilegal. La mentinerea acestei cote inalte contribuie atat factori interni (agenti de asigurari care incheie polite fara sa respecte normele, chiar fara sa le antedateze), cat si factori externi, pornind de la agentii constatatori care inscriu daune inexistente pana la unitati de service care inainteaza catre societatile de asigurari devize supraincarcate. Practic, numai in 2006, in baza estimarilor asiguratorilor s-au platit despagubiri de 37,6 milioane euro, sume obtinute prin intermediul fraudelor.
Desi ceruta in piata, aparitia in luna iunie sau iulie a instrumentului constatarii amiabile in cazul accidentelor usoare va conduce la extinderea fenomenului de frauda, in prezent neexistand un sistem prin care veridicitatea datelor declarate sa fie confirmata. Practic, pot exista cazuri de intelegeri pentru a fi declarat un anumit eveniment rutier in scopul incasarii unei polite de asigurare.

Stefan Radeanu