Ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu (foto), si directorul general al Centrului National al Cinematografiei, Eugen Serbanescu, fura din tortul succesului lui Cristian Mungiu. Cele doua oficialitati culturale traiesc euforia unui succes european la care n-au nici o contributie.
Dupa cum se stie, numele celor doi e legat de un controversat concurs de finantare, in decembrie 2006, pentru proiectele de filme de lung metraj in urma caruia Sergiu Nicolaescu a fost declarat castigator, cu 74,25 puncte, pe pozitia a patra fiind clasat actualul castigator al Premiului Palme d'Or, cu 63,45 puncte.
Succesul lui Cristian Mungiu ar trebui sa-i trezeasca din discursul triumfalist pe cei responsabili de soarta cinematografiei romanesti, punand cat mai grabnic la punct un sistem de evaluare care sa nu mai repete greselile impardonabile ale trecutului si prezentului. Daca in Romania ar functiona bunul simt, unda Mungiu ar trebui sa fie un soc pentru Adrian Iorgulescu, cel care a numit juriul pentru selectia proiectelor de fictiune in 2006, astfel incat ministrul Culturii sa-si asume esecul prin gestul unei demisii de onoare.
Un film de nota 7 pentru CNC
Concursul de proiecte cinematografice, sesiunea decembrie 2006, organizat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) a starnit controverse mediatice fara precedent. In urma jurizarii, au fost depuse nu mai putin de 25 de contestatii, cele mai multe dintre acestea vizand, conform Ministerului Culturii si Cultelor, "judecata de valoare aplicata de comisia de jurizare a proiectelor cinematografice inscrise in concurs". Importanti critici de film de la noi si-au exprimat public nemultumirea fata de unii membri ai juriului care nu ar fi avut in opinia acestora competenta in domeniu. Din juriu au facut parte Dinu Tanase, Constantin Chelba, Marin Vladimir, George Balaita si Radu Nicolae.
Conform ierarhiei juriului propus de Adrian Iorgulescu prin Ordin al Ministrului Culturii si Cultelor, Cristian Mungiu a primit pentru "Patru luni, trei saptamani si doua zile", producator Mobra Film, 63.45 puncte si a patra pozitie in clasament. De asemenea, filmul lui Mungiu a primit 1.100.000 RON. Pe primul loc in ierarhia juratilor alesi de Adrian Iorgulescu s-a situat Sergiu Nicolaescu, pentru "Supravietuitorul", producator Media Pro Pictures, cu 74,25 de puncte si un credit de 1.873.069 RON. ZIUA a aflat notele juriului pentru filmul lui Cristian Mungiu: Dinu Tanase - 6,40, Marin Vladimir - 7,00, George Balaita - 5,80, Constantin Chelba - 8,20, Radu Nicolae - 8,00.
Succes cu un buget redus
Bugetul filmului lui Cristian Mungiu a fost o mare necunoscuta inainte cu sase luni de proiectia de la Cannes. CNC a oferit, in urma concursului de proiecte, 350.000 euro, adica jumatate din costurile filmului. Los Angeles Times a remarcat si el acest fapt scriind astfel: "Un film romanesc cu buget restrans, intrat printre primele filme in concursul de la Cannes, a reusit sa eclipseze peliculele rivale ce s-au bucurat de bugete incomparabil mai mari si au fost realizate de personalitati consacrate ale cinematografiei mondiale, reusind sa-si adjudece premiul Palme d'Or". La primirea trofeului, discursul lui Cristian Mungiu a exprimat cu sinceritate situatia in care s-a aflat finantarea filmului "4 luni, 3 saptamani si 2 zile": "Acum un an nici nu ne gandeam la acest proiect, acum sase luni nu aveam bani", a declarat regizorul, parand putin socat.
"Moartea domnului Lazarescu", o alta bila neagra pentru CNC
Jurizarile pentru finantarile nerambursabile ale CNC au fost in fiecare an puse sub semnul intrebarii. Atat componenta juriului, dar, mai ales, criteriile de evaluare au fost motiv de scandal intre tinerii regizori, criticii de film si cei care au sustinut si promovat juriul.
Lui Eugen Serbanescu (foto), actualul director general al CNC, i s-a cerut in mai multe randuri demisia pentru felul in care a gestionat scandalul finantarii filmului romanesc. Printre esecurile jurizarilor din ultimii ani, amintim de filmul lui Cristi Puiu, "Moartea domnului Lazarescu", care nici macar nu a fost selectat pentru finantare. Eugen Serbanescu crede ca in acest moment CNC-ul trebuie laudat pentru ca a ales un film premiat la Cannes. CNC a finantat cu 20000 de euro deplasarea lui Cristian Mungiu la Cannes, precum si cheltuielile legate de afisele filmului "4 luni, 3 saptamani si 2 zile". Tot la Cannes, Romania a participat in premiera cu un pavilion de sine statator pe care CNC l-a finantat cu suma de 35000 de euro. Intrebat cum comenteaza faptul ca filmul lui Cristian Mungiu a obtinut doar al patrulea punctaj, Eugen Serbanescu a raspuns ca ierarhia juratilor nu trebuie privita ca una pentru un proiect final. Se dau, astfel, note pentru proiecte care vor deveni opere. Dupa Serbanescu, principalul fapt nu e pe cel loc esti in ierarhia CNC, ci ce vei face cu filmul dupa ce vei obtine finantarea. Directorul general al CNC a admis faptul ca in urma scandalurilor privind finantarea filmului romanesc, in acest an va fi organizata o noua formula de alegere a juriului, formula ce va cuprinde reprezentantii asociatiilor si uniunilor de creatie si critici de film. Obtinerea finantarii va cunoaste simplificari de scrierea a formularelor. Ministrul Culturii si Cultelor nu va mai numi el juriul, ci va agrea propunerile facute de catre CNC. In 2006, au fost acordate credite de 8 milioane de euro pentru filme romanesti.
Cel mai mare succes din toate timpurile
Ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, a reamintit ca Palme d'Or este corespondentul european al Premiul Oscar, de aceea, in opinia sa, succesul repurtat la Cannes de Cristian Mungiu este cel mai mare succes al filmului romanesc din toate timpurile. "Este succesul regizorului, apoi succesul cinematografului romanesc si indraznesc sa spun ca si al culturii romane care, iata, iese in lume cu acest trofeu", a declarat Adrian Iorgulescu.
Ministerul saluta performanta
Pe pagina web www.cultura.ro, succesul lui Cristian Mungiu este prezentat astfel de catre biroul de presa al MCC: "Ministerul Culturii si Cultelor saluta extraordinara performanta a cineastilor romani, care au reusit sa obtina cele mai importante distinctii ale Festivalului de Film de la Cannes. Editia din acest an intra in istoria festivalului pentru ca marcheaza 60 de ani de la infiintarea acestuia, dar si in istoria culturii romane. Optiunea juriului pentru cel mai important premiu al Festivalului (...) demonstreaza prestigiul de care a ajuns sa se bucure pe plan mondial noul val al cinematografiei romanesti. (...) Daca mai adaugam faptul ca filmul lui Cristian Mungiu a mai obtinut alte doua premii in cadrul Festivalului, Premiul Federatiei Internationale a Presei Cinematografice (FIPRESCI) si premiul educatiei nationale din Franta, avem dimensiunea exacta a prestigiului de care se bucura astazi pe plan international cinematografia romaneasca. Chapeau bas, domnule Cristian Mungiu, respectul nostru, domnule Cristian Nemescu!"
CNC se lauda ca a dat bani
Directorul Centrului National al Cinematografiei (CNC), Eugen Serbanescu, considera ca Trofeul Palme d'Or obtinut de Cristian Mungiu reprezinta un moment istoric in cinematografia romaneasca. "Este un moment istoric pentru cinematografia noastra. Este cel mai mare triumf care a fixat standarde mari si avem obligatia sa le mentinem", a afirmat Serbanescu, adaugand ca o mare bucurie este si faptul ca filmul lui Cristian Nemescu, cofinantat, ca si proiectul lui Mungiu, de CNC, a fost premiat la Cannes. "Sunt succesele creatorilor acestor filme, succesele artistilor care au jucat, succesele producatorilor care s-au preocupat de proiecte, iar noi ne bucuram ca am putut contribui financiar la aceste succese", a declarat directorul CNC.