Cand vocea este mai puternica decat imaginea     Doua marci cunoscute, care comunica sustinut, au recurs in ultimele lor campanii la asocierea in spoturile tv cu voci care sunt adevarate branduri, prin contributia lor la una dintre cel
Cand vocea este mai puternica decat imaginea     Doua marci cunoscute, care comunica sustinut, au recurs in ultimele lor campanii la asocierea in spoturile tv cu voci care sunt adevarate branduri, prin contributia lor la una dintre cele mai longevive si de calitate emisiuni tv, si anume, Teleenciclopedia.   La 21 mai, Teleenciclopedia a implinit 42 de ani.     Interesant este ca intr-o forma de media in care vizualul este miza, exista cateva voci care au reusit sa se impuna, sa aspire pe drept cuvant la statutul de marca. Demis Ghindeanu, Brand Manager TVR, explica aceasta situatie, a celebritatii vocilor Teleenciclopediei printr-o realitate particulara. "TVR este prima emisiune din viata multor romani. Pe langa emisiuni noi, TVR a pastrat in grila sa cateva programe care au facut istorie. Probabil ca longevitatea emisiunii este un motiv.     Vocile celor care au prezentat emisiuni inainte de 1989 au un mare ecou afectiv, le auzi si le recunosti, iti suna familiar. Rememorezi momente din viata ta numai ascultandu-le. Nu cred ca in momentul de fata in Romania mai exista asemenea voci, ca acelea ale "Teleenciclopediei". Acum "vocile circula; azi sunt la o televiziune, maine, la alta. Astazi se insista pe crearea imaginii vedetelor, nu a vocilor. Timpurile sunt altele. Probabil ca inca o voce usor de recunoscut este cea a Vioricai Bucur sau cea a Georgetei Chira, vocile copilariei noastre, de la desene animate".     Florian Pitis este povestitorul din spotul la Prigat (realizat de agentia 23 Communication Ideas), iar Mariana Zaharescu explica atributele unei specii care se manifesta in societate de curand, specie demna de studiat: barbatul Bergenbier (in spotul semnat Leo Burnett). Formatul celor doua spoturi, de tip documentar, se preteaza acestor asocieri, desi aceasta specie a spatiului tv este abordata diferit de la un caz la celalalt. In spotul Bergenbier, in virtutea valorilor marcii, tonul este ironia detasata, umorul povestit la rece, stiintific de vocea Marianei Zaharescu. In spotul Prigat, atmosfera este a unui documentar real, care se ia in serios. Documentarul ca punct de pornire a mai fost folosit si in campania pentru ciocolata Lion.       PUNCT DE GREUTATE. In ceea ce priveste vocea, Bogdan Costin, copywriter la 23 Communication Ideas, considera ca este unul dintre punctele de greutate intr-un spot, in conditiile in care "reuseste sa completeze in mod fericit povestea spusa in imagini. Iar daca vocea e deosebita si e folosita constant in spoturile unei marci aduce un plus de memorabilitate acestora. Daca ne gandim ca toti mafiotii vorbesc ca Marlon Brandon in Nasul, se poate spune ca o voce are potential de brand". Carmen Tiderle, Creative Director la Leo Burnett&Target, considera ca "vocea e o bucatica dintr-un puzzle". Mai mult, alegerea vocii poate conferi in timp consistenta unei marci, "iar acea voce se comporta ca un logo. Este suficient sa o auzi ca sa stii ca e vorba despre un anume brand".       SPECIE. Barbatul ca specie abordata in grila stiintifica a aparut si in spotul Guiness, in postura celor trei amfibieni care strabat toate treptele darwiniene de-a lungul mileniilor, cu rabdare si consecventa, pentru a deveni trei tipi care au stiut sa astepte o bere de valoare. Barbatul Bergenbier este un macho care isi joaca cu maxima apetenta acest rol, de care nu se simte intimidat, in ciuda tuturor parghiilor de intimidare la care recurge o societate in care femeia este cea care conduce de fapt jocurile si ii transforma pe vajnicii masculi in jalnici metrosexuali. Barbatul Bergenbier este ultimul mohican al unei specii care a dominat milenii jungla sociala. El nu are sentimentul penibilului cand de la balcon, unde infuleca un hamburger, isi manifesta interesul pentru o gingasa domnisoara, comunicand "prin sunete" specifice, adica prin fluieraturi si gesturi asemenea, umbla in ceata datorita aplecarii pentru spiritul de turma si isi serbeaza pasiunea pentru bere si fotbal intr-o zi pe care are tupeul sa si-o adjudece din sirul zilelor mai mult sau mai putin monotone, mai mult sau mai putin dominate de resemnare, de peste an.     FORTÃ…. Prigat are o componenta de umor, in grila consecintei extreme, in componenta de print a campaniei. Aici animalele - logo de pe diferite accesorii sport (tricourile Lacoste, adidasii Puma), sunt epuizate, in timp ce posesorii sunt tot mai plini de energie, datorita bauturii racoritoare. La intrecere cu energia marilor pradatori se afla si cameramanii, care incearca sa dezlege misterele stapanilor oceanelor sau ale regelui junglei. Iar secretul cameramanilor cutezatori este in sticla de Prigat. Dar nu s-a dorit adaugarea unei noi valori, curajul, in portofoliul de imagine al Prigatului. "In ultimul spot Prigat, energia ramane beneficiul de baza al marcii.   Curajul e doar o consecinta a energiei, nu se poate vorbi de adaugarea acestei noi valori marcii Prigat. Operatorul din spotul nostru are curajul sa filmeze de aproape pentru ca stie ca se poate baza pe energia oferita de Prigat si sa o ia la fuga in caz ca tigrul s-ar repezi la el." (Bogdan Costin)   Cele doua branduri au reusit sa puna in slujba lor, in tonuri diferite, adecvate fiecarui continut de comunicat, un format care se bucura de multa popularitate, documentarul, si au castigat in memorabilitate prin asocierea cu unele dintre cele mai celebre si cu tinuta voci din mass-media romaneasca.       POARTA SPRE O NOUA LUME "Longevitatea emisiunii Teleenciclopedia ar putea fi explicata prin temele de interes general, deci prin calitatea informatiei furnizate, prin mentinerea formatului, prin comentariile accesibile tuturor telespectatorilor, concepute ca intr-o poveste frumos scrisa, dar si prin vocile celebre, inconfundabile. De asemenea, emisiunea a avut intotdeauna o anumita prestanta, a ocolit intotdeauna vulgarul. In plus, este unica in industria televiziunii. Teleenciclopedia se adreseaza tuturor categoriilor de public doritor sa-si completeze cunostintele din cele mai variate domenii. Ea este incadrata la categoria emisiunilor educative, este realizata intr-un limbaj accesibil, cu imagini si voci puternice. Prin urmare, aceasta productie incearca sa vorbeasca «pe limba tuturor». Aceasta emisiune este nevoita sa se «lupte» de fiecare data pentru publicul sau tinta, din cauza aparitiei posturilor specializate pe acest domeniu." (Cornelia Radulescu - realizatorul emisiunii Teleenciclopedia).


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.