51% contra 100%
Presedintele Basescu a acceptat cu seninatate ca se afla in conflict cu Parlamentul. Ordinea constitutionala a statului de drept, insa, nu da posibilitatea presedintelui sa fie in conflict cu Parlamentul pentru mai multe considerente: Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman, in timp ce presedintele este doar mediator intre puterile statului. In ciuda legitimitatii presedintelui conferita de votul direct, Parlamentul este si mai legitim, daca ma pot exprima astfel, intrucat membrii Parlamentului in ansamblul lor, reprezinta vointa tuturor cetatenilor Romaniei. Daca presedintele Basescu a fost votat de aproximativ 51% dintre cetatenii care s-au prezentat la vot, Parlamentul a fost votat de 100% din cetatenii prezenti la vot, pentru ca din Parlament fac parte toate formatiunile politice care au obtinut scorul minim electoral, iar nu doar acelea care au luat cele mai multe voturi. Parlamentul are nu doar aceeasi legitimitate conferita tot de votul direct, dar este net superior la capitolul reprezentativitatii, pentru ca in timp ce Parlamentul Romaniei are in spatele sau electoratul in ansamblu, Traian Basescu nu are in spate decat voturile celor care s-au exprimat in favoarea domniei sale, lipsindu-i insa un numar sensibil egal de voturi al celor care s-au pronuntat in favoarea fostului premier Adrian Nastase.
O noua sansa
Viziunea constitutionala asupra separatiei si echilibrului puterilor statului stabileste si o ierarhie a acestor puteri, ierarhie in cadrul careia Parlamentul, in mod incontestabil, se afla pe primul loc. Astfel, Constitutia arata in art. 2 alin. 1 ca "Suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum". Iar pentru sustinerea suprematiei Parlamentului in ierarhia organelor statului, art. 61 alin.1 arata ca "Parlamentul este organul suprem reprezentativ al poporului roman". Orice alta discutie in fata claritatii textelor constitutionale este de prisos. In momentul in care presedintele a intrat in conflict cu organul suprem al democratiei romanesti, sfarsitul acestui conflict era previzibil.
Eventualul rezultat favorabil pentru presedintele Basescu in data de 19 mai poate fi interpretat in mai multe feluri, iar interpretarea data de presedinte insusi si de grupul politic al Partidului Democrat este aceea a victoriei prezidentiale asupra Parlamentului prin intermediul votului popular. Noi propunem insa o alta interpretare, care sa aiba legatura si cu realitatile constitutionale concrete: eventualul vot favorabil nu este o victorie asupra Parlamentului sau o alegere a electoratului intre Parlament si presedinte, ci este o noua sansa data de electorat presedintelui de a gasi calea amiabila de intelegere cu organul suprem reprezentativ al intereselor nationale, care este Parlamentul Romaniei. (D.S.)
Intertitlurile apartin redactiei