Pe toate posturile tv si in toate ziarele care inteleg echidistanta profesionala ca o prestatie de chibiti isterici s-au lansat semnale de alarma privind o tentativa a fortelor obscure de a bloca in audio-vizual campania lui Traian Basescu pentru Referendum.  Sub presiunea acestor activisti fara nici o legatura cu gazetaria, repetand prestatia de agitatori din 2004, CNA s-a intrunit pentru a stabili reguli riguroase de reflectare de catre posturile de radio si televiziune a Referendumului pentru demiterea presedintelui Romaniei. La randu-i, Parlamentul, si el isterizat in chip nefiresc, a decis marti, 24 aprilie 2007, constituirea unei Comisii parlamentare speciale de repartizare si monitorizare a timpilor de antena. Desigur, ca orice confruntare electorala, Referendumul trebuie sa se desfasoare in chip corect. Din acest punct de vedere exista riscul ca indeosebi tabara pro Basescu sa invadeze micile ecrane prin disponibilitatea presedintelui autosuspendat de a strange cat mai multe maini, si a liderilor PD si PLD de a da din gura, scutiti cum sunt de orice responsabilitate in administrarea tarii.  Isteria care a lovit insa ambele tabere mi se pare absurda si, mai ales, fara nici o legatura cu viata reala. Asa cum am mai scris, Referendumul nu are o miza reala. Dat fiind ca, gratie Curtii Constitutionale slugarnic FSN-iste, Legea Referendumului a fost confirmata in varianta sa aberanta din 24 februarie 2000, problema demiterii lui Traian Basescu nu se pune.  Astfel, prin articolul 5, aliniatul 2, ea conditioneaza valabilitatea Referendumului de participarea a cel putin jumatate plus unu din numarul persoanelor inscrise pe listele electorale. Daca la Referendum nu se prezinta cel putin 9 milioane de cetateni, Referendumul nu e validat. In aceste conditii, indiferent de scorul obtinut de Traian Basescu, domnia sa revine la Cotroceni.  Desi unii dintre adversarii domniei sale vorbesc de o reantoarcere la ipostaza suspendarii, legea e clara. Numarul insuficient de votanti e considerat o respingere a initiativei de demitere a presedintelui. Si daca, la Referendum, majoritatea s-ar prezenta pentru demiterea lui Traian Basescu, prin invalidarea Referendumului, domnia sa revine la Cotroceni. Daca la vot vin peste jumatate din cei inscrisi pe liste, si, prin asta, Referendumul e valabil, demiterea presedintelui e aprobata potrivit articolului 10 al Legii Referendumului, daca a intrunit majoritatea voturilor celor inscrisi pe listele electorale.  Ce inseamna asta? Cea mai mare participare din perioada postdecembrista a fost cea de la prezidentialele de la 20 mai 1990: 86%. Admitand prin absurd ca vor iesi 86% din cetateni, demiterea lui Traian Basescu ar cere peste 8 milioane de voturi. Practic imposibil.  In aceste conditii, pentru ambele grupari Referendumul are doar o miza de palmares.  Gruparea pro Basescu spera intr-o iesire masiva la vot in favoarea presedintelui autosuspendat, astfel incat acesta, revenit la Cotroceni, sa poata invoca in cruciada de razbunare impotriva adversarilor mandatul incredintat de popor.  Gruparea anti-Basescu spera intr-o participare redusa, dublata de un scor slab obtinut de presedintele autosuspendat. Astfel incat, revenit la Cotroceni, Traian Basescu sa poata fi contracarat prin invocarea esecului intoarcerii sale la Popor.  Se intelege ca miza Referendumului nu e scorul, ci participarea celor inscrisi pe liste. Aceasta participare nu depinde insa decat in mica masura de campania de la radio si televiziune.  1) Televiziunile generaliste nu mor de dragul politicului si, in consecinta, nu credem ca se vor grabi sa inlocuiasca emisiunea gen Dansez pentru tine sau Ciao Darwin! cu dezbateri pro sau contra suspendarii.  Si nu pentru ca ar fi interesate ca lumea sa nu iasa la vot, ci pentru ca taberele in confruntare si-au stabilit deja cliseele de propaganda electorala. Confruntarile de pana acum se rezuma la dueluri verbale, lipsite de orice scanteie de originalitate.  Televiziunile de stiri, singurele interesate de transmisii in direct si talk-show-uri, formule care economisesc banii, au o audienta redusa la cateva sute de mii de persoane. Catastrofal de redusa daca ne gandim ca numarul celor inscrisi pe listele electorale e de cel putin 17 milioane de romani.  Prezenta la vot, dar si scorul de la Referendum depind astfel de capacitatea celor doua grupari de a merge in teren pentru a convinge. Abia acum se va vedea forta din teritoriu a celor doua grupari. A PD si PLD din gruparea pro-Basescu, a PSD si PRM din gurparea anti-Basescu. Din acest punct de vedere putem spune ca Referendumul e un test excelent pentru toate partidele politice in perspectiva anului electoral din 2008.